• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401051511645
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رونمایی از لوح ثبتی "جریته برداری" نوش‌آباد

رونمایی از لوح ثبتی "جریته برداری" نوش‌آباد

ایسنا/اصفهان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از لوح ثبتی جریته برداری نوش‌آباد رونمایی شد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان امروز(شنبه، ۱۵ مرداد) در حاشیه رونمایی از لوح ثبتی جریته‌برداری نوش‌آباد در در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۷۰ آیین خاص محرم در استان اصفهان شناسایی شده که فقط تعدادی از آنها به ثبت رسیده که جریته‌برداری و خیمه‌برداری نوش آباد از آن جمله است.

وی افزود: اصفهان با وجود آنکه یک استان یکپارچه است  به واسطه تنوع فرهنگی، صاحب غنای فرهنگی است و نقشی در فرهنگ شیعی داشته است. آیین‌های سنتی باید بازخوانی شود، زیرا آیین‌هایی در مناطق دوردست و روستایی اجرا می‌شود که چندان شناخته شده نیست و متاسفانه برخی از آنها نیز فراموش شده است.

ایزدی گفت: برنامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان این است که آیین‌های مناطق مختلف شناسایی، معرفی و ثبت شود، آن هم با این هدف که نقش این استان در تمدن سازی حوزه اسلامی غنی‌تر و بارزتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همچنین مدیر اجرایی مرکز کاشان پژوهشی دانشگاه کاشان به ایسنا، گفت: جریده شویی، یکی از آیین‌های سنتی و مذهبی نوش‌آباد در بزرگداشت حماسه حسینی است که فقط با حضور بانوان برگزار می‌شود و با شماره ۱۷۱۷ در دی‌ماه ۹۷ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت‌ شده است. 

محمد خداد افزود: جریده، عَلَمی از جنس برنج و با نقش‌های هنری و کتیبه‌های زیباست که بانوان بنا به نذری که دارند در صبح روز ششم محرم، ابزار و پارچه‌های جریده را شسته و تمیز می‌کنند و کشکول زرین جریده را که با گرد آجر ساییده و با سرکه صیقل داده شده بر روی آن نصب می‌کنند. 

وی اظهار کرد: جریده نوش آباد، در خانواده مقصودی به امانت است و هیئت قاسم ابن الحسن در شب تاسوعا، به همراه چهلچراغ و توغ به منزل بانی رفته، و جریده را به حسینیه منتقل می‌کنند.

نوش آباد، یکی از شهرهای تاریخی کشور است که آیین‌های محرم را به سبک سنتی خود اجرا می‌کنند که خیمه‌کوبی عصر هشتم محرم، خیمه‌کوبی عصر یازدهم، جریده‌برداری شب تاسوعا و کُتَل‌برداری روز عاشورا در فهرست میراث ناملموس یه ثبت رسیده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha