• پنجشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401060302073
  • خبرنگار : 50199

چرا مازندران سهمی در رتبه‌های تک رقمی کنکور نداشت

چرا مازندران سهمی در رتبه‌های تک رقمی کنکور نداشت

ایسنا/مازندران کنکور ۱۴۰۱ در حالی برگزار شد که مازندران کمترین سهم ممکن را در میان رتبه های برتر کنکور نسبت به سنوات پیشین به ثبت رساند و نمودار کاهشی چشمگیری را تجربه کرد. مازندران که طی سال های ۹۳ و ۹۴ در قبولی کنکور رتبه نخست کشور را داشت حالا سهم کمرنگی از سبد رتبه های دورقمی کنکور دارد. یک کارشناس آموزشی می گوید، ترویج کلاس های خصوصی عمده دلیل این رکود است و مازندران بیشتر تحت تأثیر جو خارج از مدرسه قرار دارد.

این بحث که نظام آموزشی کشور نتوانسته است عدالت آموزشی را محقق کند به‌عنوان یک دغدغه مطرح است. همچنین جایگزینی نمرات پایه دوازدهم دانش‌آموزان برای رشته های بدون کنکور با توجه به نبود نظارت کافی بر همه مدارس، امکان تضییع حق دیگر دانش‌آموزان در این بخش را محتمل کرده و سبب می‌شود آن‌گونه که باید عدالت رعایت نشود.

در این میان موضوع تغییر شیوه برگزاری کنکور هم چالش برانگیز شده است. به طوری که علیرضا میرصالح‌مهابادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه ای که چند روز گذشته با رسانه ها انجام داد، گفت: آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است توانایی برگزاری امتحانات نهایی را ندارد و این زیرساخت هنوز در وزارت آموزش و پرورش فراهم نیست. مصوبه جدید کنکوری می‌تواند منجر به تقویت مافیای کنکور شود و طبقات متوسط و ضعیف جامعه آسیب خواهند دید و در نهایت خروجی مصوبه به‌نفع دهک‌های بالاتر است و به شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار ورود مجلس به موضوع کنکور را داده است.

در این میان با وجود هزینه های گزافی که خانواده ها برای کلاس‌های خصوصی دانش آموزان به دلیل ضعف سیستم آموزشی می پردازند سهم کمرنگ مازندران در رتبه های تک رقمی دانشگاه‌های معتبر به چشم می‌خورد، به علاوه اینکه نحوه آزمون ها تشریحی بوده در حالی که کنکور تستی است و این موضوع منجر به قدرت بیش از پیش مافیای کنکور و البته خروجی کمرنگ این کلاس‌ها برای مازندران از کسب رتبه‌ های تک رقمی است.

یک کارشناس آموزشی و دکترای مدیریت آموزش، در پاسخ به اینکه چرا مازندران سهمی در رتبه تک رقمی کنکور ندارد گفت: استان مازندران در سالهای ۱۳۸۶، ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در قبولی کنکور در کشور برتر و حتی در سال ۱۳۸۶ منطقه یک محسوب شده بود و دلیل عمده این امر خروج سیستم آموزش از مدارس و برگزاری کلاس های خصوصی توسط معلمان جهت کسب درآمد بیشتر است.

محمد آهنگری در گفت و گو با ایسنا همچنین دلیل رواج کلاس های خصوصی را فراهم نبودن امکان تدریس فراتر از کتب درسی توسط معلمان توانمند در مدارس و به‌روز نبودن بسیاری از معلمان دیگر عنوان کرد و افزود: معلمان به‌روزتر و پربارتری که توانایی تدریس دروس جزوه محور را داشتند، ناچار به تدریس در آموزشگاه های خصوصی شدند. 

دکترای مدیریت آموزشی در ادامه تصریح کرد: با افزایش آموزشگاه های خصوصی، حجم درآمدی و تناقض باعث شد برخی از معلمان به سمت تدریس خصوصی بروند و با این روند موجب تولید تجارت بزرگ با گردش مالی بالا شوند.

آهنگری با اعلام اینکه آمار آموزشگاه های خصوصی در مازندران نسبت به استان های دیگر بسیار بالا است از شیوه آموزش و برگزاری، آموزشگاه‌ها و کلاس های خصوصی انتقاد کرد و گفت: برگزاری کلاس‌ها در استان های دیگر چارچوب معینی دارد و کلاس ها با جمعیت استاندارد برگزار می‌شوند، به طور مثال در شهرستان قائمشهر از سال ۱۳۹۵ تا امروز نزدیک به ۶ سال است هیچ دانش آموز دختری و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ هیچ دانش آموز پسری حائز رتبه دورقمی نشد، به طوری که همه استان های کشور رتبه دورقمی کسب کردند، اما تنها شهر بابل به دلیل رعایت چهارچوب خاص توسط آموزشگاه ها و مدیران آموزش و پرورش همیشه این رتبه را کسب می‌کند.

وی اطلاعات داده ای خانواده ها را در بخش آموزش بطور کلی پایین دانست و گفت: آن ها بخاطر نداشتن اطلاعات آموزشی صحیح، متضرر می‌شوند، به طوری که، ۹۰ درصد کار دانش آموزانِ حائز رتبه، مشترک است و خانواده ها بدلیل جو تبلیغاتی موجود در سراسر شهرها و گردش مالی زیاد، سراغ اصل مطلب نمی‌روند چراکه مازندران بیشتر تحت تأثیر جو خارج از مدرسه قرار دارد و به علت عدم نظارت بر آن فضاها، هر سال متضررتر از سال های قبل می‌شود.

این دکترای مدیریت آموزش، دلیل دوم کم بهره بودن مازندران در رتبه‌های بالا را تاثیر معلمان مدارس عنوان کرد و گفت: اگر مدارس پایدار و پویا و نیز معلمان به‌روز شوند و متناسب با کلاس های کنکوری تدریس کنند، هیچ دانش آموزی بدلیل اقناع نشدن، به کلاس خصوصی رجوع نمی‌کند. مثل مدارسی همچون مدرسه سمپاد تیزهوشان علامه حلی تهران، انرژی اتمی، سلام، شهید هاشمی نژاد مشهد، الغدیر بابل و غیره مدارسی هستند که ضمن دریافت هزینه، دارای معلمان به‌روزی هستند.

آهنگری در ادامه تصریح کرد: اگر مدیر مدرسه قدرتمند باشد قطعا معلمانی توانمند را انتخاب می‌کند تا طرح های فوق العاده ای را در مدرسه پیاده و در آموزش به دانش آموز کمک نماید و لازم نباشد دانش آموز بعدازظهر به آموزشگاه برود.

وی مدارس دولتی را دارای امکانات و فضاهای فیزیکی بسیار بهتر و بیشتری نسبت به مدارس غیردولتی دانست و اظهار کرد: معلمان مدارس دولتی توانمند نیستند و علاوه بر این، از ۳۰ سال گذشته تا کنون علم خود را به‌روز نکردند و آموزش و پرورش نیز نیروهای توانمند و متخصص جدید جذب نکرده است.

این کارشناس آموزشی افزود: فرق مدارس غیردولتی با مدارس دولتی در این است که مدارس غیردولتی طرح های فوق برنامه اجرا و معلمان قدرتمند و برند را در سطح شهرستان جذب می‌کنند، بابت استخدام چنین معلمانی هزینه پرداخت می‌کنند و آزمون ورودی از دانش آموز می‌گیرند تا فضای رقابتی ایجاد کنند.

آهنگری با بیان اینکه، شیوه آموزش و نوع مطالب کتب پایه های هفتم، هشتم و نهم، با مقطع متوسطه همسان نیست و نه در کنکور کاربرد دارد گفت: راهکار این است که سیستم آموزشی را از دوران دبستان به بعد تغییر دهیم تا دانش آموزان را برای سال های آینده تربیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید همچون کشورهای بزرگ و توسعه یافته دانش آموزان را بسوی مهارت آموزی و توانمندی سوق دهیم و در مدارس فنی و حرفه ای با بکارگیری مدیران توانمند صنعتی و معلمان توانا و به‌روز به سمت پویایی برویم.

این دکترای مدیریت آموزش در پایان عنوان کرد: امسال ۵۷۴ هزار نفر در سطح کشور در رشته تجربی شرکت کردند که در استان مازندران تعداد رتبه دورقمی در همه رشته ها زیر ۶۰ نفر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha