• سه‌شنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401060100471
  • خبرنگار : 71541

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۳۵ درصد زائران اربعین از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استفاده می‌کنند

۳۵ درصد زائران اربعین از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استفاده می‌کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پنج میلیون زائر برای اربعین امسال پیش‌بینی شده، گفت: نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه های مرزی برای تردد زمینی ایمن زائران هزینه شده است.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با هدف ارتقای ایمنی عبور و مرور، امروز برگزار شد.  در این نشست داریوش امانی -رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- اظهار کرد: در آستانه اربعین حسینی هستیم و بحث ما ایمنی و خدمت‌رسانی به مردم است. نگاه دولت این است که تجهیزاتی فراهم کند تا تعداد زائران افزایش داشته باشند، ما پنج میلیون زائر برای اربعین امسال پیش‌بینی کردیم، با توجه به ظرفیت ۶۰ هزار مسافر هوایی و ۳۰۰ هزار مسافر ریلی، کمتر از ۱۰ درصد زائران دراین دو ناوگان است و مابقی در جاده‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ تنها ۳۳ درصد زائران با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به مرزها جابجا شدند، پیش‌بینی ما این است که امسال ۳۵ درصد از زائران با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به عتبات مشرف شوند. در سال ۱۳۹۸، ساماندهی روغن موتور و لاستیک به عنوان ابزار تشویقی در اختیار ما بود. اما امسال صمت، ابزار تشویقی را به راهداری نداد. برای اربعین امسال، ۸۰۰۰ دستگاه ناوگان مسافر جاده‌ای به بخش جابجایی زائران داده می‌شود. همچنین ۶۰۰۰ دستگاه ناوگان در اختیار کارخانجات ذیل وزارت صمت است که در حال مذاکره هستیم تا به این بخش منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه های مرزی برای تردد زمینی ایمن زائران هزینه شده است، گفت: کارهای عمرانی را در حال حاضر آغاز کردیم که تا یک هفته قبل از اربعین این اقدامات ادامه دارد. همچنین با توجه به گرمای امسال در مرزهای مهران و شلمچه نصب سایه‌بان و مه‌پاش در دستور کار است. گشت‌های راهداری نیز از یک هفته قبل از اربعین به‌صورت ۲۴ ساعته در جاده‌ها حاضر می‌شوند.

۹۰ درصد اقتصاد جاده به این ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی بستگی دارد

امانی با بیان اینکه تصادفات در چند سال اخیر روند کاهشی در پی گرفت، اما اگر مراقبت نکنیم بار دیگر روند صعودی می‌شود، گفت: گله‌ی راهور از راهداری، خرابی راه، علائم ایمنی، گاردریل و دوربین‌هاست. ما ۲۲۱ هزار کیلومتر راه داریم که ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و اصلی است،  ۹۰ درصد اقتصاد جاده به این ۳۵ هزار کیلومتر بستگی دارد، طبق شاخص‌های جهانی سالانه چهار تا شش درصد هزینه راه را باید برای نگهداری از آن باید کنار گذاشت که ما این موضوع را در جلسه با کمیسیون عمران مجلس مطرح کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امروز ارزش راه‌های کشور ۳۰۰۰ همت است، بنابراین برای نگهداری راه‌های بین شهری به ١۶٠ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، اما دسترسی به چنین بودجه‌ای وجود ندارد. به سازمان اعلام کردند که در بدبینانه‌ترین حالت برای بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها چقدر است که گفتیم چیزی حدود ٣۴ هزار میلیارد تومان، اما تمام بودجه‌ای که سال گذشته برای سازمان راهداری اختصاص یافت، ١۴ هزار میلیارد تومان بود که ۴۰۰۰ میلیارد تومان آن بودجه جاری سازمان، ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای بخش حمل‌ونقل و ۸۰۰۰ میلیارد تومان به بخش راهداری اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: امسال درآمدهای ما افزایش یافته اما هزینه‌هایمان هم افزوده شده است، به عنوان مثال هزینه روکش آسفالت که در سال ۱۳۹۵، ۱۶۰ میلیون تومان به ازای هر کیلومتر بود، امسال به کیلومتری ۲.۵ میلیارد تومان رسید، همینطور هزینه‌های گاردیل‌ و روشنایی؛ یا عوارض آزادراهی که افزایش یافت اما بلافاصله آن را برگرداندند. ما یا باید اعتبار برای نگهداری راه‌ها بگذاریم یا اینکه عوارض را افزایش دهیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ما به دنبال درآمد پایدار هستیم، اظهار کرد: ما پیش از این، ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه داشتیم که تا سال ۱۴۰۰،  بیش از ۵۰۰ نقطه آن ایمن‌سازی شده و اکنون ۲۲۴ نقطه در دست اصلاح است. در نشست شورای عالی ایمنی اعلام کردیم اگر ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ما داده شود، می‌توانیم یک ساله کل نقاط حادثه‌خیز را برطرف کنیم اما در شش ماهی که از جلسه گذشته، هنوز آن را اختصاص نداده‌اند.

امانی ادامه داد: ما امسال بحث قیر را هم داریم؛ سال گذشته در مجلس بحث اختصاص قیر به وزارت راه در نیمه دوم سال مصوب شد که در عمل استان‌های سردسیر را از دست دادیم و نتوانستیم تعمیر و نگهداری راه‌های این استان‌ها را انجام دهیم. برای امسال هم در قانون بودجه قیر رایگان به وزارت راه اختصاص یافت اما از اول فروردین تاکنون نتوانستیم اعتبار قیر تخصیصی را جذب کنیم و با گذشت پنج ماه از آغاز سال، دیروز نامه داده شد که بخشی از آن به سازمان راهداری داده شود. این در حالی است که اگر یک نقطه دست‌اندازی در جاده ایجاد شده اما اصلاح نشود، همان نقطه حادثه‌خیز خواهد شد.

درآمدهای تصویب‌شده جرائم به راهداری اختصاص نمی‌یابد

وی با بیان اینکه قوانین خوبی در زمینه راهداری وجود دارد که یا اجرا نمی‌شود یا اعتباری به آن تخصیص نمی‌یابد، گفت: در قانون مقرر شده که از محل جرائم، به راهداری درآمد اختصاص یابد، مطابق این قانون، سال گذشته باید ۱۶۰۰ میلیارد تومان از محل جریمه‌ها به سازمان راهداری می‌دادند، که ۳۰۰ میلیارد تومان آن مصوب شد؛ اما نهایتا ۵۰ میلیارد تومان به حساب راهداری دادند، اگر سازمان راهداری درآمدی نداشت، همین اقدامات جزئی اصلاح جاده‌ها را هم نمی‌توانستیم انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بعد از بحران آب، بحران راه خواهیم داشت، گفت: آسفالت هم مثل بدن انسان است، اگر نقص کوچکی داشته باشد، ما می‌توانیم با یک قیرپاشی مختصر آن را اصلاح کنیم، اما اگر در زمان مناسب، این اصلاح را انجام ندهیم، با برف و باران این نقیصه بیشتر می‌شود و سال بعد باید با دو برابر هزینه، آن را اصلا ح کنیم.

امانی با بیان اینکه مسوولیت دیگر سازمان راهداری، پایانه‌های مرزی است، افزود: مدیریت متمرکز مرزها با سازمان راهداری است، همچنین در بخش ترانزیت مسوولیت داریم، ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده که ۹ هزار میلیارد تومان آن در حال اجرا است. هر چند سازمان راهداری در حال حاضر ۲۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است.

جابجایی ۵۱۵ میلیون تن بار جاده‌ای در سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابجایی بار در جاده‌ها داشتیم، گفت: این عدد نسبت به سال قبل از آن، هشت درصد رشد داشت. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در بخش ترانزیت افزایش ۱۰۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای را داشتیم و همچنین سال گذشته ۱۲۰ میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای جابجا شده‌اند، این در حالی است که دچار فرسودگی ناوگان خصوصا ناوگان باری هستیم.

امانی با اشاره به تورم قطعات یدکی خودروهای سنگین از جمله لاستیک و روغن، بیان کرد: این تورم سبب شده تا لوازم یدکی قیمت ثابت و مشخصی نداشته باشد و قیمت‌ها برای رانندگان اذیت‌کننده است. با وجود این، ۶۰ میلیون تن کالای اساسی که یا تولید داخل است یا واردات، با ناوگان جاده‌ای جابه‌جا شده است.

وی با بیان اینکه متوسط عمر ماشین‌آلات سازمان راهداری،  بالای ۲۵ سال است، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون تنها ۲۰ هزار دستگاه ناوگان باری برون شهری نوسازی شده‌اند؛ نوسازی را باید دولت از منابع داخلی خود با سپرده‌گذاری در بانک‌ها و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به عنوان وجوه‌ اداره‌شده به رانندگان انجام می‌داد، اما بر اساس بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی توسعه نوسازی از محل واردات ناوگان سه سال کار کرده اروپایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده تا نوسازی صورت گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: فرایند نوسازی از سال قبل آغاز شده و پنج آیتم داشت که شامل تامین ارز با منشا خارجی، ارائه گواهی سازمان ملی استاندارد، گواهی خدمات پس از فروش، اسقاط خودرو فرسوده می شود و واردکندگان باید این قوانین را رعایت کنند. در حالی که طی چهار دهه گذشته تنها ۲۰ هزار کامیون فرسوده نوسازی شده بود، با ورود بخش خصوصی به واردات کامیون‌های سه سال ساخت، در حال حاضر طی یک سال اخیر ۲۶ تا ۲۷ هزار دستگاه ثبت سفارش شده، از این تعداد ۱۷ هزار کامیون وارد گمرک شده، ۱۰ هزار و ۷۰۰ کامیون وارداتی ترخیص شده، و ۴۵۶۰ دستگاه شماره‌گذاری شده و مابقی منتظر شماره‌گذاری هستند و تنها خدمت دولت، تخفیف گمرکی بود.

امانی خاطرنشان کرد: نگهداری راه‌ها هم همینطور است و باید به بخش خصوصی داده شود. دولت نمی‌تواند این حجم جاده را نگهداری کند. در دنیا نگهداری راه‌ها از سه محل عوارض جاده‌ای یا آزادراه‌ها، عوارض سوخت و عوارض ناوگان انجام می‌شود که ما هم اینها را در قانون داریم، اما به موانعی برخورد می‌کنیم از جمله اینکه درآمد قانون جرایم را به سازمان راهداری نمی‌دهند.

اتوبوس دربستی برای اربعین نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران درباره قیمت بلیت‌های اتوبوس اربعین اظهار کرد: نرخ کرایه اربعین در حال نهایی شدن است و به محض نهایی شدن، اعلام خواهد شد. فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین به صورت روزانه است و به هیچ عنوان اتوبوس دربستی نداریم، ضمن اینکه اجازه نمی‌دهیم اتوبوس‌ها از کشور خارج شوند. سعی می‌کنیم نرخ بلیت را هر چه سریع‌تر نهایی و اعلام کنیم.

امانی ادامه داد: ۱۴ هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی داریم که ۲۰۰۰ دستگاه آن برای مسیرهای کوتاه مانند اصفهان و شهرکرد استفاده می‌شوند و جوابگوی مسیرهای طولانی نیستند. ۴۰۰۰ دستگاه دیگر هم برای سرویس‌دهی به ظرفیت‌های داخل کشور استفاده می‌شوند. نرخ بلیت و کرایه اتوبوس‌هایی اربعین مصوب است و حتما بر روی آن نظارت انجام می‌شود.

وی درباره دوربین‌های جاده‌ای غیر فعال اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون پلاک خودرو در جاده‌ها توسط دوربین‌ها خوانده شده که نشان‌دهنده زیاد بودن ترددهاست. همچنین ۱۹ میلیون تخلف جاده‌ای با دوربین‌های سازمان راهداری شناسایی و ثبت شده که رقم بسیار بالایی است، این در حالی که بر اساس اعلام پلیس راهور، ۵۰ میلیون گواهینامه رانندگی صادر شده و ۳۸ میلیون خودرو در کشور تردد می‌کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: ترافیک ما از شهرها به سطح جاده‌ها کشیده شده و با توجه به سفرهای برون‌شهری، ترافیک جاده‌ها را در روزهای پایانی هفته را مشاهده می‌کنیم، از این رو برای کنترل ترافیک باید به ابزار روز مجهز باشیم. البته دوربین‌های جاده‌ای بعضا مورد سرقت یا تخریب واقع می‌شوند که به محض اطلاع‌رسانی توسط پلیس، آنها را تعمیر می‌کنیم، هزینه تعمیر هر سایت دوربین جاده‌ای، دو میلیارد تومان برای سازمان راهداری هزینه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha