• چهارشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401060201661
  • خبرنگار : 50233

افتتاح ۲۵ پروژه آبخیزداری سمنان

لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در گستره سیل‌خیز ۲میلیون هکتاری

لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در گستره سیل‌خیز ۲میلیون هکتاری

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از افتتاح و بهره‌برداری از ۲۵ پروژه آبخیزداری و بیان‌زدایی منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در هفته دولت خبر داد.

جعفر مرادی حقیقی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای بهره‌برداری از پروژه‌های آبخیزداری این استان که در این هفته افتتاح می‌شوند بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی همچنین از انجام ۶۰۰۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی در استان خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیز نهال‌کاری در سطح استان صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین از بذرپاشی در ۶۵۰ هکتار از اراضی استان به عنوان دیگر پروژه مهم این اداره کل نام برد و خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها نیز با تلاش همکاران ما اجرایی و آماده بهره برداری شده است.

وی از تخصیص ۳۵ میلیارد تومان به منابع طبیعی و آبخیزداری استان از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به سمنان خبر داد و افزود: با توزیع متوازن این اعتبارات در شهرستان‌های هشتگانه استان بیش از ۳۵ هزار مترمکعب سنگ و ملات، ۸۵ هزار مترمکعب عملیات خاکی، دو هزار مترمکعب عملیات سرزیز سنگ و ملات، یک هزار و ۵۴۰ هکتار عملیات بیولوژیک و طرح مطالعاتی ۴۰ هزار هکتار در حوزه آبخیزداری استان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از طرح‌های آبخیزداری به عنوان بهترین راهکار برای مقابله با سیلاب‌های فصلی و بهبود پوشش گیاهی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی نام برد و عنوان کرد: حوزه های آبخیز در استان پهناور سمنان به بیش از ۵.۵ میلیون هکتار می‌رسند.

وی با اشاره به گستردگی بالای این حوزه های آبخیز گفت: سطحی که از ابتدای فعالیت های آبخیزداری تا کنون عملیات آبخیزداری در آن صورت گرفته نیم میلیون هکتار است که رقم کمی از گستره ۵.۵ میلیون هکتاری حوزه های آبخیز استان سمنان را شامل می‌شوند.

مرادی حقیقی از عملیات آبخیزداری به عنوان زیرساخت دیگر بخش‌ها نام برد و افزود: تاکنون به دلیل عدم اجرای طرح های آبخیزداری در چنین گستره بزرگ و وسیعی از استان، خسارت های زیادی به استان وارد شده است.

لزوم اجرای طرح آبخیزداری در دو میلیون هکتار منطقه سیل‌خیز استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه اجرای طرح های آبخیزداری در حوزه های آبخیز استان نیازمند اعتبارات بسیار زیادی است افزود: با اعتبارات تخصیصی فعلی اجرایی شدن پروژه های آبخیزداری در این گستره ها سال ها به طول می انجامد.
این مدیر مسوول خاطرنشان کرد: با هزینه‌های فعلی، هر مترمربع عملیات آبخیزداری نیازمند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه است.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص وجود مناطق سیل‌خیز اولویت‌دار استان اظهار کرد: انتظار می‌رود که حداقل اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق اولویت‌دار و سیل‌خیز استان اجرایی شود تا از طریق کنترل و مهار سیل‌ها هم به مقابله با خشکسالی و هم به تقویت آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی استان کمک شود.

مرادی حقیقی اضافه کرد: بیش از دو میلیون هکتار حوزه آبخیز در مناطق سیل‌خیز این استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری به بهبود آبدهی قنوات و سفره‌های استان کمک شایانی می‌کند اضافه کرد: اجرای پروژه های آبخیزداری، علاوه بر این به فرآیند جلوگیری از فرسایش خاک کمک می‌کند.
وی از وجود ۱۶ تا ۱۷ تن فرسایش خاک در استان خبر داد و افزود: این میزان از فرسایش خاک با اجرایی شدن پروژه های آبخیزداری می‌تواند به حداقل ممکن برسد.

این مدیر مسوول با اشاره به حمایت های دولت سیزدهم از طرح های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری از اجرای ۵۰ درصدی طرح مطالعاتی طرح های آبخیزداری در دست اجرا استان خبر داد و گفت: انجام مطالعات جامع در این بخش کمک می‌کند، که اعتبارات تخصیصی به این بخش را به جا و دقیق‌تر انجام دهیم.
وی افزود: در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان سمنان ۱۳۰میلیارد تومان به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مصوب یافت که مبلغ ۳۵۰میلیارد ریال مصوبه سفر رئیس جمهور برای مرحله اول  اجرای عملیات بیابانزدایی، آبخیزداری و آبخوانداری به استان سمنان اختصاص یافت.
مرادی‌حقیقی معتقد است: اجرای عملیات آبخیزداری نقشی مهم در کنترل سرعت سیلاب، کاهش سرعت تخریب، بیابانزدایی دارد و منجر به توسعه پایدار می‌شود.

وجود آفت در بخشی از جنگل‌های دست‌کاشت جنوب و مناطق جنگلی شمال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در درگیری بخشی از جنگل‌های دست‌کاشت جنوب و برخی از مناطق جنگلی شمال استان با آفت خبر داد و گفت: همکاران ما از طریق راه های شناخته شده و از جمله قطع شاخ و برگ‌های آلوده در حال مبارزه با آفات این مناطق جنگلی هستند.

وی خواستار کمک شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی در این بخش شد و افزود: حفاظت از مناطق جنگلی فعلی امری ضروری است.

مرادی حقیقی از تدام فعالیت‌های این اداره کل در تولید نهال‌های مثمر و غیرمثمر خبر داد و افزود:  در نهالستان‌های این اداره کل بالغ بر ۶۰۰ هزار نهال تولیدی داریم که در اسفندماه و به موقع به صورت رایگان بین مردم توزیع خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به صدور سند برای اراضی ملی و دولتی در قالب طرح ملی کاداستر گفت: سند مالکیت به نام دولت برای ۹۹ درصد اراضی ملی استان با تلاش همکاران و اداره ثبت و اسناد استان سمنان صادر شده است.
وی افزود: این درصد بالا تقریبا به معنای جشن پایان طرح کاداستر در استان سمنان است چرا که آن یک درصد باقیمانده بیشتر مربوط به اراضی است که دارای پرونده حقوقی در دادگتری هستند.

کاهش ۹۳ درصدی حریق در مناطق جنگلی استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین از کاهش ۹۳ درصدی حریق در مناطق جنگلی و مرتعی استان در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه امسال و خصوصا در تابستان با کاهش قابل توجه حریق در اراضی جنگلی استان روبرو بودیم.

وی با اشاره به همکاری های مردمی گفت: اقدامات این اداره کل در حوزه اصفای حریق و تجهیز مردم محلی و دهیاری‌ها به تجهیزات اطفا نقش مهمی در این کاهش آتش سوزی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از رسانه‌های استان خواست با آگاهی بخشی به جامعه هدف بیش از پیش به حفاظت از عرصه های طبیعی در استان و کشور کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha