• سه‌شنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401051812738
  • خبرنگار : 71451

آنکه ویران کرد و او که ساخت

آنکه ویران کرد و او که ساخت

روزی که صدام، به حسین کامل دستور داد «به حرم حسین حمله‌ور شوید و همه کسانی را که آنجا هستند تکه تکه کنید.» نمی‌دانست با گذشت سه دهه بزرگترین اجتماع انسانی در همین شهر در ایام شهادت امام حسین(ع) شکل خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، در شعبان ۱۴۱۱قمری (اواخر۱۳۶۹ خورشیدی) قیام مردمی در عراق شکل گرفت و بیشتر استان‌ها به دست مردم افتاد. (تبرائیان، انتفاضه شعبانیه،‌۱۳۹۱ش، ص۲۳۰.) رژیم بعث صدام برای پایان دادن به این شورش‌ها با استفاده از نیروی هوایی و سلاح‌های سنگین شهرها را نابود کردند. از جمله این شهرها کربلا بود که نیروهای بعثی به فرماندهی «حسین‌کامل» داماد صدام به آنجا یورش بردند.(تبرائیان، انتفاضه شعبانیه،‌۱۳۹۱ش، ص۲۸۹.)

آنکه ویران کرد و او که ساخت

نیروهای صدام مقاومت مردم را درهم شکستند و مردم را دسته‌دسته اسیر و اعدام کردند. بعثی‌ها به حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) آسیب‌های جدی رساندند. آن‌ها داخل حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) شده، از روی پیکرهای شهدا گذشته و به تاراج جواهرات و اشیای گران‌بهای آن دو حرم پرداختند.(- ولید حلی، العراق الواقع و آفاق المستقبل، ص۱۷۰-۱۷۲.) همچنین به مدت ۶ ماه درِ حرم بسته شد و اجازه زیارت داده نشد.(آل‌طعمه، الانتفاضه الشعبانیه فی کربلاء، ۱۴۳۳ق، ص۴۷.)

آنکه ویران کرد و او که ساخت

صدام در سال ۱۳۷۰ در قیام شیعیان کربلا، به حسین کامل دستور داد: «به حرم حسین حمله‌ور شوید و همه کسانی را که آنجا هستند تکه تکه کنید.» حسین کامل در آستانه ورود به کربلا ایستاد، به رجزخوانی پرداخت و با غرور و جسارت گفت: «من حسین هستم و تو هم حسین هستی. ببینیم کی زودتر دیگری را از بین می‌برد!» و با گلوله تانک گنبد حرم امام حسین (ع) را مورد هدف قرار داد. (حمید داودآبادی، رجزخوانی «حسین کامل» ذلیلش کرد، سایت مشرق.)

علی الساقی، به شرح زندگی  داماد صدام حسین که از مهم‌ترین اعضای حکومت عراق بود، می‌پردازد. او عنوان می‌کند: هر فردی که این اثر را (قراردادها و نیرنگ‌ها) مطالعه کند، دچار سرگیجه و حیرت خواهد شد! سرهنگ ﺩﻭﻡ ﺳﺘﺎﺩ علی الساقی در این کتاب روایت می‌کند که حسین کامل در روستای «العوجه» از توابع تکریت به دنیا آمد. او در کودکی پسری شر بود و نویسنده، صحنه‌هایی تعجب برانگیز از این شرارت و بد ذاتی او در کودکی را شرح می‌دهد.

آنکه ویران کرد و او که ساخت

او بعدها راننده‌ی خیرالله ﻃﻠﻔﺎﺡ، ﺩﺍیی ﻭ ﭘﺪﺭ ﺯﻥ ﺻﺪﺍﻡ شد. از همین طریق نخستین گام‌ها را برای نزدیکی به قدرت طی می‌کند. در این راه هم از هیچ کاری کم نمی‌گذارد. همین خوش خدمتی‌ها باعث انتخاب شدن او به عنوان ﻋﻀﻮ ﮔﺎﺭﺩ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻫﻤﺴﺭ رییس ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺶ «ﺭﻏﺪ»، «ﺭﻧﺎ» ﻭ «ﺣﻼ» می‌شود.

آنکه ویران کرد و او که ساخت
ماموران صدام در کربلا

او به عنوان یکی از اولین مأموریت‌های مخفی‌اش، سرکوبی بی‌رحمانه‌ی کردهای عراق را عهده‌دار می‌شود و جنایات فراوانی را مرتکب می‌شود؛ همچون رهبری و هدایت ترور مخالفان صدام با روش‌هایی مثل تصادفات ساختگی درست کردن، انواع نوشیدنی‌های سمی به آن‌ها دادن و استفاده از سلاح‌های مجهز به صدا خفه‌کن.

 یکی از مهم‌ترین جنایاتش ایفای نقشی ﻣﺤﻮﺭی ﺩﺭ ﺧﺮﻳﺪﻫﺎی ﺗﺴﻠﻴﺤﺎتی ﺻﺪﺍﻡ ﻭ ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎیی ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ‌ی ﺩﺳﺘﻴﺎبی ﺑﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊی ﻏﺮبی ﻭ ﺳﻼﺡﻫﺎی ﺑﻴﻮﻟﻮﮊیکی، ﺷﻴﻤﻴﺎیی ﻭ ﻫﺴﺘﻪﺍی بود. پس از این رویدادها ﺣﺴﻴﻦ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺭﻏﺪ ﺩﺧﺘﺮ صدام ازدواج کردند. او در تجاوز عراق به کویت هم نقش برجسته‌ای را ایفا  کرد.

آنکه ویران کرد و او که ساخت
حسین کامل و خانواده‌اش همراه با صدام

در نهایت ستاره‌ی بخت او هم رو به افول رفت و مجبور شد به همراه همسرش به اردن فرار کند. در آن‌جا هم افشاگری‌هایی علیه صدام کرد. اما تصمیم گرفت بازگردد و از صدام امان‌نامه دریافت کرد. ولی وقتی به عراق برگشت، همسرش را از او جدا کردند و حسین کامل، ﭘﺪﺭ، ﺑﺮﺍﺩﺭ، ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻭ ﻛﻮﺩﻛﺶ را به قتل رساندند.(قراردادها و نیرنگ‌ها، علی الساقی، انتشارات سوره مهر.)

صدام، پدر و برادران حسین کامل را به کاخ خود فراخواند، آنها را مسلح کرد و گفت:«خودتان باید این لکه ننگ را از طایفه تان پاک کنید.» جمعه شب ۱۳۷۴/۱۲/۴ خاندان کامل، خانه را محاصره کردند و دو برادر خود را به قتل رساندند.

رژیم دیکتاتوری عراق در دوران صدام و پیش از آن از هر اقدام مثبتی برای بازسازی کاملاً جلوگیری می‌کردند. حتی هنگامی که در انتفاضه شعبانیه حرم‌های مطهر را گلوله باران کردند، اقدام ترمیمی انجام نداده و تا سال‌ها بر  در و دیوار حرم‌های مطهر عتبات عالیات نشانی از گلوله‌های رژیم بعث عراق وجود داشت.

با سقوط رژیم بعث و امکان حضور عاشقان و مشتاقان زیارت اهل بیت (ع) به همت جمعی از دوست داران اهل بیت (ع) متخصصین، معتمدین و خیرین با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، ستاد بازسازی عتبات عالیات و کمیته پشتیبانی عراق در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد.

آنکه ویران کرد و او که ساخت
حضور میلیونی مردم در کربلا

عشق به اهل بیت عصمت و طهارت باعث شد تا فرمانده دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حاج قاسم سلیمانی متولی هدایت و حمایت از بازسازی عتبات عالیات در عراق و سوریه شود.(نشست نقش سردار سلیمانی در بازسازی عتبات عالیات، سایت رسمی ستاد بازسازی.)

شهید حاج قاسم سلیمانی در یکی ازسخرانی ‌های خود پیرامون ارادت ایرانیان به سالارشهیدان اعلام می‌کند: «ما ملت شهادتیم؛ ما ملت امام حسینیم! بپرس؛ ما حوادث سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. بیا! ما منتظریم. مرد این میدان ما هستیم برای شما. شما می‌دانید این جنگ یعنی نابودی همه‌ امکانات شما. این جنگ را شما شروع می‌کنید، اما پایانش را ما ترسیم می‌کنیم.... از اول انقلاب تا حالا در همه صحنه‌ها ما با تمسک به همین فرهنگ امام حسین همه پیروزی‌هایمان را و تضمین پیروزی‌هایمان را از این راه گرفتیم. این جبهه با تأسی به امام حسین و اهل‌بیت عصمت و طهارت و اصحاب او تربیت پیدا کرده است و امروز روز به روز یک تولد جدیدی پیدا می‌کند.»

آنکه ویران کرد و او که ساخت
ابومهندس مهدی و حاح قاسم سلیمانی در کربلای معلی

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله، ابومهدی المهندس فرمانده حزب‌الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگر به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری پیشین(ترامپ) ایالات متحده صورت گرفت. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha