• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401053122778
  • خبرنگار : 71496

هاآرتص: اسرائیل اسناد تاریخی کشتار غیرنظامیان در ماجرای نکبت را مخفی کرده است

هاآرتص: اسرائیل اسناد تاریخی کشتار غیرنظامیان در ماجرای نکبت را مخفی کرده است

رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند که تیم‌هایی از وزارت جنگ این رژیم برخی اسناد تاریخی مربوط به پروژه هسته‌ای اسرائیل و اسناد و مدارک دال بر کشتار غیرنظامیان و تخریب روستاها در جریان ماجرای نکبت (مهاجرت دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸) را مخفی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان "هاآرتص" امروز (دوشنبه) در سرمقاله خود فاش کرد، تیم‌هایی از وزارت جنگ این رژیم آرشیوهای موجود در سراسر اراضی اشغالی مربوط به پروژه هسته‌ای اسرائیل و اسناد و مدارک دال بر کشتار غیرنظامیان و تخریب روستاها در جریان ماجرای نکبت (مهاجرت دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸) را پاکسازی کرده و اسناد تاریخی که این تیم‌ها به آرشیوهای اسناد طرح هسته‌ای اسرائیل و روابط خارجه آن مربوط هستند، مخفی کرده‌اند.

به نوشته هاآرتص، صدها سند حاوی مدارک و شواهدی از ماجرای نکبت از جمله گزارش‌های یکی از تیپ‌های ارتش اسرائیل درباره کشتار غیرنظامیان و تخریب روستاها و اسناد مربوط به اخراج فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از روندی سیستماتیک برای مخفی کردن اسناد مربوط به نکبت پنهان شدند.

این روزنامه عبری زبان در ادامه نوشت، کسانی که پشت این عملیات هستند، نیروهای سرویس "ملماب" هستند که مسؤول امنیت نهاد امنیتی اسرائیل هستند، ملماب یک سرویس مخفی است که فعالیت‌ها و بودجه‌اش محرمانه هستند.

همچنین هاآرتص نوشت، طبق تحقیقات نیروهای این سرویس بدون داشتن مجوز قانونی فعالیت کردند و حتی آنها در برخی موارد اسنادی را که واحد نظارت نظامی پیش از این اجازه انتشار آنها را داده بود، پنهان کرده و در مواردی نیز آنها را به آرشیو اسناد منتقل کردند.

پس از این افشاگری، میخال روزین، رئیس کمیته فرعی امور وزارت جنگ و واحدهای آن و عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در یک سال گذشته نشست‌هایی را درباره این مساله برگزار کرد که در آنها مشخص شد نمایندگان کابینه تل‌آویو به آرشیوها و انبارهایی رسیدند که حراستی از آن نمی‌شد و سرویس ملماب بدون هیچ مجوزی سعی در پنهان کردن آنها داشت.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه تاکید کرد، روزین و رام بن باراک، رئیس کمیته امور خارجه و امنیت رژیم صهیونیستی و عضو کنست از حزب آینده‌ای وجود دارد، افشای اسناد پنهان شده را خواستار شدند اما نمایندگان وزارت امنیت با این درخواست مخالفت کردند، در نهایت این توافق حاصل شد که خزانه دولت با ارسال نامه‌ای خطاب به آرشیوها از آنها بخواهد در صورت امکان و با هماهنگی با آرشیو دولت، این اسناد را منتشر کند.

به نوشته هاآرتص، اخیرا روتی آبروموویچ، مسؤول خزانه‌داری اسرائیل نامه‌ای را برای لیست کوتاهی از آرشیوهای عمومی از مجموع صدها آرشیوی که به گفته یعقوب لوزبیک، مسؤول سابق خزانه‌داری اسرائیل، نیروهای ملماب آنها را پاکسازی کرده بودند، ارسال کرده و از آنها خواست اسناد یاد شده را جهت بررسی منتقل کنند. آبروموویچ این اقدام را گامی "درست اما بسیار کوچک" دانست که بیشتر نشان‌دهنده اقرار است تا سازش.

این مسؤول خزانه‌داری رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: اگر دولت در جلسات اعتراف کرده که این اسناد بدون هیچ مجوزی پنهان شده‌اند، چرا اصراری برای افشای فوری آنها ندارد" و دولت اکنون با چه مجوزی به آرشیوها می‌گوید باید اسناد خود را جهت بررسی ارائه دهند در حالی که در مقام اول دولت اجازه مخفی کردن آنها را ندارد؟

آبروموویچ تاکید کرد: اسرائیل باید این عادت نادرستی که گذشته خود را از مردمش پنهان می‌کند، رها کرده و این اسناد را فورا از آرشیو خارج کند، این حق مردم است که تاریخ دولت خود را بدانند و از ابعاد کمتر خوشایند گذشته مطلع شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha