• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401052921207
  • خبرنگار : 71663

جریان حکمت عراق: تغییر نامزد نخست وزیری در ازای امتیاز دادن جنبش صدر امکان پذیر است

جریان حکمت عراق: تغییر نامزد نخست وزیری در ازای امتیاز دادن جنبش صدر امکان پذیر است

جریان حکمت ملی عراق به رهبری عمار الحکیم امروز (شنبه) تاکید کرد که تغییر نامزدی محمد شیاع السودانی، نامزد پست نخست وزیری عراق از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق می‌بایست در مقابل امتیاز دهی و کوتاه آمدن جریان صدر به رهبری مقتدی صدر از بعضی از شروط خود که عملی شدن آنها بشدت سخت است، صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک،‌ رحیم العبودی، یکی از اعضای مجمع عمومی جنبش حکمت عراق در مصاحبه‌ای با شبکه کردی "روداو" گفت: تابحال هیچ پیشنهاد جایگزینی برای نامزد چارچوب هماهنگی در ازای کوتاه آمدن مقتدی صدر از شروط وی، مطرح نشده است اما ممکن است این یکی از پیشنهادات هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح باشد که با توجه به اینکه العامری از سوی چارچوب هماهنگی مجاز به مذاکره با جریان صدر است، بسیار محتمل می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه چارچوب هماهنگی برای مهار بحران تلاش می‌کند، توضیح داد: این همان چیزی است که می‌توانیم آن را تسلیم در برابر اراده مردم و رفتن به سمت راه‌حل‌ها و نه به سمت تشدید تنش‌ها بنامیم.

العبودی در جریان مصاحبه خود بیان کرد: تصمیم گیری در دستان جریان صدر خواهد بود به‌گونه‌ای که در صورت تغییر گفتمان و ماهیت تصمیمات جریان صدر، دیگران گفتمان و عملکرد خود را تغییر خواهند داد.

این گفته چند روز پس از نشست میان گروه‌های سیاسی عراق و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، صورت می‌گیرد که در آن توافق شد همه بحران‌ها از طریق گفتگو حل و فصل شود و صندوق‌های رای در انتخابات زودهنگام فصل الختام اختلافات باشند.

شرکت کنندگان در این نشست از جنبش صدر برای مشارکت در گفت‌وگوی ملی به منظور ایجاد مکانیسم‌هایی برای راه‌حلی جامع جهت خدمت به آرمان‌های مردم عراق و دستیابی به اهداف آن‌ها و همینطور توقف هر نوع اقداماتی که منجر به تشدید تنش‌ها شود،‌ دعوت شد.

با این حال مقتدی صدر، رهبر جریان صدر بیانیه کوتاهی منتشر کرد و در آن گفت: اعلام می‌کنیم که جریان صدر با همه عناوین و شخصیت‌های سیاسی‌اش در گفت‌وگوهای سیاسی که به ابتکار نخست وزیر بود چه بصورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم شرکت نکرد.

مصطفی الکاظمی پیشتر از سران قوای سیاسی عراق خواسته بود برای حل بحران انسداد سیاسی فعلی در مقر دولت گرد هم آیند و فضای بیشتری به مذاکرات دهند و از اتخاذ اقداماتی که منجر به تشدید تنش‌ها و شعله ور ساختن اختلافات در کشور شود، پرهیز کنند.

در سایه فراخوان‌ها برای اعتراضات مربوطه از سوی حامیان چارچوب هماهنگی در بحبوحه تشدید اختلافات بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر بر سر تشکیل دولت جدید، مقتدی صدر از حامیان خود خواست تا تظاهرات خود را که برای امروز (شنبه) در بغداد، پایتخت این کشور برنامه ریزی شده بود، به تعویق بیاندازند.

از زمان انتخابات پارلمانی زودهنگام، در اکتبر ۲۰۲۱، عراق از یک بحران سیاسی شدید رنج می‌برد، زیرا رایزنی‌ها میان احزاب سیاسی برای معرفی نخست وزیر جدید به نتیجه‌ای منجر نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha