• شنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401050806104
  • خبرنگار : 50513

شیوه جدید مجرمان سایبری؛

کلاهبردای از طریق پیام‌رسان واتساپ در زنجان

کلاهبردای از طریق پیام‌رسان واتساپ در زنجان

ایسنا/زنجان رئیس پلیس فتای استان زنجان گفت: مجرمان سایبری که از طریق پیام‌رسان واتساپ کلاهبرداری می کردند، دستگیر شدند.

سرهنگ سید احمد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی شکایت و مراجعه حضوری تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مبنی بر کلاهبرداری از طریق پیام‌رسان واتساپ تحت عنوان برنده شدن در قرعه‌کشی همراه اول، موضوع به‌ صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

وی با اشاره به شیوه مجرمان در این نوع کلاهبرداری، افزود: کلاهبرداران با هویت نامعلوم از طریق تماس صوتی واتساپی با طعمه، اعلام می‌کنند اخیراً در قرعه‌کشی مشترکان خوش‌حساب همراه اول، برنده جایزه شده و برای واریز مبلغ جایزه به حساب فرد برنده نیاز به اعلام کدهای ارسالی به گوشی دارند. این متهمان پس از جلب اعتماد و دریافت اطلاعات کارت بانکی و رمز دوم یکبار مصرف اقدام به برداشت موجودی حساب می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه با بررسی‌های فنی و پلیسی، متهمان به هویت‌های معلوم با هماهنگی مراجع قضایی در یکی از استان‌های کشور شناسایی، دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به پلیس فتا منتقل شدند، بیان کرد: متهمان در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی می‌شدند ولی پس از روبه‌رو شدن با مستندات، به جرم خود اعتراف کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه مجرمان سایبری با سوء استفاده از نام و لوگوی سازمان‌ها و با ایجاد حساب کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی منتسب به شرکت و سازمان‌ها به خصوص همراه اول، صدا و سیما و ... اعتماد شهروندان را جلب می‌کنند، تصریح کرد: کلاهبرداران با پیشنهادهای اغواکننده، شهروندان را به بهانه دریافت جوایز نقدی ترغیب به اعلام اطلاعات کارت بانکی کرده و سپس با دریافت رمز دوم یکبار مصرف از حساب‌های بانکی برداشت می‌کنند.

رئیس پلیس فتای زنجان خاطرنشان کرد: کاربران توصیه‌های پلیس فتا را جدی گرفته و ضمن حفظ محرمانگی رمزهای بانکی، بدون آگاهی بر روی لینک‌هایی که از طریق پیامک یا شبکه اجتماعی ارسال می‌شود، کلیک نکنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی، موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ گزارش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha