• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401052417088
  • خبرنگار : 71129

سئول متعهد به بهبود روابط با ژاپن و کمک به اقتصاد پیونگ‌یانگ در ازای خلع سلاح هسته‌ای شد

سئول متعهد به بهبود روابط با ژاپن و کمک به اقتصاد پیونگ‌یانگ در ازای خلع سلاح هسته‌ای شد

رئیس جمهور کره جنوبی متعهد شد که به سرعت روابط با ژاپن را بر اساس اعلامیه مشترک سال 1998 بین دو کشور بهبود بخشد و در عین حال پیشنهاد کرد که در صورت برداشتن گام هایی در جهت خلع سلاح هسته‌ای اساسی، اقتصاد کره شمالی را به طور قابل توجهی بازسازی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در جریان سخنرانی در مراسم یادبود پایان استعمارگری ژاپن بر شبه جزیره کره در سال ۱۹۴۵ همچنین گفت: توکیو به یک شریک در مقابله با تهدیدها علیه آزادی جهانی تبدیل شده و هر دو کشور باید بر مناقشات و اختلافات مربوط به آن دوران فائق آیند.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: زمانیکه روابط کره جنوبی و ژاپن به سوی آینده‌ای مشترک پیش می‌رود و زمانیکه ماموریت زمان ما بر اساس ارزش‌های مشترک جهانی هماهنگ شود، به ما در حل مشکلات تاریخی نیز کمک خواهد کرد.

روابط بین سئول و توکیو بر سر مناقشاتی چون متهم شدن ژاپن در سوءاستفاده از زنان شبه جزیره کره در دوران استعماری و جنگ و همچنین استفاده از نیروی کار اجباری متشنج شده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی که در مه سال جاری میلادی در راس امور قرار گرفته قول داده تا روابط کشورش را با ژاپن بهبود بخشد.

وی همچنین خواستار همکاری گسترده در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، تبادلات اجتماعی و فرهنگی شد تا به صلح و رفاه بین‌المللی کمک کند.

یون گفت که دو کشور باید با همکاری در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی بر اساس احترام متقابل به صلح و رفاه در جامعه بین‌المللی کمک کنند.

وی گفت: زمانی که روابط کره و ژاپن به سمت آینده‌ای مشترک پیش می‌رود و زمانی که مأموریت زمان ما بر اساس ارزش‌های مشترک جهانی ما همسو می شود، به ما کمک می‌کند تا مشکلات تاریخی موجود بین دو کشور را نیز حل کنیم.

او با اشاره به یک بیانیه مشترک در سال 1998 افزود: ما باید به سرعت و به درستی روابط کره-ژاپن را با حفظ روح بیانیه کیم دائه جونگ-اوبوچی که طرحی از آینده‌ای جامع برای روابط کره-ژاپن پیشنهاد می‌کند، بهبود بخشیم. برای غلبه بر گذشته و ایجاد روابط جدید.

یون همچنین جزئیات "طرح متهورانه" خود را برای بهبود اقتصاد کره شمالی در این رویداد بیان کرد. این برنامه اقداماتی برای خلع سلاح هسته‌ای انجام می دهد، پیشنهادی که او برای اولین بار در طی سخنرانی تحلیف خود در ماه مه ارائه کرد.

وی گفت خلع سلاح هسته ای کره شمالی برای صلح پایدار در شبه جزیره، شمال شرق آسیا و سراسر جهان "ضروری" است. یون گفت: «ابتکار متهورانه‌ای که من متصور هستم، اقتصاد کره شمالی و معیشت مردم آن را در مراحلی بهبود می بخشد، اگر کره شمالی توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و یک فرآیند واقعی و اساسی را برای خلع سلاح هسته‌ای آغاز کند».

وی افزود: ما یک برنامه غذایی در مقیاس بزرگ را اجرا خواهیم کرد، به زیرساخت های تولید، انتقال و توزیع برق کمک خواهیم کرد و پروژه‌هایی را برای نوسازی بنادر و فرودگاه‌ها برای تجارت بین‌المللی اجرا خواهیم کرد."

یون همچنین پیشنهاد کمک به افزایش بهره‌وری کشاورزی کره شمالی، مدرن‌سازی بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های پزشکی و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و حمایت مالی بین‌المللی را ارائه کرد. یون در سخنان خود تاکید کرد که جنبش استقلال ملت تا امروز ادامه دارد و به دنبال دفاع از آزادی و ارزش های جهانی است. او به قهرمانانی که علیه امپریالیست‌های ژاپنی جنگیدند و همچنین کسانی که به تسلیح و آموزش آنها کمک کردند و دیگرانی که پایه‌های اقتصادی، آموزشی و دموکراتیک کشور را پایه‌ریزی کردند، ادای احترام کرد و گفت از کشورهای دارای ارزش‌های جهانی مشترک می‌خواهد برای دفاع از آزادی و حقوق بشر و دستیابی به صلح و رفاه برای شهروندان جهان متحد شوند.

او گفت: جنبش استقلال ما اکنون باید به حفاظت و گسترش آزادی همه شهروندان جهانی که در چنین ارزش‌های جهانی مشترک هستند کمک کند.

وی همچنین گفت که کلید غلبه بر دو قطبی شدن و شکاف اجتماعی، نوآوری اقتصادی خواهد بود و متعهد شد که اصلاحات نظارتی به شرکت‌های کره جنوبی امکان سرمایه گذاری و ایجاد شغل در کشور و تشویق نوآوری های علمی و فناوری را بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha