• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401051511165
  • خبرنگار : 50184

شور و حال محرم در بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان

شور و حال محرم در بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان

ایسنا/کرمانشاه اینجا دروازه کربلا و قدمگاه زائرین دلسوخته حسین(ع) است که مردمانش خاک پای رهروان کربلا را توتیای چشمانشان می کنند.

مردم این دیار قرن هاست به دلیل همجواری با عتبات عالیات میزبان عاشقان حسین(ع) هستند و هر ساله در ایام محرم با برپایی آیین های عزاداری رسم همسایگی با حسین(ع) را به خوبی به جا می آورند و به سوگ شهدای کربلا می نشینند.

برپایی کُتل در روستاها، ساخت علم، تعزیه خوانی، مالیدن گِل به سر و شانه ها، پیاده رفتن با پای برهنه به یاد اسیران بازمانده از حادثه کربلا، نواختن چمری، مور زنان دنیا دیده و بلند شدن نوای "شیرین شمامه نوبرم" در هر کوی و برزن تنها گوشه هایی از شور حسینی است که در ایام محرم در دروازه کربلا به چشم می آید.

مردم کرمانشاه از دیرباز به واسطه نزدیکی با کربلای معلی، علاوه بر میهمانوازی شایسته از زائرین، مراسم ماه محرم را نیز با شور و حال خاصی برگزار می کنند.

تکایای کرمانشاه از جمله مکان هایی هستند که سالهاست به محلی برای عرض ارادت مردم این دیار به امام حسین(ع) و یارانش تبدیل شده اند و آیین های عزاداری ماه محرم با حال و هوای عجیبی در آنها برگزار می شود.

تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون الملک دو تکیه شاخص کرمانشاه هستند که هرچند به واسطه معماری خاص و بی نظیرشان در کشور شهره شده اند، اما بانیانشان با هدف برپایی مراسم عزاداری ماه محرم آنها را ساخته اند.

یک کارشناس گردشگری در خصوص برگزاری عزاداری های ماه محرم در تکایای کرمانشاه به ایسنا گفت: از زمان های دور تاکنون مراسم مذهبی و عزاداری های ماه محرم در کرمانشاه به دلیل نزدیکی آن به بارگاه امامان شیعی همراه با آیین ها و رسوم مختلفی برگزار می شود.

علیرضا مرادی بیستونی ادامه داد: مساجدی همچون نواب، بنکدارها، حاج شهبازی خان، حاج محمدتقی اصفهانی، حاج ابوتراب آل آقا  و نیز تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون الملک از جمله پایگاه هایی بوده اند که آیین های عزاداری در آنها برگزار می شده که تا به امروز هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این دو تکیه مربوط به دوره قاجار هستند، افزود: تکیه بیگلربیگی به همت عبدالله خان و تکیه معاون الملک هم به همت حسن خان معینی به منظور برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) ساخته شده اند که اولی به واسطه آیینه کاری منحصربفرد و دومی هم به دلیل کاشی کاری بی نظیرش در ایران معروف شده اند.

این کارشناس گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: در تکیه معاون الملک شاهد کاشی کاری های بی نظیری هستیم که در آنها تصاویری از دوره اساطیری تا دوره اسلامی و حتی عصر معاصر نقش بسته و نقوش مختلف عزاداری و رجال مذهبی دوران قاجار را می توان در آن دید.

وی اضافه کرد: تکیه معاون الملک شامل سه بخش زینبیه، عباسیه و حسینیه است که در بخش حسینیه آن بانی بنا شعری را از "واله کرمانشاهی" با این مضمون آورده است:

این عزاخانه چو از حسن عمل گشت تمام
سال تاریخش واله ز لب بانی خواست

گفت بانیش معاون پی تاریخ بگو
کین حسینیه ز ما بهر عزای شهداست

که در این دو بیت عنوان شده این حسینیه برای عزاداری شهدای واقعه کربلا ساخته و وقف شده است.

به گفته این فعال گردشگری، بخش حسینیه تکیه معاون الملک برای عزاداری مردان و بخش زینبیه هم که دارای حجره هایی است برای عزاداری زنان ساخته شده است.

مرادی بیستونی افزود: در داخل این تکیه یکی از موضوعاتی که به شکل پرده خوانی آمده، واقعه کربلا است که در آن قیام مختار، حضور زعفر جنی در کربلا برای کمک به سپاهیان امام حسین(ع) و خود واقعه روز تاسوعا و عاشورا به تصویر کشیده شده است.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه تکیه معاون الملک دارای سه درب ورودی اصلی است، عنوان کرد: درب حسینیه که محل ورود زائرین بوده در قسمت غربی بنا یعنی در خیابان حدادعادل (آبشوران قدیم) قرار دارد.

وی با بیان اینکه تکیه معاون الملک از زمان ساخت تاکنون محل عزادرای های مردم در ماه محرم بوده، عنوان کرد: اجرای مراسم در این مکان مذهبی هیچگاه _جز در بخشی از ایام بمباران هشت سال جنگ تحمیلی که بخشی از آن تخریب شد _ متوقف نشده و امسال هم با گذشت بیش از یک قرن این بنای باشکوه بازهم میزبان عزاداران حسینی است.

تکیه معاون الملک کرمانشاه سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است. این تکیه به دلیل نوع کاشی کاری‌هایش به بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان شهره است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha