• یکشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401053021706
  • خبرنگار : 30188

بیگ‌بند جز با همکاری ایران‌موزیکولوژی و جزینه

بیگ‌بند جز با همکاری ایران‌موزیکولوژی و جزینه

از ورود موسیقی جاز (جَز) به ایران بیش‌از چند دهه‌ می‌گذرد و پس از وقفه‌ای چند ساله، باز هم شاهد استقبال علاقه‌مندان موسیقی به این ژانر پرطرفدار هستیم. با وجود استقبال دانشجویان موسیقی کلاسیک غربی از این گونۀ موسیقی، هنوز هم فعالیت‌ گروه‌ها و آنسامبل‌های بزرگِ جَز برجسته نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ایران موزیکولوژی، فرهنگ شنیداریِ متفاوتِ مخاطبان، قدمت کمِ ژانر جَز در ایران، عدم وجودِ تحصیلات دانشگاهی جَز و نبودِ منبع درآمدی ثابت برای نوازندگان، چالش‌هایی بزرگ در راه شکل‌گیری و ادامه‌ حیاتِ آنسامبل‌های جَز به شمار می‌روند. صدادهیِ استاندارد و درست ارکسترِ جَز یا همان بیگ‌بند نیازمندِ آگاهی از مناسبات تاریخی و تسلط بر اصول آهنگسازی، ارکستراسیون و نوازندگیِ این ژانر است؛ این مهم، بدون رهبر (Bandleader) و نوازندگانِ چیره‌دست در چهار بخشِ ارکستر یعنی ساسکفون‌ها، ترومپت‌ها، ترومبون‌ها و بخش‌ریتم حاصل نمی‌شود.

از این‌رو، وب‌سایت ایران‌موزیکولوژی با همکاری سامانه‌ی آموزش موسیقی جاز، جَزینه، تصمیم به برگزاری دوره‌ی کارورزی-آموزشی با هدفِ شکل‌گیریِ بیگ‌بندِ جَز در ایران  گرفتند که با تدریسِ آقای بامداد خوشقدمی، استاد دانشگاه جَم در اتریش، در تاریخ ۷ مرداد سال ۱۴۰۱، در دو پیشخوانِ آهنگسازی و نوازندگی شروع شد؛ تشکیلِ نخستین بیگ‌بندِ جز در ایران و ارائه‌ی تجربیات حاصل از تحقیقات و تجربیاتِ مدرسِ  کارورزی از اهدافِ اصلیِ برگزارکنندگان بوده‌ است. لازم به ذکر است که دانشگاه موسیقیِ جَم در اتریش نیز از حامیانِ برگزاری این رخداد است.

آشنایی با جَزینه

بامداد خوشقدمی متولد سال 1362، آهنگساز و آراستار (آرانژور) با گرایش جَز؛ دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی آهنگسازی، آرانژمان و تئوری جَز از دانشگاه JMLU ویَن، در سالِ ۱۴۰۰ سامانه‌ی آنلاینِ آموزشِ موسیقی جز، جَزینه، را تأسیس کرد. این سامانه به کمکِ چند تن از دانش‌آموختگان و دانشجویانِ رشته‌های مرتبط با موسیقی جَز، سعی بر برگزاری دوره‌های آموزشیِ یکپارچه و مرتبط با موسیقی جِز از جمله سبک‌شناسی جز، سُرایه‌نویسی،پارتیتور خوانی و تئوری و هارمونیِ جز، بر اساسِ رهیافت‌های دانشگاه‌های اروپایی، دارد.

بیگ‌بند جز با همکاری ایران‌موزیکولوژی و جزینه

آشنایی با ایران موزیکولوژی

سال 1399 شمسی، وب‌سایت ایران‌موزیکولوژی توسطِ آرش احمدزاده یونسی تأسیس شد و از پاییز 99 تا به امروز، شمارِ نویسندگان آن از سه، به بیست و دو نفر رسیده است. هدفِ وب‌سایت ارائۀ مطالب به‌روز موسیقی‌شناسی، به زبان فارسی است. مطالبی که دربرگیرندۀ آنالیز موسیقی کلاسیک غربی، بررسی زندگی موسیقی‌دانان برجسته، مباحث تاریخی در موسیقی ایرانی، مردمی، مردم‌پسند و غیره است. یکی از دستاوردهای تأسیس ایران‌موزیکولوژی ایجاد انگیزه در نویسندگانی است که تا قبل از این، بستری برای دیده شدنِ مطالبِ خود نداشتند. از پاییز 1400 تیم مدیریتی وب‌سایت تصمیم به برگزاری کلاس‌های آنلاینِ رایگان در زمینه‌های متفاوت موسیقی گرفت. رایگان بودنِ دوره‌ها دغدغۀ مالی شرکت‌کنندگان را برای شرکت در کلاس‌ها از بین برده، باعث می‌شود افراد بیشتری فعالیت‌های گروه ایران‌موزیکولوژی را رصد کنند. این فعالیت‌ها تا بدین‌جای کار موفقیت‌آمیز بوده‌اند؛ تا الان دورۀ موسیقی جَز، موسیقی فیلم و درک‌ودریافت موسیقی ایرانی با استقبال بی‌نظیری رو به رو شده است و بالغ بر۳۰۰۰ نفر، در مجموع، برای این دوره‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

بیگ‌بند جز با همکاری ایران‌موزیکولوژی و جزینه

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha