• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1401050503774
  • خبرنگار : 71429

جولایی اعلام کرد

آزادی ۲۴۱۵ زندانی جرایم غیرعمد در ۴ ماه نخست امسال

آزادی ۲۴۱۵ زندانی جرایم غیرعمد در ۴ ماه نخست امسال

رییس هیات امناء ستاد دیه کشور گفت: در ۴ ماهه نخست امسال، ۲۴۱۵ نفر از محکومان مالی و بدهکاران جرایم غیرعمد از بند حبس رهایی یافتند.

به گزارش ایسنا، سیداسدالله جولایی در نشست خبری امروز (چهارشنبه) ۵ مردادماه درباره عملکرد چهارماهه ستاد دیه در سال جاری  با بیان اینکه ستاد دیه، ستاد نجات انسان‌ها است، گفت:  در ۴ ماهه نخست امسال،  ۲۴۱۵ نفر از محکومان مالی و بدهکاران جرایم غیرعمد از بند حبس رهایی یافتند.

وی ادامه داد: علی رغم محدودیت‌های کرونایی خیرین سنگ تمام گذاشتند و از این تعداد ۲۴۱۵ نفر محکومان جرایم غیرعمد، ۱۲۱  نفر  خانم‌ها و ۲۲۹۴ زندانی مرد بودند که  آزاد شدند.

جولایی تصریح کرد: مبلغ بدهی این تعداد زندانی یعنی ۲۴۱۵ نفر حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: ۹۸ درصد از زندانیان آزاد شده بدهکاران مالی بودند. بیشترین بدهکاران مربوط به چک است و از ۲۴۱۵ نفر ، ۱۶۶۹ نفر بدهکار مالی و چک هستند.

جولایی افزود:  از ۲۴۱۵ نفر زندانی آزاد شده، ۱۳ زندانی راننده ، ۲۳ محکومیت شبه عمد (هل دادن غیر عمدی، سربازی که ناخواسته شلیک کرده) و ۴۳۸ زندانی تک قرار مهریه و ... بودند.

جولایی ادامه داد: همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ یک میلیارد تومان به این امر خداپسندانه اختصاص دادند و مقام معظم رهبری بیشترین کمک را در بین نیکوکاران کشور به ستاد دیه داشتند که باعث خرسندی ایت و از ایشان تشکر می کنم. همچنین سران قوا هم کمک‌های شایانی به این ستاد در راستای آزادی زندانیان داشتند.

وی یادآور شد:  شروع فعالیت ستاد دیه در ماه رمضان سال ۶۹ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد و  سال‌ها جلسات ستاد دیه در اوین برگزار می‌شد.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد گذشت رضایتمندانه از طلبکاران داشتیم. در این آمار، همچنین با توجه به محدودیت مالی کشور ۳۱ درصد شکات از شکایت خود گذشتند.

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور  با اشاره به  شناسایی زندانیان جرایم غیر عمدی که سال‌هاست در زندان‌ها هستند، گفت: به خاطر دارم که اوایل شاکیان به سختی از طلب خود گذشت می‌کردند و  به همین دلیل سعی کردیم آموزش‌های لازم را در این رابطه افزایش دهیم.


جولایی ادامه داد: الان ۱۰ هزار و ۶۸۶ نفر زندانی جرایم غیرعمد در سراسر کشور داریم که ۸۳۳۳ نفر زندانی مالی هستند.

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور یادآور شد: طی سال‌های گذشته هیات های مذهبی و تکایا مشارکت گسترده ای در آزادی جرایم غیرعمد داشتند. در دو سال گذشته با توجه به شیوع گسترده کرونا بسیاری از تکایا با مراجعه به نمایندگی ستاد  دیه هزینه اطعام خود را صرف ازادی زندانیان غیرعمد کردند.

وی یاداور شد: از ماه مبارک رمضان سال ۶۹ تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار انسان بدهکار جرایم غیرعمد آزاد شدند که رهایی از بند این تعداد افراد با عنایت خداوند و همکاری مردم نیکوکار محقق شده است.

رئیس هیأت امنای سناد دیه کشور در خصوص تعداد زندانیان جرایم غیرعمد گفت:  از تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۶ نفر زندانی جرایم غیرعمد در کل کشور،۱۴۷ نفر مربوط به حوادث رانندگی، ۲۹ نفر حوادث کارگاهی ،۸۴ نفر شبه عمد، ۸۳۳۳ محکوم مالی، ۱۹۱۸ بدهکار مهریه و ۱۷۵ نفر محکوم نفقه هستند که امیدواریم در ماه محرم و صفر، مردم و خیرین بازهم در صحنه حضور یافته و موجبات آزادی زندانیان را فراهم کنند.

جولایی ادامه داد: ما از حسینه اعظم زنجان انتظار فراوان داریم که صندوق‌هایی را در مسیر عزاداران قرار بدهند تا قدمی برای آزادی زندانیان فراهم شود.

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه ستاد دیه به صورت آنلاین و یابا استفاده از شماره حساب‌های ۷۴/۷۴ بانک ملت کمک‌های خود را به زندانیان اختصاص دهند.

جولایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نوسانات بازار ارز بر تعداد زندانیان مالی تأثیر گذاشته است؟ گفت: این موضوع تأثیرگذار هست زیرا برخی از افرادی که در زندان هستند بابت خرید کالایی از ارز استفاده می‌کردند و با نوسانات بازار ارز، با مشکلاتی مواجه شدند و ضررهای مالی دیدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا روند کاهش تعداد زندانیان مهریه که پیشتر اعلام شده بود رکورد زده است، ادامه دارد یا خیر ؟ گفت: مدتی بود در برخی استان‌ها شاهد بودیم که توافق‌هایی بین برخی زوجین برای طلاق انجام می‌شد تا از ستاد دیه کمک بگیرند، اما با تحقیقاتی که ستاد دیه انجام داد مشخص شد که این توافق‌ها صوری و برای کلاهبرداری است. در قانون مجلس هم آمده که ۵۰۰ میلیارد تومان با اولویت زندانیان زن و زندانیان مهریه اختصاص یابد اما مقرر شده که برای زندانیان مهریه پس از تحقیقات و صحت‌سنجی، وام به این افراد تعلق گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha