• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401050503618
  • خبرنگار : 30057

توسعه باغ‌های شفابخش شهری با الهام از طبیعت/سامانه‌ای برای بازچرخانی آب

توسعه باغ‌های شفابخش شهری با الهام از طبیعت/سامانه‌ای برای بازچرخانی آب

با توجه به کاهش فضاهای سبز شهری، گروهی از محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری محققانی از دانشگاه بیرمنگهام انگلستان با الهام از طبیعت روشی را برای توسعه فضاهای عمودی سبز پیشنهاد کردند که به گفته آنها این طرح می‌تواند با ایجاد باغ‏‌های شفابخش عمودی راهی در جهت توسعه پایدار از سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌‏محیطی مورد توجه قرار گیرد.

منصوره جوزای، مجری طرح و پژوهشگر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در این مطالعات ساخت سامانه بازچرخانی آب‏های بازیافتی (پساب فاضلاب و آب‌‏های خاکستری) را در دستور کار قرار دادیم، گفت: این طرح با هدف استفاده در دیوار سبز خارجی تعریف شد و طی آن موفق به ساخت سامانه بازچرخانی آب‏های بازیافتی شدیم.

وی دیوارهای سبز خارجی و داخلی را دارای مزایای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی دانست و با بیان اینکه توسعه آن موجب توسعه اشتغال شهری پایدار می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر در شهرها فضای افقی کاهش یافته است؛ چرا که فضای افقی جای خود را به فضاهای عمومی و ساختمان‌سازی داده است.

توسعه باغ‌های شفابخش شهری با الهام از طبیعت/سامانه‌ای برای بازچرخانی آب

جوزای خاطر نشان کرد: با استفاده از این روش می‌توان فضاهای سبز افقی را توسعه داد، ضمن آنکه دید بصری آرامش بخش برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

مجری طرح، آبیاری این فضاهای سبز را با استفاده از تصفیه آب‏‌های بازیافتی ساختمان‌ها عنوان کرد و یادآور شد: در این روش با فیلتراسیون آب‌های خاکستری ساختمان‌های اطراف این فضاهای سبز می‌توان آب مورد نیاز برای آبیاری گیاهان را تامین کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به نوظهور بودن دیوارهای سبز شهری و ایراد وارده به دیوارهای سبز به عنوان مصرف‏‌کننده لوکس آب شهری و همچنین بحران جدی آب در کشور، در این طرح به بررسی کاربرد انواع آب‏‌های بازیافتی در کشت گیاهان زینتی و دارویی در دیوار سبز خارجی به‏ عنوان جایگزینی برای مدیریت آب شیرین پرداختیم.

این پژوهشگر دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امروزه یکی از مشکلات جدی در شهرها و کشاورزی شهری، آلودگی‏‌هایی هستند که از طریق آب‌های نامتعارف به محصولات کشاورزی منتقل ‎می‏‌شود، ما در این پروژه از دیوارهای سبز به‏ عنوان یک تالاب ساخته‏ شده برای تصفیه آب‌های خاکستری و پساب فاضلاب در ساختمان استفاده کردیم؛ چرا که این فاضلاب تصفیه شده دارای ارزش غذایی خوبی برای افزایش رشد گیاه است. کاهش مصرف کود و افزایش بهره‏ وری خاک از دیگر مزایای این طرح است.

به گفته وی در طراحی این سیستم جهت تصفیه آب‏های بازیافتی از روش‌های مبتنی بر طبیعت استفاده شد.

توسعه باغ‌های شفابخش شهری با الهام از طبیعت/سامانه‌ای برای بازچرخانی آب

 جوزای یادآور شد: نتایج حاصل از این پژوهش می‏‌تواند به توسعه دیوارهای سبز عمودی علی‏‌رغم مشکل جدی آب و کم شدن نهاده‌‏های کشاورزی کمک کند.

جوزای در مورد این طرح گفت: ایجاد باغ‏‌های شفابخش عمودی راهی در جهت توسعه پایدار از سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌‏محیطی است. امروزه با وجود گسترش شهرنشینی و سرعت بالای ساخت و ساز در شهرها، اکثر بافت شهر را ساختمان‏‌ها (بافت خشن) پر کرده‌‎اند. لذا بازگرداندن طبیعت به شهرها در قالب فضاهای سبز عمودی بااهمیت است و از طرف دیگر به ‏جهت پتانسیل تبدیل سریع ساختارهای عمودی به مناطق تولید غذا این ساختارها می‌توانند در تأمین تغذیه مردم شهر مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش ایسنا این پژوهش توسط منصوره جوزای از دانشجویان رشته علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در قالب رساله دکتری به‏ راهنمایی دکتر حسین زارعی و مشاوره دکتر سارا خراسانی‏ نژاد از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دکتر تقی میری عضو هیأت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه بیرمنگهام انگلستان انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha