• پنجشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۲:۵۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401051310614
  • خبرنگار : 50123

عمان پژوهان برتر در شهرکرد تجلیل شدند

 عمان پژوهان برتر در شهرکرد تجلیل شدند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری  با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و تعدادی از مسئولان استانی از ۱۲ عمان پژوه و دست‌اندرکار همایش بین‌المللی عمان سامانی تجلیل شد.

حسن بلخاری ۱۳ مردادماه در آیین اختتامیه همایش بین‌المللی شاعر حماسی و عرفان حسینی میرزا نورالله عمان سامانی اظهار کرد: کار تحقیقاتی و پژوهشی کمی در باب مرحوم عمان سامانی صورت گرفته است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: از بعد از ملاصدرا، که حکمت شیعی ظهور یافت تلفیق جدی میان فقه، فلسفه، حکمت و عرفان ایجاد شد که عمان سامانی نتیجه چنین ظهوری است، به طوری‌که این شخصیت برای نخستین بار به تأویل عرفانی عاشورا می‌پردازد و بسیار درست عمل می‌کند.

عمان سامانی؛ ظرفیتی بزرگ اما ناشناخته

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام با اشاره به اینکه این شخصیت در مساله حماسه عاشورا شخصیتی بی‌بدیل و بی‌نظیر به شمار می‌رود، اظهار کرد: آنچه عمان سامانی به آن ورود کرده در سطح خود بی‌نظیر است.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: عمان سامانی ظرفیت عظیمی بوده که ناشناخته است، زیرا این شخصیت حماسه عاشورا را به زیبایی ترسیم کرده است، بنابراین باید غفلت‌هایی که در زمینه این ظرفیت عظیم وجود داشته، جبران شود که امید است این حرکت آغازی برای جبران گذشته باشد.

نکونام گفت: مرحوم عمان سامانی که از شهر ادب و فرهنگ و چهره‌های ادبی، اهل دانش و بینش یعنی سامان بوده که از چند اصالت برخوردار است که به نوعی عمان پژوهی به شمار می‌رود و نامگذاری عمان‌پژوهی بر این همایش کاملا بجاست.

امام جمعه شهرکرد توضیح داد: عمان سامانی شخصیتی حوزوی است، یعنی پس از تحصیلات اولیه مکتب‌خانه‌ برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه اصفهان شد که به موقعیت‌های علمی قابل تامل دست یافت تا جایی که به تدریس لمعه مشغول می‌شود، عمده دستاوردهای ملکوتی در علوم اهل‌بیت بر جان و دل نشسته و نورانیت از دل و جان تراوش خواهد کرد.

وی اصالت خانوادگی را از جمله اصالت‌های برجسته عمان سامانی برشمرد و تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این عارف در خانواده‌ای اصیل و محب اهل بیت رشد کرده است، می‌توان این امر را به تهدید بزرگ جامعه تطبیق داد که امروزه دشمنان نه تنها در مقام مخدوش کردن خانواده بلکه ارکان خانواده‌اند، از طرفی حیوانات جایگزین فرزند و ازدواج و فرزندآوری را مخدوش کرده که خطر جدی است و این مساله جامعه را از وجود عمان‌ها محروم می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری اصالت ایمانی، معرفت توحیدی و اخروی، ولایی و اهل بیتی بودن، تلاش برای خوش عاقبتی را از دیگر اصالت‌های عمان سامانی برشمرد و گفت: نگاه تحسین‌ برانگیز این شخصیت، قابلیت الگوبرداری دارد.

لزوم شناسایی و حمایت از شاعران استانی

در ادامه محسن حسین میرزایی اظهار کرد: نکوداشت این شاعر گرانقدر، نکوداشت فرهنگ عاشورایی است، عمان سامانی را به عاشورایی بودن و حسینی بودن می‌شناسیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا، یاد این شاعر گرانقدر را باید گرامی بداریم، نکوداشت عمان سامانی یادآور این است که مردم ایران اسلامی و استان حسینی و عاشورایی هستند.

وی با تاکید بر اینکه آئین نکوداشت عمان سامانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و ادبی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص این شاعر، افتخار بزرگی برای مردم استان و فرهنگ‌ دوستان است، باید برگزاری این همایش در استان با تشکیل یک دبیرخانه دائمی شود.

حسین‌میرزایی بیان کرد: شاعران آئینی بسیاری همانند عمان سامانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که با شناسایی این شاعران و فرهنگ دوستان باید برای حمایت از آن‌ها تلاش کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد برای پژوهش‌های علمی و فرهنگی در خصوص شاعر گرانقدر عمان سامانی، گفت: باید در اجرای این تفاهم‌نامه‌ها تلاش کرد تا عمان سامانی را به نسل جدید بشناسانیم.

ضرورت شکل‌گیری دبیرخانه دائمی عمان سامانی در استان

در ادامه یاسر پیرعلی_سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: در حوزه علوم انسانی کار فاخری صورت نگرفته بود که این همایش مقدمه‌ای است که امید است بتوان دانشجویانی از کشورهای اسلامی جذب کنیم و این فرایند را ادامه دهیم.

به گفته وی، در کنار این همایش، مذاکرات خوبی صورت گرفت، به طوری‌که قرار است نسخه عربی کتاب عمان سامانی چاپ و در نجف اشرف از آن رونمایی شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد ادامه داد: با کمک انجمن مفاخر ایران برای شناسایی مفاخر و چهره‌های برجسته همکاری‌های لازم انجام خواهد شد، همچنین طی رایزنی‌های صورت گرفته ظرفیت لازم برای جذب دانشجویان کشورهای خارجی از جمله هند و پاکستان در دانشگاه شهرکرد فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید دبیرخانه دائمی عمان سامانی شکل گیرد، زیرا پرداختن به مفاخر و الگوسازی از آن‌ها جزو وظایف ذاتی دانشگاه بوده تا جریان‌سازی فرهنگی در سطح استان شکل بگیرد.

گفتنی است، از محمدعلی آذرشب، ملک‌محمد مسعودی، همایون علیدوستی، مسعود نمازیژ مهرپویا صفار، محمدتقی گنجعلی، جمشید مردانی، یاسر پیرعلی، یوسف افشارنیا، شاه منصور شاه میرزا خواجه اف، رضا ریاحی و عباس قنبری اساتید برتر عمان پژوهی و دست‌اندرکاران با اهدای تندیش عمان‌پژوهی تجلیل شد.

همچنین در این مراسم، از تابلوفرش بیانات مقام معظم رهبری  در وصف سامان و عمان سامانی رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha