• شنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401052215863
  • خبرنگار : 50026

معاون استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه

بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه

ایسنا/خراسان جنوبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: سازمان‌های مردم نهاد، نقش مؤثری در حل مشکلات جامعه دارند، لذا باید بیش از گذشته از این ظرفیت استفاده شود.

محمدرضا طالبی، امروز شنبه ۲۲ مرداد در نشست هم افزایی سازمان‌های مردم نهاد استان اظهار کرد: برای توسعه لازم است جامعه‌ای قدرتمند و توانمند داشته باشیم و برای اینکه جامعه توانمندی داشته باشیم، اولین اصل و اساس آن این است که مردم در آن جامعه مشارکت داشته باشند و خیلی از امورات به دست آنان حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برای اینکه حضور مردم در حل مشکلات و مسائل یک حضور هدفمند و قاعده‌مند باشد باید تشکل‌ها را ایجاد و اهدافی را برای آن مشخص نماییم تا این تشکل‌ها براساس آن اهداف حرکت کنند تا هم حضور مردم را داشته باشیم و از طرفی هم هرج و مرجی رخ ندهد.

معاون استاندار خراسان جنوبی مردمی بودن را یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم دانشت و اضافه کرد: باید برای پیشبرد اهداف عالیه دولت بیش از گذشته از ظرفیت مردم استفاده کنیم و معتقدیم که تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند بارهای زیادی را از دوش مردم بردارند.
طالبی افزود: اگر از ظرفیت و توانمندی سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد استفاده شود، امورات و کارها با جهش همراه خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد با انگیزه‌های مختلف به دنبال فعالیت و مجوز هستند، اضافه کرد: همنوع دوستی و نیت خیرخواهانه، برای این افراد انگیزه ایجاد می کند تا برای شناسایی آسیب‌های جامعه و حل و فصل آنها قدم بردارند.

معاون استاندار با بیان این که دستورات بزرگان جامعه ما زمینه ساز ایجاد تشکل‌های مردم نهاد شده، تصریح کرد: امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مرتب تأکید نموده اند که بایستی در دولت‌ها از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود که این دستورات باعث شده برخی افراد جامعه احساس وظیفه کنند و در امورات جامعه نقش ایفا کنند.

طالبی ادامه داد: این احساس وظیفه براساس آموزه‌های دینی و دستورات ائمه اطهار(ع) و آیات و روایات که مردم باید در سرنوشت خودشان سهیم باشند، در مردم ما به وجود آمده است.

وی با اشاره به شاخص‌های سازمان‌های مردم گفت: سازمان‌ های مردم نهاد، داوطلبانه به میدان می‌آیند و وقتی فرد داوطلبانه فعالیت می‌کند، اثرات بالایی دارد.

معاون استاندار، غیرانتفاعی بودن سازمان مردم نهاد را یکی دیگر از شاخص‌های این نهادها ذکر کرد و گفت:  سازمان‌های مردم نهاد غیرسیاسی هستند و نباید این نهادها دستاویز جریانات و احزاب سیاسی قرار گیرند.

طالبی با بیان اینکه باید با کار آموزشی و تبلیغاتی مشارکت را بالا ببریم و مردم را بیشتر به صحنه و امورات جامعه بیاوریم، اضافه کرد: جذب سرمایه‌ها و منابع کوچک مردمی یکی دیگر از برنامه‌های تشکل‌هاست که باید در دستورکار خود داشته باشند و بسیج منابع را شکل دهند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از برنامه‌های سازمان‌های مردم نهاد، تقویت و هماهنگی میان مردم و دولت است، گفت: این سازمان ها، حلقه وصل بین دولت و مردم هستند و به نوعی از دولت برنامه می‌گیرند و با برنامه‌ریزی هدفمند از توان مردمی برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.

معاون استاندار با بیان اینکه اعتبار دولتی خاصی برای سازمان‌های مردم نهاد نداریم و اینها خودشان منابع مالی مورد نیاز را از ظرفیت‌های مردمی تأمین می‌کنند، یادآور شد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این راستا از کمک‌های خرد مردمی، موقوفات و خیرین برای اجرای برنامه‌ های خود استفاده کنند.

وی با اشاره به 22 مرداد سالروز ملی تأسیس تشکل‌های مردم نهاد، تصریح کرد: نشست تشکل‌های مردم نهاد با استاندار یکی از برنامه‌های محوری به مناسبت این روز خواهد بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha