• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401050906655
  • خبرنگار : 71516

درخواست مسعود بارزانی برای پایان بحران کنونی عراق

درخواست مسعود بارزانی برای پایان بحران کنونی عراق

رئیس حزب دموکراتیک کردستان عراق از همگان خواست به مسئولیت خود عمل کرده و با اراده و حسن نیت برای پایان بحران کنونی تلاش کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از کردستان ۲۴، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکراتیک کردستان عراق گفت: در این مناسبت دردناک استقبال از اجساد ۱۰۰ شهید از مجموع ۸۰۰۰ شهیدی که نظام سابق مرتکب جنایت‌هایی در حق آن‌ها شد و ۸۰۰۰ بی گناه را به بیابان‌های جنوب عراق کشاند و آن‌ها را در گورهای جمعی دفن کرد، ای برادران و خواهران مشکلاتی وجود دارد و وجود مشکلات یک مسئله طبیعی است و اگر نیت پاک و اراده واقعی وجود داشته باشد این مشکلات حل می‌شود.

وی افزود: ما بسیار درباره مشکل نفت و گاز و بودجه و مشکلات دیگر شنیده‌ایم و این مشکلاتی قابل حل هستند اما به نظر من مشکل اصلی و خطرناک مشکل فرهنگ است. باید از فرهنگ مخالفت با دیگری دست برداشت. باید با فرهنگ تعصب که همچنان ریشه‌دار است مقابله کنیم و به سمت فرهنگ تسامح و همزیستی و برادری و محبت برویم.

مسعود بارزانی گفت: تنها گناه این بی گناهان این بود که از بارزانی‌ها بودند و این بخشی از جنایت‌های حزب بعث است که در حق ملت کردستان شده است که از جمله آن ربودن ۱۲ هزار کرد و بمباران حلبچه و تعدادی از مناطق دیگر با سلاح شیمیایی و شهادت ۵۰۰۰ زن و کودک در چند دقیقه و کشتار ۱۸۲ هزار کرد بی گناه است. اجساد تعدادی از قربانیان از بیابان‌های جنوب عراق پس گرفته شد و ما به تلاش‌ها برای بازپس گیری اجساد تمام قربانیان ادامه می‌دهیم.

بارزانی از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و احمد منفی، استاندار المثنی و پزشکی قانونی و قضات برای تکمیل روند بازپس گیری اجساد قدردانی کرد و گفت: نظام بعث با قبلی سخت تر از سنگ و با وحشی گری این قربانیان را کشت و در مقابل مردم کردستان در انقلاب ۱۹۹۱ انسانیت و اخلاق والای خود را نشان دادند. آنچه ملت کردستان در معرض آن قرار گرفتند کمتر از چیزی نیست که در آفریقای جنوبی اتفاق افتاد اما جهان آنظور که باید به این مسئله توجهی نکرد.

وی به تحولات اخیر عراق پرداخت و گفت: ما بسیار نگران بحران کنونی عراق هستیم و متأسفانه بعد از سقوط نظام در ۲۰۰۳ از فرصت‌ها استفاده نشد و قانون اساسی کنار گذاشته شد. به جای حل دلایل مشکلات با نتایج آن به صورت اشتباه تعامل شد و تاکنون همچنان ادامه دارد. ما امیدواریم که همگان به مسئولیت خود عمل کرده و با حسن نیت و اراده محکم برای پایان این بحران تلاش کنند تا مجددا شاهد تکرار فجایع گذشته نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha