• پنجشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401060302282
  • خبرنگار : 71625

گهواره دانشجویان دانشگاه هنر را بدون اجازه جابه‌جا کردند

گهواره دانشجویان دانشگاه هنر را بدون اجازه جابه‌جا کردند

محسن رافعی ـ مجسمه‌ساز ـ خبر داد که اثر «جای‌ به جای» را که او در پاییز و زمستان سال ۹۷ برای دانشگاه هنر ساخته است، بدون اجازه این هنرمند به عنون مالک مادی و معنوی کار به نزدیکی برج میلاد تهران منتقل شده است.

رافعی طی گفت‌وگویی با ایسنا، خبر داد که اثر حجم ۱۳ متری او که برای دانشگاه هنر واحد باغ ملی ساخته شده است، اکنون بدون اجازه این هنرمند از مقابل دانشکده تجسمی به نزدیکی برج میلاد تهران منتقل شده است.

اثر «جای‌ به جای» تنه درختی است که وسط یک گهواره فلزی قرار دارد و دانشجویان می‌توانستند بر روی آن بنشینند و به نوعی تاب بخورند.

این اثر که به گفته برخی از هنرمندان مجسمه‌ساز با حضور آنها در دل کار روح می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند، با محیط اطراف و انسان‌ها در تعامل است.

این هنرمند می‌گوید که امروز یکی از دوستانش به او خبر داده که اثرش به نزدیکی برج میلاد تهران منتقل شده است.

او بیان می‌کند: این انتقال بدون رضایت من بوده و اصلا نمی‌دانم بر چه مبنایی انجام شده است. تنها در این حد می‌دانم که چند روز پیش در نامه‌ای که در واتس‌اپ برایم فرستاده شده بود، اعلام کرده بودند که قصد دارند به دلیل اینکه اثر موجب تجمع و درنتیجه شادمانی دانشجویان می‌شود، آن را جا به جا کنند که با مخالفت من رو به رو شد. این مخالفت را هم به رئیس دانشکده و هم دانشگاه هنر اعلام کردم.

رافعی ادامه می‌دهد: مالکیت مادی و معنوی این اثر به من تعلق دارد و برای فضای دانشگاه هنر ساخته شده و متعلق به دانشجویان است. در نامه‌ای که برایم فرستاده شده بود اعلام کرده بودند که بدون اجازه و نظارت من اثر را جابه‌جا نمی‌کنند ولی الان حتی بدون اینکه خبر بدهند، کار را جابه‌جا کرده‌اند و با پرچ به زمین میخ کرده‌اند.

بنابر اطلاعاتی که هنرمند در اختیار ایسنا قرار داده است، «جای به جای»، تنه‌ای نیم‌سوخته، چناری قدیمی است که قریب به یک قرن با رویدادهای عمارت قزاقخانه پیوند خورده و گویی بند بند آن تاریخ را در خود ثبت کرده است.

قبلا چیدمانی با عنوان «خانه رویایی» در محوطه باغ ملی ساخته شد. وارد که می‌شدی، با گذر از دالانی تنگ، ساخته از تشک‌های خوابگاه دانشجویی، به محوطه‌ای می‌رسیدی که تشک‌ها زمین را به آسمان دوخته بودند و چتر سبز چناری بر سقف این خانه گسترده بود. اما خانۀ تشکی در حادثه‌ای آتش گرفت و چنار سوخت و ذره‌ذره خشکید و بعد از سه سال، در یک شب طوفانی، فرو افتاد.

در سال ۹۷ تنۀ نیم‌سوخته در کالبدی نو داستانش را روایت کرد: «در قالب اثر محیطی تعاملی و مکان‌ویژه‌ای که در تاب گهواره‌اش قصۀ باران، باد و گذر عمر را لالایی‌وار می‌توان شنید. در این مجاورت پیوسته، مخاطبان در کنار این درخت می‌نشینند، گهواره‌ را به حرکت در می‌آورند و در تجربۀ جمعی بازی، فضا را با هویتی تازه تجربه می‌کنند.»

این اثر در سال ۹۷ مستند با استفاده از المان‌های موجود در محوطه‌ی دانشگاه و در تعامل با مکان و جامعه مخاطبین این فضا با طول ۱۳ متر و با وزنی حدود ۲۰۰۰ کیلو با کمک اسپانسر و هزینه شخصی طراحی و محاسبه، ساخته و اجرا شد.

مراسم رونمایی از اثر «جای‌ به جای» یکشنبه (۱۵ اردیبهشت) با حضور دانشجویان دانشگاه هنر و تعدادی از اعضای انجمن مجسمه‌سازی در محوطه این دانشگاه واقع در باغ ملی برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۳ ۱۵:۰۱

از شادی دانشجو میترسن

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۳ ۱۷:۳۶

تیتر "گهواره‌ی دانشجویان" توهین‌آمیزه، بهتره بنویسید مجمسه تعاملی

avatar

به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه هنر و امروز مدرس دانشگاه اعتراضم را به رئیس جدید دانشگاه هنر اعلام می کنم. این درخت در جای خود معنا دارد کانسپت آن در خود مکان قدیمی باغ ملی دانشگاه هنر بود.روسای دانشگاه اگر توسط هیئت امنای همان دانشگاه انتخاب شود دانشگاه هایمان قوی تر می شوند.