• شنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401050806188
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۸ مرداد

آخرین وضعیت سیل از زبان نمایندگان/بازداشت یک جاسوس و ....

آخرین وضعیت سیل از زبان نمایندگان/بازداشت یک جاسوس و ....

سیل تابستانی/ اهداف "مقتدی صدر" در عرصه سیاسی عراق/ درگذشت عادل آذر و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تحلیل های یک کارشناس ارشد مسائل عراق درباره اهداف "مقتدی صدر" در عرصه سیاسی این کشور از خبرهای پرمخاطب امروز بود.

محمد باقر حکیم معتقد است که پس از انتخابات زود هنگام سال ۲۰۲۱ میلادی و برنده شدن جریان صدر با ۷۳ کرسی و پس از آن عدم تشکیل حکومت و استعفاء نمایندگان پارلمان وابسته به جریان صدر، این جریان قدرت سیاسی خود را در پارلمان عراق از دست داده و تلاش می کند تا با استفاده از جریان اجتماعی بتواند در صحنه سیاسی عراق تاثیر گذار باشد. هم در برگزاری نماز جمعه پرشور هواداران صدر و هم در ورود هوداران صدر به پارلمان عراق شاهد پیام های سیاسی از جانب جریان صدر به گروه رقیب یعنی چارچوب هماهنگی شیعیان به صورت غیر مستقیم بودیم.

سیل تابستانی در شهرهای مختلف کشور و خسارات ناشی از آن از دیگر موضوعات مهم و پر خبر امروز بود.

در همین رابطه سیداحمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فاجعه اصلی در فیروزکوه اتفاق افتاده است، گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی خودرو و افراد غیر بومی برای گردش به دماوند و فیرزوکوه آمده بودند نمی توان آمار دقیقی از تعداد مفقودین و فوتی های ناشی از سیل اخیر ارائه کرد. فاجعه اصلی در فیروزکوه و روستای مزداران اتفاق افتاده که سه روز است در آن مستقریم. ۹۰ درصد روستای بزرگ و زیبای مزداران زیر گل و لای فرو رفته است و اوج فاجعه در این منطقه قرار دارد و آمار دقیقی از مفقودین نمی توانیم بدهیم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هم  برای بررسی وضعیت امدادرسانی و رسیدگی به آسیب‌دیدگان مناطق سیل زده شهرستان فیروزکوه، در این منطقه حضور یافت.

همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان یزد از خسارات وارد آمده به بافت تاریخی یزد خبر داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه در بافت تاریخی یزد غالبا سازه ها از نوع خشتی بوده و سازگاری با آب ندارد، شاهد تخریب سازه ها به دنبال سیل در این بخش بودیم.

محمدصالح جوکار درباره آخرین وضعیت سیل در استان یزد،خاطرنشان کرد: شرایط جوی همچنان ناپایدار است و احتمال بارندگی وجود دارد. اگر این بارندگی ادامه اداشته باشد، احتمال تخریب بندهای خاکی وجود دارد که می تواند منجر به تشدید خسارات شود. نیروهای امدادی از جمله بسیج، سپاه، نیروهای هلال احمر و عوامل شهرداری کمک های خوبی کردند. دستگاه های خدمات رسان نیز در مناطقی که آب یا برق قطع شده است در حال تلاش هستند تا زودتر مشکل برطرف گردد.

شهرستان الیگودرز هم در پی وقوع سیل آسیب های جدی دیده است که محمد خدابخشی نماینده الیگودرز در این باره می گوید: سیل اخیر خسارات زیادی به دو بخش «زز و ماهور» و «ذلقی» وارد کرده است، زیرساخت ها، مزارع پرورش ماهی، کانال های انتقال آب و جاده های بین مزارع آسیب جدی دیده اند.

رضا حاجی پور نماینده مردم آمل هم در رابطه با آخرین وضعیت خسارات سیل اخیر در حوزه انتخابیه اش گفت: خوشبختانه خسارت جانی چندانی نداشتیم و به چند مرکز پرورش ماهی که در بستر رودخانه قرار داشتند خسارت مالی تا ۲۰ میلیارد تومان وارد شده است.

در گفت و گو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت سیل در آمل و جاده هراز بیان کرد: در شهرستان ما خوشبختانه همت خوبی از سوی تمامی نیروهای امدادی وجود داشته و سپاه، ستاد بحران استان،  مدیر کل راهداری استان و سایر نیروهای امدادی شبانه روزی در منطقه حضور داشتند.

به گفته عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز، تخریب جاده‌ها و محورهای ترانزیتی از جمله خسارات ناشی از سیل اخیر بوده است.

اسماعیل حسین زهی: در حوزه انتخابیه بنده بارندگی که رخ داد در طول سالیان گذشته بی سابقه بود. در بالا دست بالغ بر ۱۰۷ میلی متر بارش گزارش شد. اکثر زمین های مردم از بین رفته است و جاده ها و محورهای مواصلاتی بین شهرستان ها از بین رفته و یا خسارت جدی دیده است.

 دیگر اخبار مرتبط با سیل تابستانی را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

دستور وزیر دفاع برای به کارگیری ظرفیت های این وزارت خانه جهت امداد رسانی به سیل زدگان

بخشی از مسکن مهر محلات آسیب جدی دیده است

جبران خسارت آسیب دیدگان سیل از نگاه یک حقوقدان

تاکید آملی لاریجانی بر رفع مشکلات سیل‌زدگان

خسارات سیل به کشاورزان و صنعتگران پاکدشتی

از بافت های تاریخی در سیل مراقبت شود

***

سخنگوی دولت در حاشیه همایش مدیران کل روابط عمومی و اطلاع رسانی استانداری های سراسر کشور از افزایش رشد اقتصادی فصلی خبرداد.

علی بهادری جهرمی با اشاره به لزوم انتشار دستاوردهای دولت طی یکسال گذشته، افزود: دولت دستاوردهای خوبی در حوزه های مختلف مثل تجارت خارجی ، دیپلماسی همسایگی، مهار بیماری کرونا و غیره داشته که لازم است با همکاری رسانه های دولتی و خصوصی، شیرینی این دستاوردها به مردم داده اطلاع داده شود.  در ۱۰ سال گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور صفر بود، اما اکنون رشد اقتصادی فصلی به ۴/۵ یا۵ درصد رسیده است.

وزارت اطلاعات هم با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که سربازان گمنام امام زمان(عج)، یک تبعه‌ی کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند.

بر اساس این اطلاعیه، متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ی پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً تحت نظر مأمورین زبده‌ی ضدجاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت. یافته‌های ساختار ضدجاسوسی وزارت این بود که متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرف‌ه ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند؛ ارتباط برقرار می‌کرد.

در پی درگذشت عادل آذر نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی، رئیس سابق دیوان محاسبات و رئیس سابق مرکز آمار ایران نیز تعدادی از سیاسیون در پیام های جداگانه فقدان آن مرحوم را تسلیت گفتند که میتوانید در این لینک بخوانید.

دیگر پیام های تسلیت برای درگذشت عادل آذر را در لینک های زیر بخوانید.

رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهوری

محمد باقر قالیبافف رئیس مجلس درگذشت عادل آذر را تسلیت گفت

مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات درگذشت عادل آذر را تسلیت گفت

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای، رئیس قوه قضاییه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha