• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401051209530
  • خبرنگار : 50491

گلستان غرق در ماتم عزای سالار شهیدان/ عطر حسین(ع) در دارالمؤمنین پیچید

گلستان غرق در ماتم عزای سالار شهیدان/ عطر حسین(ع) در دارالمؤمنین پیچید

ایسنا/گلستان با فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام بیرق‌های عزای سید و سالار شهیدان در جای‌جای نگارستان ایران برافراشته شد و عطر حسینی در دیار دارالمؤمنین پیچید.

سوگ حسینی باعث صدور اسلام و اعتلای پیام «لا اله الا اللّه» در سطح دنیا شده لذا پس از گذشت قرن‌ها از حماسه عاشورا پرچم و بیرق عزاداری حسینی در دنیا برافراشته شده است.

هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم، پارچه های مشکی عزای حسینی از کنج طاقچه‌ها و صندوقچه‌ها خارج می شود و هر ایل و طایفه‌ای به سبک ارادت خود به سید و سالار شهیدان کربلا ابراز علاقه و ارادت می کند.

پس از گذشت حدود ۱۴۰۰ همچنان جای جای گلستان با پرچم‌های سیاه آذین می شوند و عطر و بوی محرم، طبل، سنج و هیئت روح و جان دوستداران اهل بیت(ع) را نوازش می‌ دهد.

افرادی که خود را خدمت گزار اهل بیت(ع) می دانند در این ایام حتی شده با قرض در راه اهل بیت(ع) اطعام دهند و به همین واسطه است که از همان آغازین روز ماه محرم شهر دارالمومنین گرگان سیاه پوش عزای حسینی شده و نوای «یاحسین یاحسین» از کنار تکایا و حسینیه های سطح شهر شنیده می شود.

بانگ «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» انگیزه ای است تا در این ماه، دوستی اهل البیت(ع) و پیام عشق و عاشقی مسلمانان در دنیا طنین انداز شود، در این ایام باید بیش از شور حسینی به شعور حسینی اهتمام شود.

گلستان غرق در ماتم عزای سالار شهیدان/ عطر حسین(ع) در دارالمؤمنین پیچید

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان گلستان با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: «والْفَجْرِ وَلَیَالٍ عَشْرٍ» در واقع در این آیه به برخی از مناسبت ها و ایام سوگند یاد می کند و خارج از مباحث تفسیری این مسئله نشان از عظمت این مناسبت ها است که جایگاه ملکوتی آن مدنظر است.

حجت الاسلام «رضا دیلمی» با بیان اینکه شناخت و درک این ایام می تواند انسان را در رسیدن به بالندگی، تحول و پویایی استفاده کند، افزود: یکی از ایام ویژه ای که در قامت اسلام ناب بسیار مهم است ایام محرم است چراکه حضرت سیدالشهدا(ع) در مسیر احیای اسلام ناب تمام هستی خود را هدیه کرده و آسمانی و ملکوتی شدند.

وی عاشورا و محرم را رمز جاودانگی و حیات اسلام برشمرد و گفت: اگر تأسی درستی در مسیر شناخت پیام ها و درس های عاشورا ایجاد شود موجب رشد، بالندگی و پویایی می شود لذا رسیدن به تمدن نوین اسلامی بدون فرهنگ عاشورایی مکن نیست.

گلستان غرق در ماتم عزای سالار شهیدان/ عطر حسین(ع) در دارالمؤمنین پیچید

دیلمی ایام محرم را بسیار ویژه خواند و افزود: درس های بسیار مهمی در مکتب عاشورا نهفته است که مجاهدت، ایثار، دشمن شناسی، عدالت خواهی، مبارزه با استکبار، عمل به تکلیف، مسئولیت پذیری، امام شناسی و ولایتمداری از جمله آن است.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان گلستان مؤلفه مقاومت و شهادت را دو مؤلفه اصلی واقعه عاشورا دانست و ابراز داشت: امروز ما موظف به انجام تکالیف خود هستیم، در کارزار تمدنی امروز دشمن به دنبال ضربه به هویت انقلابی ما است لذا باید نسبت به آینده و جریان معاند، نفوذ و استکباری حساس باشیم و ضمن قوی شدن، با امید به آینده مسیر تمدنی را طی کنیم.

وی یکی از برکات ویژه ایام محرم و برپایی خیمه حضرت سیدالشهدا(ع) را موضوع اجتماع قلوب دانست و تأکید کرد: مؤمنان برای بازخوانی درس های مکتب عاشورا در ماه محرم دور هم جمع می شوند، در واقع این اجتماع قلوب با محوریت مکتب عاشورا خود یک عبرت و مرز برای دشمنان انقلاب اسلامی است.

گلستان غرق در ماتم عزای سالار شهیدان/ عطر حسین(ع) در دارالمؤمنین پیچید

دیلمی با اشاره به اینکه وعاظ و مداحان باید پیام های حماسی، درس های مجاهدت و مقاومت عاشورا را برای مردم تبیین کنند، تصریح کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) مجاهد، مبارزه و عدالت خواه، حماسه ساز است و امیدوارانه در میدان نبرد مبارزه با جریان استکباری و احیای امر به معروف و نهی از منکر و احیای اسلام ناب تمام هستی خود را وارد میدان کرده و در این نگاه عمیقاً امید و مجاهدت نهفته است که در وعظ و خطابه و اشعار مداحان باید نمود پیدا کند.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان گلستان از فعالیت یک هزار و ۶۰۰ هیئت در استان گلستان خبر داد و گفت: هیئات مذهبی در این ایام در هشت کارگروه تخصصی یک هزار و ۴۰۰ برنامه را در ماه محرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان گلستان برگزار می کنند.

به گزارش ایسنا؛ برنامه های ایام سوگواری امام حسین(ع) با شور و حال ویژه ای در سراسر استان گلستان در حال برگزاری است و هیئات مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به برگزاری مراسم اهتمام می ورزند.

براساس اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا، دستورالعمل های بهداشتی برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان در گلستان اعلام شده و هیئات مذهبی همچون سال های گذشته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تسبت به برگزاری مراسم اقدام می کنند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا استان گلستان برگزاری مراسم عزاداری حسینی در شهرهای قرمز با ۳۰ درصد ظرفیت، در شهرهای با وضعیت نارنجی با ۵۰ درصد ظرفیت و در شهرهای زرد باید کمتر از ۷۰ درصد فضا برای مراسم استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha