• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401050504043
  • خبرنگار : 71663

رایزنی‌های فرستاده ویژه‌ آمریکا به شاخ آفریقا در قاهره

رایزنی‌های فرستاده ویژه‌ آمریکا به شاخ آفریقا در قاهره

فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا، برای پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک جهت حل و فصل اختلافات درباره سد "النهضه" اتیوپی، با مقامات بلندپایه دولت مصر در قاهره پایتخت این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الحره، مایک هامر، فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا در قاهره گفت: در اولین سفر رسمی خود به منطقه به قاهره آمدم تا نظرات شرکای مصری خود را در مورد موضوع مهم سد النهضه اتیوپی بشنوم و نیازهای آبی مصر را بهتر درک کنم.

وی افزود:  فعالانه درگیر حمایت از یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو تحت نظارت اتحادیه آفریقا هستیم تا به توافقی برسیم که نیازهای بلندمدت هر شهروندی در امتداد رود نیل را تامین کند.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیرش با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود، برحمایت آمریکا از امنیت آبی مصر و تدوین یک قطعنامه دیپلماتیک که منافع همه طرف‌ها را تامین کند و منجر به استقرار بیشتر منطقه شود، تاکید کرد.

بر اساس بیانیه سفارت آمریکا در قاهره، سفر فرستاده ویژه این کشور که تنها چند روز پس از دیدار بایدن و السیسی انجام شد، بر این اولویت (مسئله سد النهضه) متمرکز بود.

این فرستاده در وزارت امور خارجه مصر با تیم مشترکی از مقامات مسئول مذاکرات سد النهضه با اتیوپی و سودان و همینطور با کریم درویش نماینده و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس مصر دیدار کرد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک هامر، فرستاده ویژه این کشور به منطقه شاخ آفریقا از امروز ۲۴ ژوئیه سفری را شامل کشورهای مصر، اتیوپی و امارات آغاز خواهد کرد و در این سفر که تا اول اوت آتی ادامه خواهد داشت، راه‌حل بحران سد النهضه اتیوپی را بررسی خواهد کرد.

اتیوپی در سال ۲۰۱۱ کار احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل آبی را با هدف تولید برق آغاز کرد و مصر از این جهت نگران است که با احداث این سد، سهمیه آبش از رودخانه نیل آبی کاهش یابد.

با وجود اینکه سه کشور مصر، سودان و اتیوپی سال ۲۰۱۵ توافقنامه اولیه‌ای را امضا کردند که در آن گفتگو و مذاکره به عنوان راهکاری برای حل تمامی مشکلات مربوط به سد تعیین شده بود، اما مذاکرات سه کشور برای رسیدن به توافقی درباره مکانیسم ذخیره‌سازی آب پشت سد و سازوکار راه‌اندازی آن با شکست مواجه شدند.

اتیوپی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دو مرحله از عملیات آب‌گیری سد را اجرا کرد و پیش‌بینی می‌شود ظرف چند هفته آینده نیز در فصل بارندگی سومین عملیات آب‌گیری سد النهضه را اجرا کند.

به توافق نرسیدن سه کشور یاد شده درباره سد النهضه موجب افزایش تنش‌های سیاسی میان آنها و ارجاع این پرونده به شورای امنیت شد و این شورا دو نشست درباره آن برگزار کرد بدون اینکه تصمیمی در این باره بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha