• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401050907255
  • منبع : نمایندگی خوزستان

آیین بررسی کتاب «مادر ایران»

لزوم کتابت و ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس

لزوم کتابت و ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس

ایسنا/خوزستان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان گفت: تکریم و تقدیر از خانواده‌های شهدا و نگارش و ثبت تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس از سلسله برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی مقتضی و لازم است.

به گزارش ایسنا، عباس حسین‌زاده‌ در ویژه‌برنامه نقد و بررسی کتاب «مادر ایران» با حضور مادر شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی بیان کرد: خانواده شهدا نزد خدا خاص و باعظمت هستند و حق بزرگی به گردن همگی ما دارند و جملگی می‌باید در راستای پاسداشت خون آنها و انتقال ارزش‌ها به نسل بعدی بکوشیم.

وی با اشاره به این‌که تکریم خانواده شهدا وظیفه همه دستگاه‌ها است یادآور شد: به برکت دعای خانواده شهدا، نهاد کتابخانه عمومی درصدد است که با رویداد فرهنگی نقد و  بررسی، تحت عنوان روایت مادری، میزبانی مناسبی ارایه دهد تا گوشه‌ای از دین خود را به شهیدان و خانواده شهدا ادا کند.

در ادامه عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی با اشاره به گرانی و وضعیت اقتصادی کشور گفت: اگر همانند سال ۵۷ همه یکدست و یکصدا، متحد و همدل  شویم قطعا می‌توانیم با همکاری از سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی عبور کنیم.

وی تاکید کرد: از امر به معروف و نهی از منکر غافل نشوید و همواره فرزندان‌تان را با شهدا مانوس کنید.

همچنین سردار محمود معین‌پور فرمانده قرارگاه جهادسازندگی و محرومیت‌زدایی خوزستان خاطرنشان کرد: ‏تشابه دفاع مقدس و واقعه کربلا در این است که هر دو واقعه در راه رضای خدا بوده‌اند و همان طور که ‏فرهنگ عاشورا فرهنگی همه‌جانبه است و ابعاد گوناگونی دارد اندیشه، زندگانی و انقلاب امام خمینی (ره) نیز این گونه است و برگرفته از فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) است.

وی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و ارزش‌های انقلابی یادآور شد: افتخار، عزت و سربلندی اکنون کشورمان را مدیون شهدا و والدین آنها هستیم.

معین‌پور خاطرنشان کرد: مادران و خانواده‌های معزز و معظم شهدا هم در دفاع مقدس و هم در دوره بازسازی و سازندگی کشور، استوار و ثابت‌قدم کار جهادی انجام دادند و به ما و نسل‌های بعد از ما درس بردباری، صبوری و ایستادگی در برابر هدف را می‌آموزند.

وی افزود: پدران و مادران شهدا ستون انقلاب اسلامی هستند و امید است بتوانیم قدردان نعمت اسلام، انقلاب و شهدا باشیم.

در ادامه نرگس اسکندری محقق کتاب «مادر ایران» بیان کرد: تاریخ شفاهی تلفیقی از تحقیق و تدوین است و این کتاب تنها روایت کوچکی از مجاهدت‌های بانوان خوزستانی است زیرا اگر نقش زنان در دفاع مقدس بیشتر از مردان نبوده قطعا کمتر نیست.

وی اضافه کرد: انقلاب در مساله زنان باعث ظهور پدیده‌هایی شد که به دلیل کمتر پرداختن به آنها کمتر شناخته شدند زنانی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی موتور محرک انقلاب اسلامی بودند.

همچنین فرانک صف‌آرا، منتقد کتاب «مادر ایران»، با اشاره به کنشگری زنان در تاریخ اسلام تصریح کرد: اگر نوجوان امروز نهایت شناختش از حضرت زینب (س) ام‌المصائب بودن است یعنی که ما در خوانش هویت زن از نگاه اسلام تغافل داشتیم.

وی ادامه داد: سلب هویت و کارکرد اجتماعی و سیاسی زن مسلمان تغافل ناخوشایندی است که باعث می‌شود غرب هویت زن را تعریف کند و این امر حتما تاثیر مخرب فرهنگی در جامعه برجای می‌گذارد.

صف‌آرا یادآور شد: روحیه عجیب و شگفت‌انگیز حاج خانم عصمت احمدیان و کارآفرینی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی ایشان باعث شده مخاطب با نگاه شخصیت‌شناسی، روانشناسی و حتی موقعیت‌شناسی خود شخص خانم احمدیان  کتاب را مطالعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha