• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401051210074
  • خبرنگار : 50477

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان:

الگوی ائتلافی مبارزه با مواد مخدر اجرا می شود/ تحریم ابزار فنی کشف مواد مخدر

الگوی ائتلافی مبارزه با مواد مخدر اجرا می شود/ تحریم ابزار فنی کشف مواد مخدر

ایسنا/گلستان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان با اشاره به اجرای موفق طرح شهید شوشتری توسط سپاه، گفت: پیشنهاد الگویی ائتلافی برای مبارزه با مواد مخدر را ارائه کرده ایم.

عصر امروز جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان گنبدکاووس به ریاست معاون استانداررو فرمانداررویژه گنبدکاووس و با حضور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد.

 در ابتدای این جلسه گزارشی پیرامون تببین رسالت ها و وظایف دستگاه ها در طرح شهید شوشتری توسط نماینده سپاه شهرستان و اقدامات صورت گرفته پیرامون عرضه و تقاضا و کشفیات مواد مخدر توسط فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان، ارائه گزارش کمیته درمان توسط رئیس شبکه بهداشت شهرستان و نیز اقدامات آموزش فنی و حرفه ای ارائه شد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان نیز در این جلسه با اشاره به همسایگی ایران با افغانستان اظهار کرد: در کنار کشور افغانستان قرارگرفتیم که بالای ۹۰ درصد مواد مخدر دنیا را تولید می کند که به صورت بالقوه همین امر خود یک تهدید بزرگ به شمار می رود.

مهدی طالبی با بیان اینکه در یک مقطعی این کشور تریاک و هروئین تولید می کرد و اکنون و بعد از خروج کشورهای ناتو از افغانستان صنعت تولید شیشه را تحویل این کشور دادند، افزود: در حال حاضر افغانستان در کنار بحث تولید مواد افیونی که رتبه دار دنیا است در تولید کانابیس و صنعت شیشه نیز در دنیا دارای رتبه برتر شده‌است.

وی به تحریم ابزار فنی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: با وجود تمام سختی ها بالغ بر 85 درصد کشفیات دنیا در حوزه افیون، 35 درصد هروئین و مواد صنعتی توسط کشور ما صورت می گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از یک هزار تن مواد مخدر در کشور کشف شده است، تصریح کرد: بعد از ۲۰ سال حضور کشورهای استکباری از جمله آمریکا و با شعار مبارزه با تروریسم و مواد مخدر ما شاهد آن بودیم که میزان 185 تن تولید مواد مخدر در افغانستان به حدود ۱۰ هزارتن رسیده و از سال 1390 تا 1394 در مقابل افزایش 3 تا 5 درصدی جمعیت در کشورمان رشد ۱۰۰ درصدی را در حوزه اعتیاد داشتیم.

طالبی در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه اجتماعی 55 درصد طلاق ها، 65 درصد کودک آزاری ها و همسرآزاری ها، 35 درصد شرارت ها، 40 درصد سرقت ها، 20 درصد قتل ها و 60 درصد ظرفیت زندان ها مستقیما با موضوع مواد مخدر مرتبط می باشد.

وی تعداد مرگ روزانه بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور را ۱۰ تا ۱۵ نفر دانست و تصریح کرد: استان گلستان رتبه دوم شیوع اعتیاد کشور را دارد که سالیانه ۱۶۷ هزار میلیارد مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور هزینه می کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان از ایجاد ظرفیت یک هزار تا یک هزار ۵۰۰ نفری برای معتادین متجاهر در استان خبر داد و گفت: این ظرفیت متعلق به شرق و غرب استان است که در مرکز استان یک هزار نفر و در شهرستان گنبدکاووس نیز ۴۰۰ نفره خواهد بود.

طالبی الگوی ائتلافی با پیشنهاد استاندار محترم در جلسه اول شورای هماهنگی استان در سال جاری بود، ادامه داد: ظرفیت مراکز ماده ١٦ استان برای جمع آوری و ساماندهی متجاهرین به اعتیاد در صورت حضور همه دستگاه های متولی امر و به خصوص خیرین استان تا سقف ١٥٠٠ نَفَر افزایش خواهد یافت و نیاز است همه مشارکت کنند تا این امر مهم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه برابر بند ٣ شق ث ماده ٨٠ قانون برنامه ششم توسعه، ساماندهی و صیانت متجاهرین به اعتیاد در حوزه اقدام بهزیستی و شهرداری تعریف شده و بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتبار کمکی است، اضافه کرد: از طرفی این مهم جز با حضور همه جانبه همه دستگاه ها و به خصوص خیرین محقق نخواهد شد.

طالبی با اشاره به طرح شهید شوشتری به عنوان یکی از اقدامات فاخر استان که توسط سپاه اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: ما الگوی ائتلافی مورد نظر استاندار را پیشنهاد دادیم و قرار شد طرح شهید شوشتری در قالب این الگو پیگیری شده تا این دو ظرفیت را در کنار هم داشته باشیم که طرح آن درحال تدوین است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha