• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401060705126
  • خبرنگار : 50181

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

خواستار از سرگیری صادرات "آخال حبوبات" هستیم

خواستار از سرگیری صادرات "آخال حبوبات" هستیم

ایسنا/کرمانشاه عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران خواستار از سرگیری صادرات آخال حبوبات(ضایعات) شد.

ناصر مرادی در نشست بررسی مشکلات صادرات آخال حبوبات، با اشاره به مازاد آخال حبوباتی که در کشور داریم، اظهار کرد: در گذشته این آخال سوزانده و یا به جایی دور از خرمن منتقل می‌شد، اما با تلاش و پیگیری فراوان تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بازارهای صادراتی برای این محصول خصوصا در کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه از سال گذشته بدون کسب نظر از بخش خصوصی، صادرات آخال حبوبات ممنوع شد که این امر صدمه زیادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بازارهای صادراتی ما وارد کرد.

به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، اواخر سال گذشته فقط برای یک ماه صادرات آزاد شد که در این مدت کوتاه نیز صادرکنندگان عملا کاری از پیش نبردند و در برخی موارد چندین هزار تن از محصولات در کشتی و لنج‌ها معطل ماند.

وی زمان کنونی که فصل برداشت محصول است را بهترین موعد برای آزادسازی صادرات آخال حبوبات دانست و خواستار آزادسازی صادرات آن شد.

مرادی این استدلال که ممکن است آخال حبوبات به مصرف داخل کشور برسد را نادرست دانست و گفت: اگر در داخل مصرف وجود دارد، وزارت جهادکشاورزی خریداری آخال حبوبات را انجام دهد، در غیر اینصورت اجازه صادرات آن داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه اشاره ای هم به وضعیت صادرات آخال حبوبات داشت و خاطرنشان کرد: در کشور سالانه ۲۳۷ تا ۲۸۰ هزار تن آخال حبوبات تولید می‌شود که  تنها چیزی نزدیک به ۳۰ هزار تن آن صادر می‌شود که این حجم کم هیچ تاثیری هم در بازار کشور نخواهد داشت.

به گفته مرادی، ۹۰ درصد صادرات آخال حبوبات از طریق صادرکنندگان کرمانشاه انجام می‌شود که اکنون دپو فراوانی در انبارهای کرمانشاه و استان‌های دیگر دارند.

در ادامه این جلسه مقرر شد، پیگیری‌های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای از سرگیری صادرات آخال حبوبات انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha