• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1401052920900
  • خبرنگار : 71368

شهردار تهران خبر داد

هر شنبه یک افتتاح تا دهه فجر/ تحویل ۹۰۰ اتوبوس به شهرداری تا عید

هر شنبه یک افتتاح تا دهه فجر/ تحویل ۹۰۰ اتوبوس به شهرداری تا عید
عکس: آرشیو

شهردار تهران از آغاز پویش «شنبه‌های افتخار و امید» خبر داد که براساس آن تا دهه فجر، در هر شنبه پروژه‌هایی در مقیاس بزرگ شهری افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح پایانه متروی اکباتان با بیان اینکه از امروز فاز جدید برنامه‌های شهری در استانه یکسالگی مدیریت شهری رقم می‌خورد، گفت: از امروز بغیر از روز اربعین "شنبه‌های افتخار و امید"  را خواهیم داشت بگونه ای که در  هر شنبه تا دهه فجر، افتتاح‌هایی در مقیاس بزرگ شهری داریم.

شهردار تهران با بیان اینکه افتتاح هایی را خواهیم داشت که آرزوی مدیریت شهری بود گفت: از دهه فجر تا عید نوروز نیز هر روز افتتاح پروژه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کم‌کم در آستانه یک سالگی مدیریت شهری هستیم و حدود ۱۳ روز دیگر یک سالگی مدیریت شهری است، گفت:‌ اگر من به گذشته برگردم و نیم نگاهی به راهی که آمدیم بیاندازم باید بگویم که ما مقاطع برجسته‌ای داشتیم.

زاکانی در تشریح این مقاطع برجسته گفت: استقرار و عبور از موانع و مشکلات مدیریت شهری که از آن رنج می‌برد و شناخت نسبت به همه ابعاد و نیازها و ارائه الگو برای تحویل و تحول در کل سطح شهر تهران قبل از عید در قالب گام اول برداشته شد و مهمترین مسئله این بود که توانستیم در مدیریت شهری به ثبات برسیم و از اضطرار خارج شویم.

شهردار تهران با بیان اینکه دو و نیم سال بود که مدیریت شهری در اضطرار مالی بودند و حتی بیان شده که در سال ۹۹، سه ماه حقوق را با استقراض پرداخت کردند، گفت: با تمهیدات، صرفه‌جویی‌ها و برنامه‌ریزی دقیق، تحول در شهر را دنبال کردیم و توجه به تحول در حوزه مدیریت و توجه به موضوعات اجتماعی باعث شد که یک الگوی مبتنی بر چشم‌انداز ۱۰ ساله در ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه را ارائه کنیم و هم زمان توجه به پروژه‌های بر زمین مانده را در دستور کارمان قرار دادیم که یکی از پروژه‌هایی که سال‌ها خاک می‌خورد همین پایانه اکباتان بود که خوشبختانه حالا وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. هر چند که مدتی است که بهره‌برداری شده و معطل افتتاح نمانده است.

زاکانی با بیان اینکه عملا در این شش ماهه اخیر تأکید جدی بر روی سرمایه‌گذاری ویژه داشته‌ایم، گفت: تحول در حوزه کالبدی شهر را در دستور کار قرار دادیم و ذیل سیاست‌های ۱۲ گانه، پروژه‌هایی را تعریف کردیم و مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی پروژه‌هایی را در راستای تحول تعریف کردند.

وی با اشاره به مجوز شورا برای راه‌اندازی سازمان فناوری، این سازمان را در راستای پیشبرد شهر هوشمند تهران موثر دانست و گفت: اقدام دوم در حوزه نرم و در زیست شهری در راستای تدوین سبک زندگی پیشروی ایرانی-اسلامی بود که محقق شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در حال شروع فاز بعدی فعالیت در شهر هستیم، گفت: از این به بعد شنبه‌های افتخار و امید آغاز می‌شود به این معنا که هر شنبه یک افتتاحیه بزرگ مقیاس شهری خواهیم داشت و تا دهه فجر به غیر از روز اربعین این افتتاحیه‌ها را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه افتتاح پروژه‌های بزرگ مقیاس که در سال‌های اخیر جزو آرزوهای مدیریت شهری بود در دستور کار قرار دارد، به عنوان نمونه امروز شبکه متروی ما ۱۴۳ ایستگاه دارد اما تا عید نوروز این تعداد ایستگاه‌ها به ۱۵۵ ایستگاه می‌رسد و ۱۲ ایستگاه به زودی افتتاح می‌شود و همچنین اگر امروز تعداد اتوبوس‌ها ۲۲۰۰ دستگاه است هدف‌گذاری ما این است که این تعداد اتوبوس را تا عید از طریق نوسازی و بازسازی به ۵۵۰۰ دستگاه برسانیم.

زاکانی با اشاره به پروژه‌های عمرانی گفت: پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ سال‌ها خوابیده بود اما از ماه‌های قبل هدف‌گذاری کردیم و این پروژه در دو فاز در آبان و بهمن‌ماه تحویل مردم می‌شود و همچنین پروژه شهید شوشتری سال‌ها بر زمین مانده بود اما از سه هفته پیش عملیات قطعه اول آن آغاز شد و امیدواریم تا خرداد ۱۴۰۲ این پروژه افتتاح شود که اگر این پروژه به بهره‌برداری برسد که و نیم درصد از ترافیک تهران و ۵.۵ درصد از ترافیک شرق می‌کاهد.

وی ضمن تشکر از وزارت دفاع گفت: پس از سال‌ها مسکوت ماندن پروژه ادامه یادگار امام (ره) با وزارت دفاع تفاهم کرده و به امید خدا پروژه با زمانبندی مشخص تقدیم مردم می‌شود.

شهردار تهران افزود: فاز سوم فعالیت‌های مدیریت شهری را قبل از پایان سال اول مدیریت آغاز کردیم هر چند که عده‌ای تلاش می‌کنند ناامیدی را در شهر تزریق کنند و بگویند که مشکلات غیرقابل حل است اما با همت دولت انقلابی و کمک مجلس انقلابی و منتخبان مردم در شورای شهر این راه را پیش می‌بریم و سعی کردیم بدون هیاهو و به دور از مواجهه تلاش کنیم که گره از زندگی مردم باز شود و لبخند به لبان مردم بیاید.

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی امروز مفتخر هستم که بگویم ۳۰۰۰تخت برای معتادان کارتن‌خواب مهیا کردیم و ۱۵۰۰ تخت دیگر نیز در دست تکمیل است، گفت: ویژگی قابل توجه این است که ما برای معتادانی کار کردیم که کسی آن‌ها را پذیرش نمی‌کرد.

زاکانی با بیان اینکه ما صحبت از آینده نمی‌کنیم بلکه اتفاقاتی را می گوییم که رخ داده، ادامه داد: از دهه فجر تا پایان سال هر روز افتتاح پروژه درمقیاس بزرگ خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۳۸۱ پروژه مشارکتی به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراهم شده که در قالب مشارکت واگذار می‌شود، گفت: در راستای تحول شهر، پروژه‌های بزرگ مقیاس را آغاز کردیم و امیدواریم هر هفته مردم خبر خوبی بشنوند.

شهردار تهران افزود: در حوزه بهره‌برداری مترو وزیر کشور برای پرداخت ۱۵ درصد اولیه قرارداد ۶۳۰ واگن مکاتبه‌ای با سازمان برنامه داشته و مقدمات آن فراهم شده است و همچنین در مورد قطار ملی نیز به تفاهماتی برای ۱۱۳ دستگاه رسیده‌ایم و امید است با تخصیص ۷۷ میلیون یورو از طریق دولت بتوانیم مقدمات کار را برای ارتقای زیرساخت‌ها فراهم کنیم.

وی با اشاره به اورهال قطارهای مترو گفت: هم برای نوسازی و هم بای بازسازی قطارها برنامه داریم اما نوسازی نیازمند هماهنگی‌هایی است که در حال انجام آن هستیم پس بازسازی را به سرعت دنبال می‌کنیم تا بتوانیم حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم.

ثبت ۷۵ درصد ترددها با خودرو شخصی

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی همچنین در حاشیه افتتاح پایانه اکباتان نیز در جمع خبرنگاران گفت: امروز بزرگترین پایانه قطارهای شهری کشور افتتاح شد هر چند که ۱۴ سال از آغاز عملیات عمرانی این پروژه گذشته است، ما توفیق این را داشتیم که از سال گذشته با سرمایه‌گذاری ویژه بتوانیم از این پایانه بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه به قیمت امروز، پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: در افق ۱۴۲۰ طبق سند جامع حمل و نقل، مترو مکلف است ۳۰ درصد جابه‌جایی‌ها را انجام دهد اما امروز این عدد به زیر ۱۰ درصد رسیده است و به همین دلیل سعی داریم از طریق توسعه خطوط مترو و تکمیل خطوط قبلی کیفیت کار را افزایش داده و با تزریق واگن کمیت را افزایش دهیم و با فرهنگ‌سازی مردم را مجاب کنیم که از مترو بیشتر استفاده کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه بخش زیادی از منابع توسعه مترو از طریق دولت تأمین شده، تصریح کرد: مثلا خرید ۶۳۰ واگن در سال ۹۵ تصویب شد اما حالا دولت منابع آن را تأمین کرده است و خرید ۱۱۳ قطار را قرار است دولت با اختصاص ۷۷ میلیون یورو تأمین کند و در حوزه اتوبوسرانی نیز دولت اعلام کرده که تا عید ۹۰۰ اتوبوس به شهرداری خواهد داد.

وی در مورد توسعه حمل و نقل عمومی بر کاهش ترافیک گفت: حالا که ما با هم صحبت می‌کنیم ۷۵ درصد از حمل و نقل تهران با خودروی شخصی است و این سیاستی بود که در دوران کرونا برای کاهش ارتباط مردم در راستای کاهش ابتلا به بیماری اتخاذ شد اما حالا باید تلاش کنیم که شرایط را به دوران قبل از کرونا برسانیم و با افزایش کیفیت حمل و نقل که در کوتاه مدت توجه به اتوبوس و تاکسی و در میان مدت توجه به مترو است سعی داریم سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی مسافر را افزایش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha