حمیدرضا آفرین در اولین نشست خبری رئیس و اعضای هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه که امروز ۲۵ مرداد، در مرکز وکلای قوه قضائیه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مرکز وکلای قوه قضائیه به عنوان نهاد ملی وکالت عهدهدار معرفی وکیل در جامعه است. وکیل یکی از حقوق اساسی شهروندی را مدیریت میکند و آن حق دفاع است. حق دفاع از حقوقی است که مستقیما توسط وکلا هدایت میشود و ما نیز به شدت مراقب هستیم اشخاصی را برای دفاع از این حقوق معرفی کنیم که بتوانند به مردم خدمات لازم را ارائه دهند.
وی در خصوص خدماتی که مرکز وکلای قوه قضائیه ارائه میدهد، بیان کرد: یکی از خدمات ما، خدمات تلفنی رایگان حقوقی است. سامانه ۱۲۹ توسط قوه قضائیه برای همین منظور راهاندازی شده و مرکز وکلای قوه قضائیه عهدهدار اصلی ارائه این خدمت است. این خدمت از سال ۱۴۰۰ راهاندازی شده و از ابتدای امسال با چند برابر شدن ظرفیت خدماتی آن به فعالیت خویش ادامه میدهد.
رئیس مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین تعداد مشاوره رایگان را از طریق سامانه ۱۲۹ به شهروندان داشته است. از ابتدای سال بیش از ۱۸ هزار تماس تلفنی برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان از سراسر کشور توسط مرکز وکلای قوه قضائیه خراسان رضوی ساماندهی شده است. این آمار در کل سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار مورد بوده که در سطح کشور بینظیر به حساب میآید و خراسان رضوی در این زمینه حائز رتبه است.
آفرین با بیان اینکه از دیگر خدمات این مرکز ارائه خدمات وکالت تسخیری است، ادامه داد: در بسیاری از پروندهها قانون مقرر کرده استخدام وکیل برای اصحاب دعوا اجباری است. برای تعیین وکیل تسخیری دستگاه قضایی در مکاتبه با مرکز وکلای قوه قضائیه استان آنان را معرفی میکند.
وی اضافه کرد: خدمات دیگر این مرکز ارائه وکالت معاضدتی است. بسیاری از شهروندان نمیتوانند از خود دفاع کنند و توانایی لازم جهت گرفتن وکیل را نیز ندارند. اگر احراز شود کسی توان دفاع از خویش تکمن مالی جهت استخدام وکیل ندارد، به صورت رایگان برای او وکیل تعیین میکنیم.
رییس مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: همچنین اگر کسی واجد شرایط استخدام وکیل معاضدتی و رایگان نباشد اما به هر دلیلی استطاعت کمی داشته باشد، برای او نیز وکیل معرفی میشود تا با دریافت حقالوکاله پایین و کمتر از تعرفه به پرونده وی رسیدگی شود.
وی اضافه کرد: امسال برای ۱۳۰ پرونده وکالت معاضدتی تعیین و ۱۵۰ مورد وکیل تسخیری برای اشخاص نیازمند نیز برگزیده شد.
آفرین در خصوص مشاورههای تلفنی رایگان در سال جاری گفت: بخشی از این مشاورهها توسط سامانه ۱۲۹ به صورت تلفنی انجام میشود. الته برخی مجتمعهای قضائی نیز به صورت رایگان به مردم خدمات ارائه میکند. در حال حاضر چهار وکیل به صورت روزانه در سامانه ۱۲۹ پاسخگوی تلفن هستند که در هفته آینده این تعداد به هشت نفر خواهد رسید.
وی با ارائه طرح پیشنهادی تحت عنوان «هر خبرنگار یک وکیل» ادامه داد: از آنحایی که خبرنگاری دفاع از مردم است، پیشنهاد ما تعیین یک تیم تخصصی حقوقی برای حمایت از خبرنگاران است؛ لذا طرح هرخبرنگار یک وکیل برای ارائه این خدمات به خبرنگاران پیشنهاد میشود.
رئیس مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه دغدغه اصلی مرکز وکلا معرفی وکیلی است که بتواند از حقوق قابل دفاع مردم پاسداری کند، عنوان کرد: کانون وکلا در سراسر کشور دادسرای انتظامی دارد و اگر وکلا مرتکب تخلفی شوند، در دادسرای انتظامی به آن تخلفات رسیدگی میشود. شکایت شهروندان از وکلا به صورت الکترونیکی ثبت و رسیدگی خواهد شد.
در ادامه این نشست، رضا حضرتی، عضو هیات مدیره مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص افزایش ظرفیتهای آزمون وکالت اظهار کرد: از ۲۰ سال گذشته که مرکز وکلا در خدمت شهروندان است، اتفاقات خوبی در رابطه با افزایش پذیرش وکیل متناسب با استانداردهای جهانی رخ داد. در حال حاضر ظرفیت پذیرش وکیل در مرکز وکلا در سطح کشور شرایط مناسبی است.
وی ادامه داد: البته من به عنوان وکیل نسبت به مساله افزایش ظرفیتهای پذیرش وکیل در قوانین مصوب مجلس انتقاد دارم. در واقع قانونگذار این موضوع را به صورت تخصصی بررسی نمیکند. به نظر میرسد نظرات قوه قضائیه و نهاد وکالت در این رابطه که چه مقدار وکیل در سال باید جذب شود، میتواند در منطقیتر شدن قوانین موثر باشد. وکلا مخالف جذب بیشتر وکیل نیستند اما آیا جامعه قضائی ظرفیت چند برابر شدن تعداد وکلا را دارد؟ در حال حاضر زیرساخت چنین موضوعی فراهم نیست.
علی ادبی، مسئول کمیسیون آموزش و کارآموزی مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به ارائه مشاورههای حقوقی در فضای مجازی اظهار کرد: بر این موضوع نظارت و بازرسی اعمال میشود. در حال حاضر شرایط به گونهای است که هر کس میتواند یک صفحه برای ارائه خدمات مشاورهای حقوقی در فضای مجازی راهاندازی کند. توصیه ما به مردم این است که آن دسته از کسانی را که وکیل نیستند شناسایی کرده و از آنان مشاوره دریافت نکنند. توصیه کانون دریافت مشاوره حضوری است.
وی ادامه داد: البته اگر شهروندان پیش از اقامه دعوا از خدمات حقوقی استفاده کنند، این موضوع برای آنان زمان و هزینه کمتر و نتیجه بهتری میتواند در بر داشته باشد. برای این منظور لازم است فرهنگ مراجعه مردم به خدمات وکالتی قبل از طرح دعوا نهادینه شود.
مسئول کمیسیون آموزش و کارآموزی مرکز وکلای دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: مشهد تنها شهری است که در حاشیه آن ۱۲ پایگاه خدماتی حقوقی رایگان راهاندازی شده و توسط کانون وکلای استان مدیریت میشود.
انتهای پیام
نظرات