• جمعه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052720064
  • خبرنگار : 50355

افزایش ۵۰ درصدی تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در درگز

افزایش ۵۰ درصدی تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در درگز
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی درگز از ۱۹ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی شهرستان درگز از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: بنا بر آمار تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در شهرستان درگز نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

محمد فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ مورد دستور تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اجرا شده و یک مورد نیز اجرای رای قطعی مبنی بر قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز واقع در اراضی کشاورزی درگز گزارش شده است.  همچنین طی روزهای گذشته پنج مورد تغییر کاربری غیر مجاز دیگر در اراضی کشاورزی در شهرستان درگز تخریب شد.

وی افزود: بناهای غیر مجازی که اخیرا تخریب شد، شامل پنج فقره اراضی مشمول تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مانند دیوارکشی، فنس‌کشی، محوطه‌سازی و احداث بنا بود که پس از چندین مرتبه صدور اخطار و بی‌توجهی مالکان، با هماهنگی دادستان شهرستان مستحدثات مذکور تخریب و به وضعیت قبل بازگردانده شد.

فرهنگی خاطرنشان کرد: این احکام با حضور نماینده دادستان، نیروی انتظامی و کارشناسان امور اراضی شهرستان در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال انجام شده بهترین اهرم برای مقابله به هنگام در مقابل سوداگران زمین است.

وی با بیان اینکه افراد سودجو همواره دنبال خرید و فروش زمین‌های خارج از محدوده شهرها و روستاها و یا ساخت‌ و ساز ویلا و ساختمان در مزارع و باغ‌ها هستند، ادامه داد: تغییر کاربری‌های غیر مجاز علاوه بر اینکه به خرد شدن اراضی کشاورزی منجر می‌شود، بخش اعظمی از زمین‌های کشاورزی را نیز نابود خواهد کرد. این تخلف همچنین تولید و امنیت غذایی کشور را تحت تاثیر قرار داده و خودکفایی و اشتغال پایدار جامعه روستایی را به خطر می‌اندازد.

مدیر جهاد کشاورزی درگز در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم نسبت تغییر کاربری‌های غیر مجاز اقدامی صورت گرفته، توضیح داد: نصب بنر در مراکز بخش‌ها، بازرسی خودروهای گشت، نصب تابلو در حریم شهر، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی مانند کانال‌های پربازدید شهرستان و مدیریت جهاد کشاورزی درگز از اقداماتی است که در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم انجام شده است.

وی افزود: همشهریان می‌توانند مشاهدات خود در خصوص تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی را جهت پیگیری به سامانه ۱۳۱ یگان حفاظت امور اراضی کشور گزارش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha