• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401050504350
  • خبرنگار : 50491

مسئول تدوین طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور تأکید کرد؛

بروکراسی و دیوان‌سالاری اداری سد راه مقابله با اعتیاد/ ساز ناکوک دستگاه‌های متولی

بروکراسی و دیوان‌سالاری اداری سد راه مقابله با اعتیاد/ ساز ناکوک دستگاه‌های متولی

ایسنا/گلستان مسئول تدوین طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور گفت: متأسفانه دیوان‌سالاری های اداری و فرایندهای طولانی مدت مانع مهمی در برابر موفقیت ما در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد است.

دکتر محسن روشن پژوه صبح امروز(چهارشنبه 5 مرداد) در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان اظهار کرد: در حوزه اعتیاد و آسیب های اجتماعی سال هاست که فعالیت دارم و الگوی جامع، نظامند، یکپارچه مدیریت و ساماندهی اعتیاد را با هدف کنترل و کاهش اعتیاد به عنوان یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی کشورمان ارائه کردم که خاستگاه آن با پشتوانه های علمی و نظری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آسیب های اجتماعی با پدیده مستمر و تکرارشونده روبه رو هستیم که پاسخ به این پدیده باید نظام‌مند و مستمر باشد، افزود: آسیب های اجتماعی روی هم اثرات پویا دارند لذا باید به پدیده یکسان به آنها نگاه کرد لذا جدا کردن خشونت از اعتیاد یا اعتیاد از طلاق ممکن است تأثیرگذاری ما را کاهش دهند.

مسئول تدوین طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور با بیان اینکه پرداختن به آسیب های اجتماعی و حل بنیادین آن نیاز به راهکارهای بنیادی دارد، تصریح کرد: در الگوی جامع، نظامند و یکپارچه مدیریت و ساماندهی اعتیاد صرفاً به سم‌زدایی توجه نمی شود، زمانی که این الگو را ارائه کردیم اجرای آن بر روی 40 هزار نفر در سطح کشور پیش بینی شده که در در حال حاضر معتادان متجاهر به 60 هزار نفر رسیده لذا تنها هزینه کردن و تأسیس مراکز ترک اعتیاد برای درمان اعتیاد کافی نیست و باید اقدامات جامع‌تری در دستور کار قرار گیرد.

اقدامات جزیره‌ای آفتِ کنترل آسیب‌های اجتماعی/ هر دستگاه متولی ساز خود را می‌زند

روشن پژوه با بیان اینکه همکاری بین بخشی همچون آفتی این طرح را با چالش مواجه کرده است، تصریح کرد: متأسفانه دیوان‌سالاری های اداری و فرایندهای طولانی مدت مانع مهمی در برابر موفقیت ما در مقابل کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد است، در واقع به جای کارهای سازمنی باید کارهای سازمانی انجام داد اینطور نباشد که هر کسی در کنترل آسیب های اجتماعی کار خود را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پرداختن مشکلات اجتماعی توجهات را بیشتر به علل نزدیک جلب کرده است، گفت: در حال حاضر نزدیک ترین علل اعتیاد را نادانی می دانند و بیشترین توجه را صرف آموزش و اطلاع رسانی صرف می کنند لذا برای مدیریت پدیده اعتیاد علاوه بر تغییرات رخ داده در فرد و خانواده باید در نظامات جامعه اعم از اقتصادی فرهنگی تدبیر نهادها تغییر ایجاد شود.

این پزشک و متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه در پدیده معتادان متجاهر هر کدام از دستگاه های متولی به یک اولویت توجه داشته و به جای همراهی و همکاری بین خود اصطحکاک ایجاد می کنند، گفت: متأسفانه نگاه هر کدام از دستگاه های متولی متفاوت است و با یکدیگر به توافق نمی رسند حال آنکه اولویت را باید به مباحث موجود در فصل مشترک دستگاه های متولی داد.

روشن پژوه با بیان اینکه درمان اعتیاد تنها سم زدایی نیست، تأکید کرد: در درمان اعتیاد داشتن فرایند و پیوست مداخله از سم‌زدایی تا درمان های روانبخشی و توانبخشی و بازگشت به جامعه ضرورت دارد، همچنین در اهداف درمان باید به سلسله مراتب بهبودی توجه شود.

وی با بیان اینکه هر معتاد متجاهر متناسب با شدت و نوع ابتلا نیازمند یک نوع درمان است، تصریح کرد: متأسفانه در مواجهه با پدیده اعتیاد به ویژه معتادان متجاهر برای همه یک حکم می دهیم حال آنکه اگر چنین باشد درمان و مداخلات مؤثر نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha