• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401051108378
  • خبرنگار : 71660

در آستانه سفر احتمالی پلوسی،

جنگنده‌های چینی در نزدیکی خط میانی تنگه تایوان پرواز کردند

جنگنده‌های چینی در نزدیکی خط میانی تنگه تایوان پرواز کردند

همزمان با افزایش تنش‌ها درخصوص سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان، یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که چندین هواپیمای جنگنده چینی صبح امروز (سه‌شنبه) به نزدیکی خط میانی تنگه تایوان پرواز کردند.

به گزارش ایسنا، این منبع گفت که چندین جنگنده چینی از روز دوشنبه در نزدیکی خط میانی تنگه تایوان در پروازند و همچنین افزود که تایوان هواپیمایی را برای رصد این موقعیت به منطقه فرستاده است.

وزارت دفاع تایوان به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این منبع آگاه عنوان داشت که امروز سه‌شنبه هواپیماهای هر دو سمت به خط میانی بسیار نزدیک شدند و این شخص موقعیت کنونی را "بسیار تحریک‌آمیز" توصیف کرد. اما گفته شده است که هواپیماهای هیچ کدام یک از طرفین از خط میانی عبور نکرده‌اند.

این فرد آگاه به وضعیت گفت: هواپیماهای چینی حرکات تاکتیکی مختصری را از خود نشان می‌دهند؛ آن‌ها به خط میانی می‌رسند و سپس به عقب برمی‌گردند و در قسمت دیگری از این تنگه مستقر می‌شوند، در حالیکه هواپیمای تایوانی به طور ثابت در نزدیکی این خط متوقف است.

خبرگزاری مرکزی رسمی این جزیره به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده، گزارش داد که وزارت دفاع تایوان سطح آمادگی خود را از امروز (سه‌شنبه) تقویت کرده و تا ظهر روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز دوشنبه از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان در روز سه‌شنبه خبر داد.

رسانه‌ تایوانی تی‌.وی‌.بی‌.اس هم اعلام کرد که نانسی پلوسی احتمالا سه‌شنبه شب وارد تایوان می‌شود و روز بعد با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان دیدار می‌کند.

تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و تاکید دارد که در صورت لزوم، با اعمال فشار نظامی تایوان را به خاک خود الحاق خواهد کرد.

ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز دوشنبه اظهار کرد که سفر نانسی پلوسی به تایوان روابط ایالات متحده و چین را "تضعیف" خواهد کرد.

چین ریاست دوره‌ای و یک ماهه شورای امنیت سازمان ملل را برای ماه اوت سال جاری میلادی بر عهده گرفته است و ژانگ به همین مناسبت طی یک کنفرانس خبری گفت: «چنین سفری ظاهرا بسیار خطرناک و بسیار تحریک‌آمیز است. اگر این سفر انجام شود، روابط بین چین و آمریکا تضعیف خواهد شد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که سفر پلوسی به تایوان نباید با سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان در سال ۱۹۹۷ مقایسه شود.

ژانگ خطاب به خبرنگاران در نیویورک افزود: «اشتباه قبلی، به اشتباه کنونی مشروعیت نمی‌بخشد. به علاوه اینکه، وضعیت کنونی در تایوان همچنین با حمایت برخی نیروهای خارجی در حال تغییر است. اشتیاق و گرایش تایوان به سمت استقلال در حال توسعه بیشتر است. اگر ما اقدام قاطع و مناسبی برای توقف آن انجام ندهیم، این وضعیت ممکن است غیرقابل کنترل شود.»

وی از واشنگتن خواست تا به اصل "چین واحد" متعهد باشد؛ و همچنین تاکید کرد که چین "هر کاری که بتواند برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود" انجام خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha