• دوشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401051007719
  • خبرنگار : 71415

لیز تراس: به نخست‌وزیری برسم، اجازه برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را نمی‌دهم

لیز تراس: به نخست‌وزیری برسم، اجازه برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را نمی‌دهم

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه اگر به پست نخست‌وزیری این کشور برسد، "تحت نظر او" هیچ نوع همه‌پرسی استقلالی در اسکاتلند برگزار نخواهد شد، وعده داد تا "اتحادیه بریتانیا" را تقویت و از آن دفاع کند.

به گزارش ایسنا، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس به نشریه دیلی‌تلگراف گفت که در صورت پیروزی در رقابت بر سر رهبری حزب محافظه‌کار اجازه نخواهد داد یک همه‌پرسی استقلال جدید برای اسکاتلند برگزار شود.

به نظر می‌رسد که امتناع او از برگزاری همه‌پرسی استقلال دوم در هر مقطعی برای اسکاتلند، قاطع‌تر از مخالفت قبلی بوریس جانسون نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس باشد که برگزاری چنین همه‌پرسی استقلالی را صرفاً با استناد به اینکه "زمان برای آن مناسب نیست" رد می‌کرد.

تراس اظهار داشت: ملی‌گراهای اسکاتلندی پذیرفتند که همه‌پرسی استقلال آن‌ها فرصتی است که تنها یک بار در هر نسل پدید می‌آید و من آن‌ها را به حفظ این دیدگاه وادار خواهم کرد.

او افزود: من در راستای تقویت کلیت اتحادیه بریتانیا کار خواهم کرد. من به‌ عنوان نخست‌وزیر، همان‌طور که قبلاً در مورد پروتکل مرزی ایرلند شمالی اینگونه عمل کرده‌ام، آنچه را که لازم و درست است برای دفاع از اتحادیه بریتانیا انجام خواهم داد.

این اظهارنظر او در حالی مطرح شد که برندون لوئیس که در اوایل ماه جاری میلادی از سمت وزیر امور ایرلند شمالی در دولت انگلیس استعفا داد، از نامزدی تراس برای جانشینی جانسون در پست نخست وزیری حمایت کرد.

ماه گذشته میلادی نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد که برنامه دارد تا دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را در اکتبر ۲۰۲۳ برگزار کند. بوریس جانسون در پاسخ به او گفت: از آنجایی که کشور ما با چالش‌های بی‌سابقه‌ای در داخل و خارج از خاکش مواجه است، نمی‌توانم قبول کنم که اکنون زمان بازگشت به طرح مجدد سؤالی است که مردم اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ به وضوح به آن پاسخ دادند.

روز شنبه لیز تراس گفت: حزب ملی اسکاتلند در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ شکست خورد و نیکولا استورجن اکنون یک کمپین فریبکار را رهبری می‌کند تا بریتانیا را در هم شکسته و اتحادیه آن را تجزیه کند. اما من کاملاً واضح می‌گویم که هیچ همه‌پرسی استقلال دومی برای اسکاتلند تحت نظارت من برگزار نخواهد شد. هر همه‌پرسی استقلالی برای اسکاتلند باید توسط پارلمان لندن مجوز بگیرد. اگر من نخست‌وزیر شوم، این اختیار را نمی‌دهم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha