• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401060705129
  • خبرنگار : 30057

توافق ۴ جانبه برای تزریق ۴۰ هزار میلیارد خدمات مالی به زیست‌بوم نوآوری

توافق ۴ جانبه برای تزریق ۴۰ هزار میلیارد خدمات مالی به زیست‌بوم نوآوری

با امضای تفاهم‌نامه ۴ جانبه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌‎دولتی، با هدف اجرایی‌سازی ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان، طرفین برای تزریق ۴۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به زیست‌بوم نوآوری کشور توافق کردند.

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد همکاری مشترک به منظور گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه زمینه‌های تامین مالی نوآوری و فناوری در کشور منعقد شده است. مشارکت تجمیعی بانک‌ها در تاسیس نهاد یا نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تامین مالی پروژه‌های راهبردی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرایی‌سازی ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، همکاری به منظور تعیین چارچوب‌های کلی همکاری در جهت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اجرایی‌سازی ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان در همکاری بانک‌ها با نهادهای حوزه فناوری و نوآوری از جمله اهداف این تفاهم‌نامه عنوان شده است.

در این مراسم، دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه کارویژه صندوق نوآوری تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: صندوق وظیفه دارد تا نظام تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان را طراحی و ساماندهی کند. در این راستا از همه ظرفیت‌های کشور اعم از بانک‌ها، بازار سرمایه، صندوق‌های پژوهش و فناوری و ... استفاده می‌کنیم تا منابع مورد نیاز را به سوی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان رهنمون سازیم.

وی آغاز همکاری با بانک‌ها را مربوط به ۳ سال گذشته دانست و اظهار کرد: پیش از این بانک‌ها از ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان گریزان بودند، اما در سه سال گذشته اکثر بانک‌ها دفتر نوآوری خود را در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس کرده‌اند.

وحدت با بیان اینکه بانک‌ها در سه سال اخیر ۱۵۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان به دانش‌بنیان‌ها ارائه کرده‌اند، تاکید کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در شبکه بانکی کشور به عنوان خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانکی شناخته می‌شوند؛ چرا که تا امروز حتی یک مورد دیرکرد در پرداخت اقساط خود به بانک‌ها نداشته‌اند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه در این سه سال سعی کردیم با شبکه بانکی تعاملات خود را گسترده کنیم اما به جایی رسیدیم که موانع قانونی وجود داشت، یادآور شد: بانک‌ها به‌طور قانونی امکان سرمایه‌گذاری نداشتند و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان را از این قانون مستثنی کرد و با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری ۴ جانبه، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز شرکت‌های فناور و نوآور تخصیص می‌یابد.

 به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وحدت با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه روند اجرایی شدن ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان آغاز شد، گفت: این ماده از قانون، موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه دانش‌بنیان را رفع کرده و سرمایه‌گذاری بانکی در حوزه‌هایی که به تایید شورای راهبری دانش‌بنیان می‌رسد، مجاز است. 

به گفته وی بر اساس این تفاهم‌نامه‌ حداقل یک شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری با مشارکت بانک‌های دولتی و خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های دانش‌بنیان یا فناور و نوآور تاسیس می‌شود. مدیریت این شرکت با صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایندگان بانک‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha