• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401052417145
  • خبرنگار : 71661

جمهوری‌خواهان آمریکا: دشمنانمان از کماندوهایی که در افغانستان آموزش دادیم استفاده خواهند کرد

جمهوری‌خواهان آمریکا: دشمنانمان از کماندوهایی که در افغانستان آموزش دادیم استفاده خواهند کرد
۲ ماه قبل از تسلط طالبان، کماندوهای افغانستان آماده نبرد می‌شوند - ۲۰۲۱

قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا هشدار دادند که ممکن است نیروهای امنیتی سابق افغانستان که از عملیات‌های حساس آمریکا مطلع بوده و با خروج آمریکا از این کشور تنها مانده‌اند، به استخدام "روسیه، چین یا ایران" درآیند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعضای جمهوری‌خواه کمیته امور خارجه در مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی به مناسبت نخستین سالگرد به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان مدعی شدند: با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی از نیروهای نظامی سابق افغانستان به ایران گریخته‌اند، این نگرانی بیشتر می‌شود.

بر اساس این گزارش، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید کماندوها و واحدهای ویژه نظامی افغان که توسط آمریکا آموزش دیده بودند را هنگام خروج پر هرج‌ و مرج از کابل، با خود همراه می‌کرد، اما این اتفاق نیافتاد.

در عملیات خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، ۱۳ سرباز و یک شهروند آمریکایی کشته شدند و ده‌ها هزار افغان در معرض خطر در افغانستان جا ماندند. سال گذشته در ۱۵ ماه اوت، طالبان، افغانستان را تحت کنترل گرفت. عملیات خروج نیروهای آمریکایی از ۱۴ تا ۳۰ ماه اوت در فرودگاه کابل انجام شد.

بیشتر بخوانید:

دولت بایدن این عملیات را یک «پیروزی خارق‌العاده» توصیف می‌کند که طی آن بیش از ۱۲۴ هزار آمریکایی و افغان به مکانی امن منتقل شده و به «جنگی بی‌پایان» پایان داد که ۳۵۰۰ تن از سربازان آمریکا و هم‌پیمانانش و صدها هزار افغان جان خود را از دست دادند.

اما صدها کماندوی افغان که توسط آمریکا آموزش دیده‌اند و دیگر نیروهای سابق امنیتی و خانواده‌هایشان در افغانستان هستند و همزمان گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه و قتل مقامات دولت سابق این کشور به گوش می‌رسد، اتهاماتی که طالبان آن‌ها را رد می‌کند.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در این گزارش مدعی شدند: این نیروهای سابق امنیتی ممکن است توسط یکی از دشمنان آمریکا استخدام شده و یا وادار به پیوستن به آن‌ها شوند، مانند روسیه، چین و ایران.

این گزارش چنین احتمالی را یک «خطر بزرگ امنیت ملی» می‌داند، زیرا این افغان‌ها «تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و روال کار جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا را می‌شناسند».

برخی مقامات آمریکا می‌گویند که جو بایدن تلاش کرده تا بدون ارزیابی مناسب از درس‌های جنگ و بدون مسئولیت‌پذیری در قبال تخلیه پر هرج و مرج نیروهای آمریکا از افغانستان، از این کشور گذر کند.

این جمهوری‌خواهان همچنین بااستناد بر شهادت‌ها در کنگره و گزارش‌های نظامی و رسانه‌ای، جزئیات جدیدی درباره خروج آمریکا از افغانستان منتشر کردند که نشان می‌دهد دولت بایدن به پیشنهادهای فرماندهان آمریکایی بی‌توجهی کرده، نتوانسته برنامه‌ای مناسب برای خروج تنظیم کند و همچنین نقض توافق خروج که در سال ۲۰۲۰ بین آمریکا و طالبان امضا شده بود را نادیده گرفته است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که دولت بایدن تنها چند ساعت پیش از تصرف کابل به دست طالبان، تصمیمات مهم درباره نحوه خروج نیروها از افغانستان را اتخاذ کرد.

این تصمیمات شامل درخواست از کشورهای ثالث برای میزبانی موقت از افغان‌هایی بود که سابقا برای دولت آمریکا کار کرده و با خطر انتقام طالبان مواجه بودند.

این گزارش می‌گوید که دولت بایدن اقدامات چندانی برای آماده شدن برای به قدرت رسیدن طالبان و خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان انجام نداد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha