• سه‌شنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401053123022
  • خبرنگار : 50037

گام بلند یک مخترع برای احداث نخستین نیروگاه منحصربفرد بادی و خورشیدی در بام اسدآباد

گام بلند یک مخترع برای احداث نخستین نیروگاه منحصربفرد بادی و خورشیدی در بام اسدآباد

ایسنا/همدان صابر قاسمیان ۳۵ ساله اهل اسدآباد همدان با تحصیلات دانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات یکی از جمله جوانان نخبه کشور است که به اعتقاد وی بحران آینده جهان بحران انرژی و آب خواهد بود.

همین امر موجب شد از سال ۹۶ توجه وی به سمت استفاده از سیستم‌های تجدیدپذیر سوق داده شود و با مطالعات و کنکاش‌ها در این زمینه سرانجام موفق به دو اختراع منحصربفرد شامل توربین بادی خورشیدی انرژی پایدار و توربین هیبریدی تیر چراغ برق شد که این دو طرح در حال حاضر ثبت اختراع شده است.

وی در حال حاضر سه اختراع دیگر نیز در مرحله داوری دارد که این اختراعات نیز شامل توربین بادی برای خودروهای هیبریدی، پمپ آب تحت فشار و دستگاه تصفیه آب خورشیدی می‌شود.

با وجود آن که مقدمات مهاجرت به کشور بلژیک برای وی فراهم  بوده است اما دل در گرو مام وطن داشته و اعتقاد بر آن دارد که  می‌خواهد در کشور خود و در زادگاه خود اختراعات خود را به جهانیان عرضه کند و فرصتی را رقم زند که برای این علم سایر کشورها به کشورمان نیاز داشته باشند.

به گفته این مخترع جوان، گردنه اسدآباد به عنوان یکی از مهمترین دکل‌های طبیعی به علت اختلاف ۲۳۵۰ متری آن با سطح دریا توانایی تولید ۱۷۰۰مگاوات برق تجدیدپذیر بادی را دارد که از این ظرفیت متاسفانه تاکنون هیچ استفاده‌ای نشده و استان همدان تنها دارای ۶۰۰ مگاوات مصرف برق بوده و این در حالیست که از گردنه اسدآباد  به تنهایی ۱۷۰۰ مگاوات می‌توان انرژی بادی استخراج کرد و به ازای هر یک مگاوات ۹ نفر اشتغال ایجاد کرد.

قاسمیان که مجوز راه اندازی احداث نیروگاه را در گردنه اسدآباد دارد، بر آن است تا خود با تولید انبوه توربین‌های ثبت اختراع شده خود علاوه بر نیاز کشور، نسبت به راه اندازی نیروگاه خود در کیلومتر پنج گردنه اسدآباد اقدام کند.

هم اکنون این جوان نخبه اسدآبادی در مرکز تخصصی فنی‌وحرفه ای اسدآباد قصد تولید انبوه دو طرح ثبت اختراع شده خود و نیز آموزش آن را به کارآموزان این مرکز در سر دارد و به همین واسطه مرکز فنی و حرفه ای شهرستان نیز زیرساخت های لازم کارگاهی را برای وی در این مرکز تخصصی فراهم کرده است.

صابر قاسمیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:در حال حاضر بنده جزء کسانی هستم که در استان همدان دارای مجوز طراحی  سیستم های فتوولتائیک(سیستم‌های خورشیدی ) بوده و تسلط کامل به نرم افزار پی وی سیستم یعنی نرم افزار تخصصی که برای طراحی نیروگاه و سیستم‌های خورشیدی استفاده می شود، دارک و علاوه بر مدرک طراحی سیستم های فتو ولتائیک دارای کارت مربی گری برای آموزش هستم.

گردنه اسدآباد توانایی تولید ۱۷۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر بادی را دارد

وی با بیان اینکه براساس آزمایشاتی که انجام داده‌ام از گردنه اسدآباد ۱۷۰۰ مگاوات می‌توان انرژی بادی استخراج کرد، گفت: در صورت استخراج ۱۷۰۰ مگاوات برق از گردنه اسدآباد نیروی انسانی بسیاری در منطقه دارای اشتغال خواهد شد و مشکل اشتغال منطقه، آب و انرژی با این اقدام مرتفع می‌شود البته به شرطی که اعتبار لازم برای احداث این طرح و نیروگاه در گردنه وجود داشته باشد.

وی بیان کرد:سعی بر آن دارم و تمام توان خود را گذاشتم که زیرساخت های لازم را در این منطقه برای تولید این انرژی به کار گیرم.

گردنه اسدآباد دکل طبیعی برای احداث نیروگاه بادی

قاسمیان در ادامه با اشاره به اینکه گردنه اسدآباد یک دکل طبیعی برای احداث نیروگاه بادی است، تصریح کرد: سال ۹۶ به خاطر نیاز به برق در ویلای شخصی خود واقع در گردنه اسدآباد و عدم امکان استفاده از برق شبکه در این مکان به فکر استفاده از توربین بادی برای تولید برق افتادم و همین امر موجب پیگیریم  به منظور اخذ مجوز از وزات نیرو برای احداث نیروگاه‌های کوچک خانگی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر شد.

وی بیان کرد: در جریان اخذ مجوز متوجه آن شدم که هیچ گونه اطلاعاتی از منطقه گردنه اسدآباد در هیچ جا ثبت نشده و وجود ندارد و به همین واسطه اطلاعات منطقه را خودمان به مدت  یک سال جمع آوری کردیم و متوجه شدیم دشت کرمانشاه از سطح دریا ۱۶۷۰ متر اختلاف و دشت همدان  ۱۸۶۷ متر از سطح دریا دارای اختلاف بوده و گردنه اسدآباد با اختلاف ۲۳۵۰ متر از سطح دریا یک دکل طبیعی با پتانسیلی خوب برای احداث نیروگاه بادی است و موقعیت بسیار عالی برای احداث نیروگاه های بادی دارد.

وی با اشاره به اینکه این اطلاعات در هیچ جا ثبت نشده است، یادآور شد: این اطلاعات شخصی جمع آوری شده را به هواشناسی ارائه دادیم و کارشناس وقت هواشناسی تهران به اسدآباد آمده و اطلاعات اسدآباد را برداشت کرده و اطلاعات را  مجدد از وی دریافت کردیم.

قاسمیان بیان کرد: اطلاعات سینوپتیک حاکی از آن بود که گردنه اسدآباد باد آرام به صورت میانگین نداشته و همواره سرعت باد آن هفت متر تا ۱۱ متر در ثانیه است و حالت طوفانی دارد و موقعیت بسیار عالی برای احداث نیروگاه های بادی است.

وی با بیان اینکه اسدآباد سه تونل بادی شامل تونل خنداب، دشت شهراب و دشت ملحمدره و ترخین آباد بوده که این تونل های طبیعی برای جهت دهی و سرعت دهی باد از نقش موثری در منطقه برخوردار هستند، ادامه داد: از همان زمان خودمان شروع به انجام کارهای نیروگاهی کردیم و پروانه احداث دو نیروگاه بادی را شامل یک نیروگاه پنج مگاواتی و یک نیروگاه یک مگاواتی را گرفتیم.

این مخترع مطرح کرد: طی رایزنی با شرکت کوشن سوئیس درخواست کردیم که از آنها به عنوان سرمایه گذار این طرح  استفاده کرده و با سرمایه گذاری آنها نیروگاه پنج مگاواتی اسدآباد را برای تامین برق قطب جدید، پایگاه مخابراتی بالای گردنه اسدآباد راه اندازی کنیم اما متاسفانه به علت تحریم‌های  آمریکا و اتفاقاتی که افتاد با وجود هزینه‌هایی که برای آزمایشات کرده بودیم، این شرکت از سرمایه‌گذاری به خاطر تحریم ها منصرف شد.

وی ادامه داد: اقدامات و زحماتی را نیز که برای آوردن قطعات و تجهیزات که مربوط به شرکت استنفورد انگلستان بود را هم به خاطر تحریم‌ها نتوانستیم حتی برای نیروگاه یک مگاواتی که بعد به اسم‌خود ثبت کردم، بیاوریم.

قاسمیان گفت: در طرح نیروگاه یک مگاواتی که از یکی از طرح‌های برتر جهان(طرح اینولاکس اختراع دکتر اعلائی) استفاده کرده بودیم، ۴۰ درصد دارای پیشرفت فیزیکی بود و اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیون تومان برای آن از محل آورده شخصی در گردنه اسدآباد هزینه کرده بودم و به علت تحریم‌ها و شرایط مالی این پروژه از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ غیرفعال شد.

این مخترع خاطرنشان کرد: برآورد کل پروژه یک مگاواتی ما در  برنامه ای که نوشته بودیم باید با سه میلیارد تومان به اتمام می‌رسید اما با قیمت‌های جدیددیگر حتی با ۳۰ میلیارد تومان هم نمی توانستیم کار را به پایان برسانیم.

قاسمیان اظهار کرد: هزینه هایی که در محل استقرار نیروگاه انجام داده بودیم در معرض سرقت بود و به علت شرایط امکان خرید قطعات و تجهیزات را نداشتیم و برای اینکه بیشتر متضرر نشوم تصمیم گرفتم تا خود شروع به طراحی توربین بادی کنم.

وی با بیان اینکه با این تصمیم نخستین توربین بادی خود را ساختم و در محل  استقراری در گردنه نصب کردم، گفت: خوشبختانه آزمایش‌ها جواب داد و مشکلی وجود نداشت، پس از یکسال در سال ۹۸ یا ۹۹  طراحی را با بهینه سازی تغییر داده و بعد درخواست ثبت اختراع از مالکیت کیفی دادم و درگیر ثبت اختراع خود شدم.

وی ادامه داد: در همین زمان طی مطالعاتی در یک مقاله متوجه شدم در بحث انرژی های تجدیدپذیر استخراج پتانسیل از مترمربع در جهان در اولویت است و این یعنی اگر بخواهیم طرحی را ثبت کنیم باید این طرح را در حوزه های تجدیدپذیر درنظر بگیریم که از یک‌ مترمربع چقدر می توان انرژی بگیریم حال این انرژی از هر نوع انرژی که باشد.

این مخترع جوان افزود: به این فکر افتادم که در ساخت توربین از ترکیب توربین بادی و پنل خورشیدی استفاده کنم و طی جستجو در گوگل متوجه شدم تاکنون هیچ شخصی در این زمینه وارد نشده است.

وی افزود: با ترکیب توربین ساونیوس و دارویس و نیز اضافه کردن توربین افق محور و همراه با پنل خورشیدی توربین جدیدی را اختراع کردم که از حداکثر پتانسیل محیط از سه کلاس توربین بادی و پنل خورشیدی بتواند استفاده کند که این توربین را ساخته و نخستین دستگاه را در ویلای شخصی خود در گردنه اسدآباد نصب کردم.

قاسمیان با بیان اینکه این توربین که از صفر تا صد آن را  خودمان طراحی کرده‌ایم و تست شش ماه خود را داده و پنج کیلووات خود را به طور  کامل تولید دارد و با پیگیری لازم ثبت اختراع نیز شده است، گفت: در حال حاضر دارای دو اختراع ثبت شده شامل توربین بادی و خورشیدی انرژی پایدار و توربین هیبریدی تیر چراغ برق هستم و علاوه بر آن سه اختراع دیگر بنده نیز در مرحله داوری است که این اختراعات نیز شامل توربین بادی برای خودروهای هیبریدی، پمپ آب تحت فشار و دستگاه تصفیه آب خورشیدی می‌شود.

وی در رابطه با اختراع ثبت شده خود در زمینه توربین هیبریدی تیر چراغ برق نیز گفت: این دستگاه روی تیر چراغ برق تعبیه می شود و برای مصارف روشنایی معابر برون و درون شهری است و هرجا که دسترسی به برق شبکه موجود نباشد با تعبیه این دستگاه بر روی تیر چراغ برق، دستگاه فوق تیر چراغ برق را از شبکه مجزا می‌کند و نیاز نیست تیر برق به شبکه وصل شود ضمن اینکه انرژی آن کاملا رایگان بوده و در طول روز شش تا هشت ساعت از انرژی تجدیدپذیر استفاده می کند و در طول شب توانایی روشن کردن ۳۵ مترمربع را با یک پروژکتور ۵۰ وات دی سی دارد.

قاسمیان با اشاره به اینکه این اختراع در حال حاضر در حالت تولید است، اظهار کرد: طی جلسه ای قرار است در صورت تفاهم با شهرداری این توربین های هیبریدی بادی و خورشیدی تیر چراغ ثبت اختراع شده را در آرامستان شهر اسدآباد نصب کنیم که بتوانند از آن استفاده کرده و نیاز به برق کشی شبکه نداشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه چون سواد و انگیزه اختراعات بنده در منطقه‌خیلی کم بود به ناچار مجبور شدم همه دوره ها را خودم بگذرانم، تصریح کرد: یک دوره را در جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف بابت طراحی سیستم های فتوولتائیک گذراندم و آزمون آن را در قزوین دادم و مدرک بین المللی طراحی و اجرای سیستم های فتو ولتائیک را از فنی حرفه ای گرفتیم.

قاسمیان اظهار کرد: در حال حاضر بنده جزء معدود کسانی هستم که در استان همدان دارای مجوز طراحی سیستم های فتوولتائیک(سیستم‌های خورشیدی) بوده و تسلط کامل به نرم افزار پی وی سیستم یعنی نرم افزار تخصصی که برای طراحی نیروگاه و سیستم‌های خورشیدی استفاده می شود، دارم و علاوه بر  مدرک طراحی سیستم های فتو ولتائیک دارای کارت مربی گری برای آموزش هستم.

وی خاطرنشان کرد: طی رایزنی با رئیس فنی و حرفه‌ای اسدآباد مطرح کردیم که ما این پتانسیل و شرایط و تجهیزات کامل داریم و فنی حرفه ای هم زیرساخت لازم و کارگاه را در مرکز تخصصی فنی وحرفه ای در اختیار ما گذاشت و تصمیم گرفتیم این دوره ها را با ثبت نام‌ جوانان در مرکز فنیو حرفه ای شهرستان آموزش دهیم.
قاسمیان تعداد اشتغال خود در مرکز تخصصی فنی و حرفه‌ای را در حال حاضر سه نفر برشمرد و یاد آورشد: کارآموزان دوره اول یادگیری سیستم ها فتوولتائیک بر اساس ثبت نام فنی و حرفه‌ای بیش از ۱۸ نفر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اعتبار خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیارد تومان برای راه اندازی چرخ تولید توربین های نیروگاه نیاز داریم.

این مخترع گفت: کارگاه را از فنی وحرفه ای تحویل گرفتیم و تجهیزات آن برای کار تولید در حال تکمیل است و برای تامین مواد اولیه و خرید برخی دستگاه های دیگر و نیروی انسانی که  بتوانیم توربین را خود تولید کرده و در نیروگاه نصب کنیم، به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.

با تامین اعتبار توان تولید ماهیانه  ۵۰ عدد توربین تیر چراغ برق خواهیم داشت

وی افزود: برای تامین این اعتبار در سفر ریاست جمهوری به استان همدان درخواست خود را به نماینده ویژه وی در شهرستان اسدآباد، پروفسور زلفی گل، تحویل دادیم که در صورت تخصیص تزریق این اعتبار در مرحله اول اعتبار تزریقی موجب  ایجاد حداقل ۱۰ نفر نیروی مستقیم و تولید ماهیانه  ۵۰ عدد  توربین تیر چراغ برق بوده و می‌توانیم آن را بین ۱۰ تا ۱۵  مولد نیروگاهی برسانیم.

این جوان نخبه گفت: اگر بتوانیم نخستین نیروگاه را که دارای مجوز در گردنه اسدآباد است، نصب و راه اندازی کنیم در کل ایران و خاورمیانه کسی یا کارخانه ای که وارد صنعت انرژی های تجدیدپذیر به این شکل که ما هستیم، وارد شده باشد، وجود نداشته و یک طرح کاملا منحصربفرد بوده که هم اکنون در فنی حرفه ای اسدآباد در حال آموزش است.

تولید سالیانه ۱۰ میلیارد تومان توربین بادی و خورشیدی در صورت تامین اعتبار

قاسمیان با بیان اینکه در بحث زیرساخت های موجود کارگاه مرکز تخصصی فنی وحرفه ای اسدآباد با حمایتی که رئیس این مرکز از ما داشته تجهیزات مورد نیاز قرار است از  فنی و حرفه ای استان در اختیار این کارگاه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با کمک مالی و به علاوه رسیدن دستگاه ها کار تولید با برنامه ریزی استاندارد به صورت حرفه ای شروع خواهد شد و با تامین کمک مالی سالیانه بر اساس طرح توجیهی ما با شروع کار ۱۰ میلیارد تومان تولید توربین های بادی و خورشیدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تیم کاری ما یک تیم‌کاری شش نفره بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر یکی از اعضای تیم که در بحث طراحی با ما همکاری داشت، جذب کشور آلمان شده و ظرف چند روز آینده به این کشور مهاجرت خواهد کرد و درآنجا در همین زمینه فعالیت خواهد داشت.

قاسمیان یادآور شد: با وجود فراهم شدن مقدمات مهاجرت بنده به کشور بلژیک به خاطر عرق به کشور و منطقه همه تلاش خود را دارم که در کشور ماندگار باشم و با این اختراع خود کاری کنم که کشورهای دیگر در این زمینه نیازمند علم و دانش ما باشند.

این جوان مخترع با بیان اینکه توربین ثبت اختراع شده بنده با سرعت ۱.۷ متر بر ثانیه در صورت نصب در پشت بام نیز کار خواهد کرد، گفت: در نمایشگاه مصلی گام دوم دانشگاه های آزاد کشور در تهران جزء طرح های برتر و در جشنواره رویداد فناور استان نیز جزء طرح دوم کشوری شناخته‌ شده‌ایم.

قاسمیان با اشاره به مجوز خود دررابطه با احداث نیروگاه در کیلومتر پنج گردنه اسدآباد گفت: برای نصب تجهیزات نیروگاهی یعنی توربین های بادی و خورشیدی در گردنه قصد داریم این توربین ها را در مرکز تخصصی فنی وحرفه ای که در اختیار ما گذاشته تولید کنیم و از تولیدات خود نصب دستگاه‌ها در این نیروگاه را انجام دهیم ضمن اینکه در کنار آن تولید انبوه برای صادرات تولیدات خود به سراسر کشور و حتی خارج کشور را داشته باشیم و در این مرکز آموزش در این زمینه را نیز ارائه دهیم.

در پایان اینکه امیدواریم مسئولان امر با گوشه چشمی به جوانان نخبه و مرتفع کردن مشکلات آنها مانع از فرار مغزها به فراسرزمین‌های دیگر شوند چراکه آینده روشن کشور در پیشرفت روزافزون علم و دانش به وجود این نخبگان دوخته شده و باید قدر این نخبگان را بدانیم و حرف آنها را با کمی وقت گذاشتن بیشتر بشنویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha