• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401060806213
  • خبرنگار : 71660

روزنامه تایمز: لیز تراس قصد دارد چین را به عنوان "تهدید" معرفی کند

روزنامه تایمز: لیز تراس قصد دارد چین را به عنوان "تهدید" معرفی کند

متحدان لیز تراس به روزنامه تایمز گفته‌اند که اگر تراس نخست‌وزیر انگلیس شود، قرار است برای اولین بار چین را به عنوان "تهدیدی" برای انگلیس معرفی کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که این اقدام انگلیس می‌تواند پکن را در وضعیت مشابه مسکو قرار دهد؛ وضعیتی که براساس "چارچوب بازنگری سیاسی انگلیس"، مسکو به عنوان "تهدید بسیار جدی" برای لندن معرفی می‌شود.

این "چارچوب بازنگری سیاسی" که سال گذشته میلادی منتشر شد، دیپلماسی و دفاع را برای دهه بعدی در اولویت‌های انگلیس قرار می‌دهد.

همچنین این چارچوب، چین را یک "رقیب سیستماتیک" توصیف و استدلال کرد که تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس با این قدرت آسیایی باید بلامانع باقی بماند اما نسبت به "خطراتی درخصوص امنیت ملی" هوشیار باشد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس که برای منصب نخست‌وزیری تلاش می‌کند، وعده داد که اگر به این سمت برسد، این "چارچوب بازنگری سیاسی" را مجدد بررسی خواهد کرد و برخی از شروط آن را تغییر خواهد داد.

یکی از متحدان او به روزنامه تایمز گفت: «تحت نخست‌وزیری لیز تراس، هیچ روابط اقتصادی بین انگلیس و چین وجود نخواهد داشت.»

یکی دیگر از متحدان تراس بدون آنکه نامش فاش شود، گفت: «از زمانی که لیز وزیر خارجه شد (سپتامبر ۲۰۲۱) موضع سختی را در برابر پکن اتخاذ کرده است و به موضع جنگ‌طلبانه خود به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد.»

وی افزود: «تراس درخصوص انتقاد از زورگویی اقتصادی چین فعال بوده است و با همکاری کشورهای گروه ۷ و سایر متحدان سرمایه‌گذاری‌ را در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط ترتیب داد تا با ابتکار طرح کمربند و جاده چین مقابله کند.»

لیز تراس قبلا مدعی شده بود که برندهای چینی در حوزه فناوری، "خطر امنیتی" به همراه دارند و خواستار ارسال بیشتر تسلیحات به تایوان شد؛ جزیره‌ای که پکن آن را بخشی از خاک خود می‌داند.

لیز تراس به همراه ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق انگلیس برای مقام رهبری حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس که بعدا نخست‌وزیر این کشور می‌شود، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۸ ۱۱:۵۸

سیاستمداران انگلیس از قدیم بشدت برای جلب نظر آمریکا و پیروی از آنها رقابت میکنند تا تحت حمایت آنها باشند چون احساس امنیت بدون سرپرستی آمریکا نمی کنند. با وجودیکه آمریکا در عمل به هیچ کشوری کمک نکرده و خود با سیاست های سلطه جویانه در انزوا میرود.