• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401060705731
  • خبرنگار : 50024

تخصیص۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه فیبر نوری

تخصیص۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه فیبر نوری

ایسنا/البرز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت توسعه فیبر نوری در کشور، گفت: برای این پروژه دولت غیر از اینکه زیر ساخت‌ها و حمایت‌های حقوقی را فراهم کرده، از نظر اعتباری نیز هزینه کرده و ۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال آینده برای برای این حوزه اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع پور روز دوشنبه هفتم شهریور در نشست با فعالان اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام  استان البرز گفت: هشت درصد از درآمد دولت از اپراتورهای تلفن همراه به علاوه سه درصدی که اپراتورهای ارایه دهنده خدمات ثابت به دولت پرداخت می‌کنند برای توسعه زیر ساخت های ارتباطاتی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به حوزه دانش بنیان و ارتباطات و فناوری اظهار کرد: نگاه ما در دولت این است که حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یک حوزه راهبردی است و می تواند خیلی از مشکلات کشور حتی مسائل اقتصادی را حل کند.

زارع پور گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصادشان در حوزه اقتصاد دیجیتال است؛  این مهم نشان دهنده این است که اگر ما به آن توجه و فضا را برای فعالان اقتصادی در بخش خصوصی فراهم کنیم به طور قطع دولت می تواند حتی مشکلات اقتصادیش را از این منظر برطرف کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: بهره گیری حداکثری از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای ایجاد تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال و ارتقای بخش های گوناگون کشور یک نگاه راهبردی است که در این حد نگاه نهادینه شده که تبدیل به ریاست کلی برنامه هفتم توسعه تبدیل شده است.

زارع پور گفت: بر همین اساس طبیعی است که دولت باید فضا را فراهم کند بدین معنی که برطرف کردن موانع، فراهم کردن زیر ساخت ها و بخشی دیگر نیز ممکن است تزریق منابع  باشد که در تمام این حوزه ها ما سعی کردیم فضا را فراهم کرده تا یک حرکت جهشی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و کاربردهای آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای طرح فیبر نوری منازل و کسب و کار که به عقیده بنده زیر ساختی حیاتی و اساسی برای توسعه آی.سی.تی و اقتصاد دیجیتال در کشور است  در صورت داشتن زیر ساختی پر سرعت به طور قطع تمام حوزه ها متحول خواهد شد و در آینده نیز به چنین زیر ساختی نیاز داریم.

زارع پور تصریح کرد: این در حالی است که در اوایل دهه ۹۰ و تا قبل از آمدن ۳Gکسی نمی توانست تصور اپلیکیشن های امروز که نیاز به سرعت های بالا دارند را داشته باشد اما با آمدن نسل سوم تلفن همراه و سرعت های بالا  اکوسیستمی جدید شکل گرفت و بسیاری از این اپلیکیشن هایی که الان به راحتی قابل استفاده است با زیر ساخت های قبلی قابل استفاده نبود اما با آمدن فیبر نوری و سرعت های بالا به طور قطع مشاغل جدیدی شکل خواهد گرفت که تا پیش از این به آن فکر نیز نکرده بودیم.

وی افزود: برای این پروژه دولت غیر از اینکه زیر ساخت‌ها و حمایت‌های حقوقی را فراهم کرده، از نظر اعتباری نیز هزینه کرده و ۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال آینده برای برای این حوزه اختصاص داده است.

زارع پور اظهار کرد: در کنار فعالیت های دولت از فعالان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظار می رود که از این ظرفیت استفاده کرده که تاآنها را هر چه بیشتر فعال و نشان دهیم که ما می توانیم مشکلات کشور را با این ابزار جدید در تمام حوزه ها نه تنها حل کرده بلکه در سطح بین المللی نیز برای دنیا حرف و محصول داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از بخش هایی که می تواند این ایده را محقق کند منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی است که با ظرفیت های بی نظیری که  از جمله نزدیکی به پایتخت و تبدیل شدن آن به قطب ارتباطات کشور که در سند شبکه ملی اطلاعات به آن اشاره شده در واقع ما به دنبال این هستیم که از طریق پیام اینترنت منطقه را فعال کرده که این ویژگی منحصر به فرد این منطقه و در حال سرمایه گذاری برای محقق شدن آن هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود بزرگترین فرودگاه باری کشور در پیام  البرز گفت: می توان این ظرفیت ها را هر چه بیشتر می توان فعال که آن را تبدیل به منطقه ای که سرآمد در کشور و منطقه است کرده و می تواند نیازهای کشور را در حوزه سخت افزار و نرم افزار و تجهیزات مورد نیاز را نیز تامین و صادرات نیز داشته باشند.

زارع پور تاکید کرد: لازمه رسیدن به این مهم این است که واحدهای دانش بنیان برای بالا بردن سطح کیفی خدمات تلاش کرده و از سوی دیگر ما نیز تلاش خواهیم کرد تا ارتباطات در سطح بین المللی را توسعه داده، بازاریابی کرده و کمک کنیم تا تعاملات این شرکت ها با شرکت های خارجی شکل بگیرد در این بین از منطقه انتظار می رود که موضوع سرمایه گذار خارجی را به شکل جدی تری دنبال کرده چرا که آمدن این سرمایه گذاران مسیر صادرات را تسهیل می کند.

وی با بیان اینکه برنامه ما بر این است که پیام را تبدیل به قطب ویژه اقتصاد دیجیتال بکنیم افزود: به همین منظور برنامه ریزی های زیادی صورت گرفته و بخش زیادی از نیازهایی که برای شبکه ملی اطلاعات داریم مجری این شبکه در حال تعریف کردن در پیام بوده تا به امید خدا این امر محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha