• چهارشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401051914037
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۹ مرداد

نگرانی آمریکا از همکاری ایران و روسیه/نجات کشتی ایرانی/تاکید رئیسی بر تسهیل سفر اربعین

نگرانی آمریکا از همکاری ایران و روسیه/نجات کشتی ایرانی/تاکید رئیسی بر تسهیل سفر اربعین

مذاکرات احیای برجام/ روابط ایران و روسیه/ پرتاب ماهواره ایرانی خیام/ عملیات نیروی دریایی عیله مهاجمان/ برنامه ریزی‌ها برای اربعین و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، مذاکرات وین و اظهار نظرهای مختلف درباره نهایی شدن متن پیشنهادی توافق هسته ای از موضوعات مهم تحلیلی این روزهاست که مصاحبه های مربوط به آن مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

در همین ارتباط صباح زنگنه معتقد است که وجود اراده سیاسی در غرب و آمریکا برای پایان دادن به موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس مهم‌ترین عنصر است، اگر این اراده وجود داشته باشد به راحتی می‌توانند بپذیرند آژانس دیگر وارد این مقولات نشود.

کارشناس مسایل بین‌الملل درباره اختلاف نظر ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا بر سر اینکه موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس مستقل از برجام است و نباید در مذاکرات وین گنجانده شود؟ گفت: موضوع بسته شدن پرونده سوالات پادمانی در آژانس قبلا هم سابقه داشته است. همین کشورهای ۱+۵ در آن زمان توافق ۲۰۱۵ در تصمیم گیری برای مختومه شدن پرونده پی ام دی، نقش داشتند و آن را به عنوان اقدام مهم تلقی کردند.

همچنین حشمت الله فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در جریان این دور از مذاکرات احیای برجام مواضع طرفین مذاکره کننده به یکدیگر بیش از گذشته نزدیک شده است و شاید بتوان گفت در طول یک سال و نیم گذشته تا این حد مواضع طرفین به یکدیگر نزدیک نبوده است، می گوید: در حال حاضر روند مذاکرات و تلاش ها برای احیای برجام به مرحله غیر قابل برگشتی رسیده است، در این شرایط اسرائیل نمی تواند مانع حصول توافق شود و به سود طرفین مذاکره کننده است که این توافق هر چه زودتر امضا شود و پرونده بازی در این زمینه باقی گذاشته نشود.

به اعتقاد عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی هم نظام به تیم مذاکره کننده فعلی مانند تیم مذاکره کننده پیشین اعتماد دارد و از توافق احتمالی حمایت می‌کند و تحت تاثیر برخی انتقادات قرار نمی‌گیرد. فکر به جایی نیست که گفته شود امکان دارد توافق در داخل کشور به هم بخورد.

پرتاب ماهواره ایرانی خیام به فضا همکاری ایران و روسیه از موضوعاتی بود که واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را در پی داشت که با مطرح کردن ادعاهایی علیه نوع کاربری این ماهواره گفت که همکاری رو به افزایش روسیه با ایران باید خطربزرگی برای جامعه بین‌المللی در نظر گرفته شود.

یک مقام آمریکایی دیگر هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با اتکا به ادعای قبلی مقامات آمریکایی مبنی بر این که ایران قصد دارد هواپیماهای بدون سرنشین(پهپاد) از جمله انواع دارای قابلیت حمل سلاح را به روسیه بفروشد و روش استفاده از آن‌ها را به نیروهای روسی آموزش دهد، مدعی شده است، «مقامات روسی در طی هفته‌های اخیر دوره دیدن در ایران را به عنوان بخشی از توافق بر سر انتقال پهپادها از ایران به روسیه آغاز کرده‌اند.

نامگذاری هجدهم مرداد به نام شهدای مدافع حرم در تقویم رسمی کشور، موضوع بخشی از صحبتهای سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز هیات‌ دولت بود که با گرامیداشت یاد سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی گفت: شهدای مدافع حرم علاوه بر پاسداری از حریم اهل بیت (ع)، از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلام اند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند. شهدای مدافع حرم، پاسداران حریم اسلام هستند که در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند و به شهادت رسیدند.

رئیس جمهور همچنین در دیدار با جمعی از فعالان برگزاری راهپیمایی اربعین، ضمن تشریح ویژگی‌های مراسم عظیم اربعین حسینیبر استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک کشور برای تسهیل سفر زائران اربعین تاکید کرد و از دستگاه‌های دولتی خواست ضمن استقبال از حضور ستادهای مردمی به ایفای نقش حمایتی، نظارتی و تسهیل‌گری در این زمینه بپردازند.

در همین رابطه عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از شرایط وضع شده برای سفر زائران اربعین حسینی انتقاد کرد و خواستار ورود جدی دولت به این موضوع شد.

شبکه اجتماعی توییتر هم امروز حساب کاربری معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور کشورمان را مسدود کرد.

تنها چند روز بعد از آغاز فعالیت محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در  شبکه اجتماعی توئیتر و انتشار اولین پست وی در این شبکه اجتماعی که به مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای باز می‌گشت صفحه وی که تنها یک مطلب در آن پست شده بود ، از جانب توئیتر مسدود شد.

توضیحات امیر دریادار دوم تاج الدینی درباره عملیات نیروی دریایی عیله مهاجمان به کشتی ایرانی در دریای سرخ هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: شب گذشته تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش تحت فرماندهی ناوشکن جماران در محدوده دریای سرخ از سوی کشتی ایرانی پیام درخواست کمک دریافت کرد و بلافاصله در منطقه حاضر شد و با قایق‌های مهاجم درگیر و آنها را متواری کرد.

در ادامه بازدیدهای میدانی رئیس قوه‌قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دماوند بازدید کرد.

رئیس قوه قضاییه توصیه‌ها و دستوراتی را درخصوص اعمال تأسیسات ارفاقی در قبال محکومان مطرح کرد و گفت: محکومی که مخل امنیت روانی مردم است نباید مورد ارفاق قرار گیرد؛ چرا که ارفاق در قابل او ظلم به دیگران است؛ محکومینی که حضورشان در جامعه مضر نیست، حتماً باید وفق مقررات از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند اما این ارفاقات نباید شامل محکومانی شود که بودن‌شان در جامعه برای مردم مضر است.

*همچنین گزارش کامل ایسنا از گفت وگوی های خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha