• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401052618750
  • خبرنگار : 50180

کرمانشاه ۱۷۷۶ آزاده دارد

کرمانشاه ۱۷۷۶ آزاده دارد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه گفت: این استان ۱۷۷۶ آزاده دارد.

خسرو شهیدی به مناسبت ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان به کشور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ورود اولین گروه آزادگان به کشور از مرز خسروی در استان کرمانشاه، اظهار کرد: ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین قدمگاه ورود نخستین گروه از آزادگان به خاک وطن بود و اولین گروه آزادگان پس از تحمل سال‌ها رنج اسارت و دوری به میهن اسلامی بازگشتند.

شهیدی با بیان اینکه آزادگان نماد ایستادگی و مقاومت ملت هستند، گفت:  آزادگان به تاسی از مکتب عاشورا دوران سخت اسارت را سپری کرده و با افتخار به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه تصریح کرد: آزادگان در سایه ایمان به خدا دوران سخت اسارت را به کلاس‌های درس تبدیل کرده بودند.

شهیدی در ادامه از فرهنگ آزادگی به عنوان فرهنگ عزتمندی و ذلت ناپذیری یاد کرد و افزود: باید فرهنگ آزادگی را در بین جامعه به ویژه جوانان ترویج کنیم.

شهیدی با اشاره به اهمیت حفظ خاطرات آزادگان برای انتقال به نسل‌های آینده، گفت: باید خاطرات این چهره‌های تاثیرگذار را جمع آوری کرده و نگذاریم آن خاطرات ناب با فوت آزادگان عزیز از بین برود.

شهیدی تاکید کرد: باید رشادت و ایثار شهدا، جانبازان و  آزادگان را به گوش آیندگان و جهانیان برسانیم.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در ادامه با تاکید بر نقش مهم و تاثیرگذار مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، گفت: نقش مردم این استان در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی در دفاع از خاک میهن برجسته است و  فقط  ۱۷۷۶ نفر از مردم استان کرمانشاه در آن دوران به اسارت زندان‌های رژیم بعث عراق درامده‌ بودند.

برگزاری مراسم جشن با حضور آزادگان، دیدار با خانواده‌های آزادگان و... از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در استان به مناسبت سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی بود که شهیدی از آنها یاد کرد.

سال ۱۳۶۹ پس از گذشت ماه‌ها از آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعث عراق، بر اساس توافقی که برای تبادل اسرا انجام شد، با تشکیل ستاد رسیدگی به امور آزادگان حدود ۴۲ هزار آزاده سرافراز با همین تعداد اسیر عراقی مبادله و ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ اولین گروه آزادگان ایرانی در میان استقبال پرشور مردم و مسئولان از مرز خسروی در استان کرمانشاه وارد خاک وطن شدند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha