• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401052619128
  • خبرنگار : 50026

توجیه اقتصادی و بازار فروش؛ اولویت کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

 توجیه اقتصادی و بازار فروش؛ اولویت کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی با داشتن ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع گیاهان دارویی بیشترین سطح زیر کشت کشور را دارد، گفت: در کنار بحث‌های فنی و انتخاب گیاه متناسب با اقلیم و خاک منطقه، خواص گیاهان دارویی کشت شده و توجیه اقتصادی و بازار فروش آن نیز باید مدنظر باشد.

علیرضا نصرآبادی، امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال زراعی ۹۹ تا ۱۴۰۰ به طور میانگین در کشور ۱۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار توسعه گیاهان دارویی انجام شد، اظهار کرد: از ابن مقدار ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن مربوط به خراسان جنوبی بوده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی بیشترین سطح توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور را از آن خود کرده است، افزود: سازگاری با محیط و بازاریابی برای فروش محصول در توسعه کشت گیاهان دارویی موثر است.

نصرآبادی با بیان اینکه گیاه آنغوزه شیرین که بومی ایران به شمار می‌رود و گونه اندمیک مراتع استان است، از حیث پراکنش گونه کمیابی محسوب می‌شود و خواص درمانی متعددی در طب مدرن و سنتی دارد، تصریح کرد: هشت میلیون هکتار از مراتع  استان خراسان جنوبی که عدد قابل توجهی است، به ویژه مراتع کوهستانی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، قاین و نهبندان مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی هستند.

نصرآبادی از اجرای طرح‌های چند منظوره مرتع‌داری مانند ترویج کشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: این طرح با هدف اقتصادی کردن مراتع، درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای جوامع محلی می‌تواند در کنار بهبود معیشت آبخیزنشینان، با کاهش فشار چرای دام و جلوگیری از شخم زدن مراتع برای زراعت، از فرسایش خاک جلوگیری کرده و درنتیجه این منابع خدادادی برای ما و برای آیندگان ما حفظ شود.

وی، یکی از اهداف مهمی که در این طرح بدان توجه ویژه شده است بهره برداری از گیاه دارویی آنغوزه شیرین است، گفت: گیاه آنغوزه شیرین با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی و سرما از گیاهان خودرو در مناطق رویشگاهی است که با تراکم مناسب در منطقه وجود دارد، همچنین سازگاری با اقلیم و خاک منطقه، قابلیت کشت تلفیقی، تنوع برداشت به همراه توجیه اقتصادی، این گیاه را به یکی از مناسب ترین گونه‌ها برای استفاده در طرح‌های مرتعداری استان تبدیل کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ مردم منطقه که از دیرباز استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی مورد استقبال عامه مردم است و این اداره آمادگی دارد تا بهره‌برداری از مناطق مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی در مراتع استان را در قالب تهیه طرح مرتعداری تلفیقی به مرتعداران واگذار کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha