• سه‌شنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401052517864
  • خبرنگار : 71660

سازمان ملل می‌تواند بازدید آژانس اتمی از زاپروژیا را تسهیل کند/ روسیه شروطی را اعلام کرد

سازمان ملل می‌تواند بازدید آژانس اتمی از زاپروژیا را تسهیل کند/ روسیه شروطی را اعلام کرد

سخنگوی سازمان ملل گفت که این سازمان توانایی امنیتی و لجستیکی لازم را دارد تا از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین حمایت کند اما یک دیپلمات روسی ضمن اعمال شروطی گفت که هر بازدیدی و ماموریتی به پایتخت اوکراین "بسیار خطرناک" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه گفت: «دبیرخانه سازمان ملل متحد هیچ قدرتی جهت جلوگیری یا لغو فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ندارد.»

دوجاریک با اشاره به اتهام روسیه مبنی براینکه سازمان ملل از سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نیروگاه هسته‌ای جلوگیری کرده بود، گفت: «ما ارتباطی نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم. دبیرخانه سازمان ملل ارزیابی کرده که توانایی امنیتی و لجستیکی در اوکراین دارد و براساس آن قادر است از ماموریت و بازدید این آژانس از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا حمایت کند.»

اما وی افزود که هم روسیه و هم اوکراین باید موافق باشند. هر دو کشور گفته‌اند که می‌خواهند بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بازدید را انجام دهند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفته که آماده است تا هیئتی را بفرستد و از روسیه و اوکراین خواست تا همکاری کنند.

در مسکو، خبرگزاری‌های روسی به نقل از یک دیپلمات ارشد اعلام کردند که چنین ماموریتی به کی‌یف نمی‌تواند انجام شود.

خبرگزاری نووستی به نقل از ایگور ویشنفتسکی، معاون دفتر منع اشاره و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه گفت: «تصور کنید رد شدن از کی‌یف چه معنایی دارد... این بدین معناست که برای رفتن به این نیروگاه هسته‌ای باید از خط مقدم رد شد. این خطر بزرگی است.»

خبرگزاری تاس به نقل از ویشنفتسکی اعلام کرد که هرگونه ماموریت و بازدید تنها می‌تواند با "اجرای تضمین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" همراه باشد و هیچ حکمی طبق درخواست اوکراین برای رسیدگی به "غیرنظامی‌سازی کردن" این نیروگاه وجود ندارد.

هم‌زمان با اینکه مسکو و کی‌یف یکدیگر را مقصر بمباران‌ها می‌دانند،‌ آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه خواستار پایان دادن به فعالیت‌های نظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد.

سازمان ملل و روسیه گفتند که گوترش روز دوشنبه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه درخصوص شرایط نیروگاه اتمی زاپروژیا تلفنی مذاکره کرد.

روسیه اقداماتش را در اوکراین به عنوان "عملیات ویژه نظامی" می‌خواند و ارتش کی‌یف و ساختار سیاسی آن را متهم می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha