• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401053122806
  • خبرنگار : 71610

"بسام السعدی" فرمانده فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی را بهتر بشناسیم

"بسام السعدی" فرمانده فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی را بهتر بشناسیم

بسام السعدی ۶۲ ساله، عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین و یکی از رهبران آن در کرانه باختری است که نام وی پس از حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه برجسته شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، پس از دستگیری بسام السعدی در اوایل ماه اوت در اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری، اسرائیل نگران این مسئله بود که جنبش جهاد اسلامی با طراحی حمله‌ای پاسخ دهد و همین مسئله بود که باعث شد تل‌آویو اقدامات احتیاطی بی‌سابقه‌ای را در مناطق مجاور نوار غزه انجام دهد.

 پس از عملیات سه روزه رژیم صهیونیستی در غزه که تا هفتم اوت ادامه داشت؛ نام السعدی بار دیگر در توافق آتش‌بس میان جنبش جهاد اسلامی و اسرائیل مطرح شد. مصر نیز که نقش میانجیگر را ایفا می‌کند متعهد به تضمین آزادی السعدی به همراه اسیر دیگر یعنی خلیل عواوده شد.

طبق اطلاعاتی که عز الدین السعدی، پسر بسام السعدی در اختیار خبرگزاری آناتولی قرار داده، وی در ۲۳ دسامبر ۱۹۶۰ متولد شد و ۱۱ فرزند دارد.

السعدی یکی از برجسته‌ترین رهبران جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری است و در اردوگاه جنین زندگی می‌کند.

السعدی در دهه هشتاد قرن گذشته برای تحصیل در رشته پزشکی به یک دانشگاه ایتالیایی پیوست، اما به اردن بازگشت و در دانشگاه اردن به تحصیل در رشته حسابداری پرداخت.

طبق گفته عزالدین، پدرش پس از اخذ مدرک دانشگاهی به جنین بازگشت و در جنبش جهاد اسلامی مشغول شد تا اینکه به یکی از برجسته‌ترین رهبران آن در کرانه باختری تبدیل شد.

وی پیش از این چندین بار به دلیل عضویت و فعالیت در صفوف جهاد اسلامی به زندان‌های رژیم صهیونیستی منتقل شده بود و بیش از ۱۵ سال از عمرش را در بازداشت سپری کرده است و اغلب احکام بازداشت وی موقت (اداری) بوده‌اند.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۲، السعدی را به همراه ۴۱۵ رهبر فلسطینی عضو جنبش‌های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی از کرانه باختری و غزه اخراج و به جنوب لبنان تبعید کرد.

ارتش اسرائیل آوریل ۲۰۰۲ در جریان یورش به اردوگاه آوارگان جنین، دو پسر دوقلوی او به نام‌های "عبدالکریم" و "ابراهیم" را که از اعضای گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی بودند، به شهادت رساند و خانه‌اش توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی بمباران شد.

السعدی یکی از برجسته‌ترین افراد در استان جنین به شمار می‌رود و روابط خوبی با دیگر گروه‌های فلسطینی دارد.

طبق این گزارش، همچنین همسرش نوال السعدی به مدت سه سال بازداشت شده است.

عز الدین می‌گوید که مقامات رژیم اشغالگر پدرش را بدون اتهام و به طور غیرقانونی بازداشت کرده‌اند.

وی در این باره افزود: بازداشت پدرم را با کارشکنی تمدید می‌کنند. اسرائیل معمولاً پدرم را بدون هیچ اتهامی بازداشت می‌کند و در صورت بروز تنش‌های سیاسی و یا برای فشار و باج خواهی از جناح‌های مقاومت از آن سوء استفاده می‌کند.

عز الدین همچنین تصریح کرد: پدرم در سلامت کامل به سر می‌برد و قوی است، بازداشت و آزار او را متزلزل نمی‌کند چرا که او حدود ۱۵ سال را در زندان سپری کرده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر پدرم حاضر به تسلیم شدن دربرابر رژیم اشغالگر نشده و همین امر منجر شده است که رژیم او را تحت تعقیب قرار دهد.

عز الدین همچنین افزود: خانه خانواده ما صحنه عملیات‌های ارتش اسرائیل است، طوری که نمی‌دانیم چند بار نیروهای رژیم به خانه ما هجوم برده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha