• جمعه / ۴ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401060403049
  • خبرنگار : 71625

چرا الاکلنگ را از دانشگاه هنر بردند؟

چرا الاکلنگ را از دانشگاه هنر بردند؟

محسن رافعی ـ مجسمه‌ساز ـ روز پنجشنبه ـ سوم شهریور ماه ـ به ایسنا خبر داد که اثر «جای‌ به جای» را که او در پاییز و زمستان سال ۹۷ برای دانشگاه هنر ساخته بود، بدون اجازه اش به عنون مالک مادی و معنوی کار به نزدیکی برج میلاد تهران منتقل کرده اند.

حالا دانشگاه هنر در پاسخی به اظهارات این هنرمند، علت را «لزوم نمایش دوره ای آثار همه دانشجویان» عنوان می کند.

در بخشی از این توضیح آمده است: «با توجه به تعدد آثار هنری خلق شده توسط دانشجویان و فضای محدود دانشگاه جهت نمایش آثار، قابلیت استفاده از تمامی این آثار برای همیشه ممکن نیست. علاوه بر این دانشگاه هیچ تعهدی کتبی و شفاهی مبنی بر نگهداری و جایابی همیشگی از این سازه به طراح و سازنده نداشته است.»

در این زمینه بخوانید:

گهواره دانشجویان دانشگاه هنر را بدون اجازه جابه‌جا کردند

به گزارش ایسنا، در متن کامل توضیحات این دانشگاه چنین آمده است:

«اثر مذکور از سال ۱۳۹۷ بیش از سه سال پس از فارغ التحصیلی سازنده‌ی اثر در محوطه‌ی دانشگاه هنر قرار داشته است. با توجه به نوع رشته‌های تحصیلی در دانشگاه هنر، خصوصا دانشکده‌ی هنرهای تجسمی و تعداد آثار هنری خلق شده توسط دانشجویان خلاق و مستعد، بدیهی است که فضای محدود دانشگاه قابلیت استفاده از تمامی این آثار را برای همیشه ندارد و با در نظر گرفتن نمایش و استفاده از آثار دانشجویان جدید به صورت دوره‌ای، این امر ضروری است.

علاوه بر این دانشگاه هیچ تعهدی کتبی و شفاهی مبنی بر نگهداری و جایابی همیشگی از این سازه به طراح و سازنده نداشته و ندارد. موضوع جابجایی اثر از انتهای سال ۱۳۹۷ مصوب مدیریت دانشگاه بوده و در این مدت بارها از صاحب اثر کتبا و شفاها خواسته شده بود تا نسبت به انتقال آن از حیاط دانشکده تجسمی اقدام نماید. 

سازه‌ی الاکلنگ که به اثر «جای به جای» معروف است، با هماهنگی‌های انجام شده به یکی از فضاهای عمومی شهر منتقل شد تا علاوه بر رسمیت بخشیدن به نام خود و گریز از یکجایی، در معرض بازدید عموم نیز قرار گیرد. ضمن آنکه حقوق مادی و معنوی این اثر همچنان متعلق به سازنده‌ی اثر است، این سازه بدون هرگونه آسیب دیدگی در هر زمان آماده تحویل به صاحب اثر می‌باشد.»

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۵ ۰۱:۴۹

ضمن عذرخواهی از صاحب اینکار بخاطر صراحت نظرم، باید بگویم این شی ء که من در عکس می بینم بنظر میرسد یک سازه شهربازی است که به طور ناموجه و بی منطقی تنه درختی را با خود حمل میکند. هیچ خصوصیت ویژه ای، هیچ ظرافت یا هماهنگی، هیچ دلالت معنایی جاافتاده و پذیرفتنی یا خلاقیت فرمی دلنشینی در ساختار این شی ء بی قواره نمی بینم که بتوانم واژه اثر هنری را برایش بکار ببرم. نمی دانم چرا باید براحتی برای هر کار تجربی ناموفقی واژه اثر هنری را اطلاق کرد؟ و چرا باید توقع داشت اینکار تا مدت نامعلوم در صحن دانشگاه باشد؟

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۰۸:۵۵

آقا جلال سلام خوبی؟ چه خبر؟ قرار بود منم ببری تو حراست دانشگاه هنر چی شد؟

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۱۷:۵۲

متاسفانه مردم حال خوبی ندارند و مرض ساز مخالف گرفتند. اگه بهشون بگی ماست سفید هست می گند نه سیاهه چون خاله بی بی سی و امریکا جون میگه سیاهه

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۱۹:۴۷

هیچ روش منطقی برای گفتگو و تفهیم به هنرمند نبوده؟ البته ظاهرا هنرمند اطلاع هم داشته ولی به عمد صبر کرده به این امید که دانشگاه تصمیم متفاوتی بگیره. خدا را شکر دور هم که ننداختند ولی بهر دلیلی نخواستند نگهش دارند. خودخواسته سرنوشت بدی هنرمند برای خودش و اثرش رقم رده. این همه هیجان زدگی در داخل و خارج برای چنین موضوعی چه ضرورتی داشته.

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۲۰:۰۶

ضمن عذر خواهی از شما دوست عزیز شما در چه زمینه هنری فعالیت میکنید؟ و در کل با چه علمی در مورد یک اثر نظر میدید؟ اگر هدف فقط یک الاکلنگ بود قطعا نمیشد اسم اثر هنری را بر روی آن گذاشت چرا که در هر پارکی الاکلنگ وجود دارد و در مورد تنه درختی که از نظر شما نامنطق وسط آن وجود دارد باید بگویم هر یک از این موارد معنا و مفهومی دارد که برای دانشجویان این دانشگاه یادآور خاطره و مفهومی ست پس بهتر است شما که چیزی از هنر یا حداقل چیزی از این اثر هنری نمیدانید صحبتی نکنید و نظری ندهید...

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۲۳:۴۳

بدیهی است که بدون تجربه‌ی حس جمعی سوار شدن بر جای به جای، امکان نگاه منصفانه به آن را ندارید. از نظر دانشجویان دانشگاه هنر که در مهمترین آموزشگاه هنری کشور تحصیل می‌کنند، جای به جای یک اثر هنری است. شما با کدام دانش هنری به خود اجازه‌ی چنین قضاوت غیرمنصفانه‌ای را می‌دهید؟!

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۱۶:۳۶

لطفا خودتان را مسخره نکنید این چه کار هنریه ؟ واقعا متاسفم

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۲۰:۱۷

اینم شد توضیح؟ چیزی که زیاده در دانشگاه هنر جا و مکانه که بی استفاده مونده. میتونن آثار جدید رو اونجا ببرن.

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۲:۲۷

در پاسخ به هانیه: با سلام و عرض احترام؛ چون فرمودید به چه پشتوانه ای و با چه علمی اظهار نظر میکنم باید بگویم من فارغ التحصیل دانشگاه هنر هستم و بعد از 6 سال تحصیل و تنفس در فضای این دانشگاه و سالها مطالعه و کار در زمینه هنر تصور میکنم بتوانم چند سطری درباره یک اثر تجربی که ظاهرا به هنر مفهومی(کانسپچوال آرت) نزدیک است بنویسم. اینکه یادآوری کردید اثر یا شی ء مذکور برای دانشجویان خاطره و مفهومی را تداعی میکند، حرف شما را می پذیرم و برای این احساس احترام قائلم اما خاطره انگیز بودن مسلما برای اثر هنری شدن کافی نیست. چیزی که به اثری شأنیت میدهد که در زمره آثار هنری قرار بگیرد همنوایی فرم و محتوا و داشتن هماهنگی در تمام اجزاست. شما بهتر می دانید که فرم و محتوا در اثر هنری در هم تنیده اند و فرم متزلزل که ماهیت زیباشناسانه دلچسبی هم ندارد توان انتقال معنا و مفهوم را ندارد یا دست کم چیز خوشایندی نخواهد بود. این کاری که من می بینم زبان بصری از هم گسیخته ای دارد. اگر به گمان شما من نمی فهمم یا دانشم کم است از بزرگان دانشگاه بخواهید اظهار نظر کنند. شاید من و امثال منهم چیزی بیاموزیم. در پایان یادآوری میکنم که من مخلص همه دوستان دانشگاه هنری و بویژه صاحب اثر مورد بحث هستم، آرزو دارم و افتخار میکنم که همه شما در کارتان موفق باشید و سر جنگ و دشمنی با کسی ندارم. هیچ سمت یا شغل یا منفعتی هم در این دانشگاه ندارم. اگر نقد و بحث نباشد هنرمند مجالی برای تغییر و رشد پیدا نمیکند. اجازه بدهیم همه نظرشان را بگویند تعصب ورزی نکنیم و اگر نظری موافق میل ما نبود، گوینده را به بی سواد بودن و... متهم نکنیم.