• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401050906775
  • خبرنگار : 71660

سلاح‌های انگلیسی، شرق اروپا را برای جنگ سرد آماده می‌کند

سلاح‌های انگلیسی، شرق اروپا را برای جنگ سرد آماده می‌کند
موشک هوا به زمین بریمستون

پس از سال‌ها کاهش تولید، بازارهای تسلیحاتی در سراسر جهان در حال آماده شدن برای جنگ سرد جدیدی هستند – جنگی که با بحران اوکراین جانی دوباره گرفته است. در این میان و همزمان با حمله روسیه به اوکراین، شرکت‌های دفاعی انگلیس در حال مذاکراتی هستند تا تولیدات مهمات و موشک‌های خود را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، بخش دفاعی انگلیس به همراه شرکت دفاعی "بی‌ای‌ئی سیستمز" (BAE Systems) انگلیس مستثنی از این قاعده نیست. این شرکت با مشتریان خود در حال مذاکره و گفت‌وگو است که چگونه تولیدات مهمات و موشک خود را افزایش دهد و همزمان این بخش دفاعی، الگوی جدیدی از جنگ را که در اوکراین شروع شده است سبک و سنگین می‌کند.

دکتر چارلز وودبرن، مدیر عامل این شرکت دفاعی انگلیسی که ریاستش را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد، گفت: درخواست‌ها از وزارت دفاع انگلیس و همچنین سایر مشتریان، در نهایت ما را مجبور خواهد کرد تا ظرفیت مهمات را افزایش دهیم.

وی افزود: همزمان با صحبت‌های ما، مردم درس‌هایی را می‌آموزند. یکی از نکات کلیدی این است که افزایش یک خط تولید داغ بسیار راحت‌تر از تلاش برای راه‌اندازی مجدد یک خط تولید سرد است؛ به ویژه خط تولیدی که در برخی موارد ممکن است برای چندین سال خاموش مانده باشد.

این مدیر عامل انگلیسی اظهار کرد: همزمان با شروع افزایش درخواست‌ها، همچنین گفت‌وگوهای ما با مشتریان در سراسر جهان درخصوص تغییراتی که به خط‌های تولید اضافه می‌شوند یا آن دسته از تغییرات جدیدی که تنظیم و بررسی می‌شوند، در جریان است.

طی پنج ماه اخیر، اوکراین از هزاران تسلیحات از هویترزها گرفته تا تسلیحاتی با برد بلندتر مثل سامانه‌ راکتی چندپرتابی ام۲۷۰ (M۲۷۰) استفاده کرده است. کشورهای خارجی حجم زیادی از این تسلیحات را یا اهدا کرده‌اند یا فروخته‌اند. چندی پیش، دولت آلمان با فروش ۱۰۰ تانک هویترز به ارزش ۱.۷ میلیارد یورو (۱.۴ میلیارد پوند) به اوکراین موافقت کرد.

تا هفته گذشته، انگلیس ۶۹۰۰ سلاح ضدتانک سبک نسل بعدی (NLAW)، جاولین، موشک بریمستون و سایر تسلیحات ضدتانک، ۱۶ هزار گلوله‌های توپخانه، هزاران موشک و شش خودروهای استورمر (Stormer) مجهز به پرتابگرهای موشک ضد هوایی استاراستریک (Starstreak) را ارسال کرده است.

شرکت دفاعی "بی‌ای‌ئی سیستمز" گلوله‌ها و خمپاره‌هایی را از طریق شرکت "ام‌بی‌دی‌ای" (MBDA) برای وزارت دفاع انگلیس می‌سازد. این شرکت (MBDA) یک شرکت طراح سازنده موشک است که در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و آمریکا فعالیت می‌کند. این شرکت در دسامبر ۲۰۰۱ با ادغام شرکت فرانسوی "آئروسپاسیال-ماترا" (Aérospatiale-Matra)، شرکت ایتالیایی "آلنیا سیستمز" (Alenia Marconi Systems) و شرکت انگلیسی "ماترا بی‌ای‌ئی داینامیکس" (Matra, BAe Dynamics) پدید آمد. موشک‌های بریمستون این شرکت که به اوکراین ارسال شده است برای تخریب تانک‌ها تولید می‌شوند.

با افزایش درخواست‌ها، سازندگان موشک‌ از جمله – BAE – درمی‌یابند که چگونه تولیدات را بهتر مدیریت کنند تا در نتیجه تسلیحات سریع‌تر ساخته شوند.

این فقط شرکت دفاعی "بی‌ای‌ئی سیستمز" نیست که از این مسئله سود می‌برد. دیوید لاک‌وود، مدیر عامل شرکت دفاعی "باب‌کاک" (Babcock) - دومین شرکت بزرگ دفاعی انگلیس – گفت: افزایش توانایی و دفاعی ناتو در کشورهای اروپای شرقی موجب عرضه تجهیزات و آموزش می‌شود. کشورهایی نظیر لهستان، مجارستان، رومانی و کشورهای حوزه بالتیک از تسلیحات شوروری استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: کشورهای اروپای شرقی - البته منظورم اوکراین که به کمک احتیاج دارد، نیست -  خواستار این تسلیحات هستند. من فکر می‌کنم جهان ورای درک و دید ما تغییر کرده است و فکر می‌کنم بخش‌های دفاعی و دولت‌ها اکنون به جهان با دید متفاوتی نگاه می‌کنند. اما این روند زمان می‌برد. از آنجایی که ساخت تسلیحات زمان‌بر است، بعید به نظر می‌رسد که دستورات جدید و بزرگ برای پروژه‌های بزرگ با عجله آماده شوند.

منابع نزدیک به شرکت "باب‌کاک" می‌گویند همزمان با جنگ در اوکراین که مسئله آمادگی را برجسته می‌کند، مشتریان خواستار تکمیل سریع‌تر پروژه‌های کنونی هستند. برای مثال، دولت لهستان خواستار تحویل اولین ناوچه از سه کشتی جنگی جدید پیش از زمان موعد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha