• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1401060806490
  • خبرنگار : 71431

ساماندهی وانت‌بارها در تهران/ شروط حل معضل ترافیک و آلودگی هوا از نظر پلیس

ساماندهی وانت‌بارها در تهران/ شروط حل معضل ترافیک و آلودگی هوا از نظر پلیس

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از برخورد با توقف وانت‌بارها و هرگونه توقف غیرمجاز در حاشیه راه‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی در نشستی با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز در ستاد مرکزی پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد، گفت: یکی از طرح‌هایی که پلیس راهور از حدود ۲۰ روز پیش آغاز شده، طرح ساماندهی وانت‌بارها در سطح شبکه معابر و به خصوص بزرگراه‌ها را آغاز کرده است. بر این اساس نسبت به توقیف یک ماهه این وانت‌بارها و هر وسیله‌ای که اقدام به توقف در حاشیه مسیر و ایجاد سد معبر کند، اقدام خواهد شد.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم با آغاز نیمه دوم سال و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی تمام ظرفیت معابر در خدمت تردد باشد.

حمیدی همچنین به موضوع ترافیک تهران اشاره کرد وگفت: ترافیک تهران راهکار کوتاه مدت ندارد، راهکارهای کوتاه مدت همین مواردی است که ما انجام می‌دهیم اما برای حل معضل ترافیک باید به سراغ راهکارهای فنی و علمی برویم و سرمایه‌گذاری مناسبی می‌خواهد. ظرفیت حمل ونقل عمومی ما باید پاسخگو باشد، باید به پیاده محوری توجه شود و دولت الکترونیک توسعه پیدا کند و ... در این صورت است که تمایل به سفرهای درون شهری و استفاده از خودروی شخصی به حداقل می‌رسد.

حمیدی ادامه داد: تا زمانی که ظرفیت حمل ونقل عمومی ما پاسخگو نباشد و به موارد گفته شده توجه نشود، ترافیک تهران روزبه‌روز بدتر خواهد شد. نه فقط ترافیک که آلودگی هوا هم بدتر می‌شود. هنوز اتوبوس‌های دیزلی و کامیون‌های گازوئیلی تردد می‌کنند، موتورسیکلت‌ها باید برقی شوند، امروز میزان آلایندگی یک موتور سیکلت سه برابر یک‌خودروی سواری است. این‌ها باید چاره شود مگرنه نه مشکل آلودگی هوا حل می‌شود ونه معضل ترافیک.

 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: شرایطی که به لحاظ ترافیک داریم کاملا مشخص است ترافیک تهران رو به افزایش است و با شیب ملایم در حال حرکت است تا در مهر به اوج خود برسد. سالانه بین 18 تا 22 درصد به جمعیت و ترافیک شهر تهران افزوده می‌شود و در این شرایط پیش‌بینی‌ ما این است که ترافیک تهران در نیمه دوم سال و از اول مهرماه افزایشی حدودا 30 درصدی داشته باشد که در این خصوص جلساتی با دستگاه‌های مربوطه برگزار کردیم تا شرایط را بهتر کنیم.

پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری ادارات


وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش و مدیریت ترافیک گفت: امیدواریم با برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد حداکثر توان مجموعه حمل و نقل عمومی در اختیار مردم قرار بگیرد همچنین پیگیر هستیم تا ساعات شروع کار ادارات شناور شود همچنین ساعت ترددکامیونت ها را تغییر داده و از ساعت ۹ قرار خواهیم داد تا ترافیک را تشدید نکنند همچنین فعالیت های عمرانی قبل از اربعین یعنی حدودا از ۲۰ شهریور تا بعد از دوره پیک که هفته سوم مهرماه است متوقف کنیم. البته این پیشنهادات ارائه شده و در حال بررسی است.


به گفته حمیدی یکی از مشکلاتی که باعث افزایش ترافیک شده است، همزمانی ساعات شروع فعالیت ادارات و دستگاه‌ها و مدارس است که می‌توان با شناور کردن ساعات این کار را مدیریت کرد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه طرح‌های ترافیکی را نیز در سطح شهر تهران با جدیت ادامه می‌دهیم، گفت: یکی از این طرح‌ها طرح موتوریار است. در این طرح و در حال حاضر به طور میانگین به صورت روزانه هزار نفر تحت آموزش قرار می‌گیرند.  همچنین۱۵۰ تا ۲۰۰ موتورسیکلت که فاقد پلاک بوده یا مرتکب اقدامات مجرمانه دیگر شده‌اند، توقیف می‌شوند.

وی اجرای طرح جناقی را یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرا از سوی پلیس راهور برشمرد و گفت: این طرح باعث مدیریت ترافیک به ویژه در ساعات پیک ترافیک می‌شود و به رانندگان اجازه نمی‌دهد تا از لاین‌های دیگر وارد خروجی مسیرها شوند. هر خودرویی باید در مسیر و لاین خود حرکت کند.

حمیدی اضافه کرد:‌ همچنین افرادی که از خطوط اضطرار تردد می‌کنند هم اعمال قانون شده و خودرویشان به صورت ساعتی توقیف می شوند. طرح های انضباط ترافیکی در شش ماهه دوم سال ادامه پیدا خواهد کرد و برخورد با موتورسیکلت‌های سنگین نیز در دستورکار است.

وی به ساماندهی جرثقیل‌های امدادخودروهایی که رها شده نیز اشاره کرد و گفت:‌این موضوع در دستورکار قرار گرفته است، متاسفانه در دولت قبل وزارت کشور و وزارت صمت این وظیفه را از شهرداری گرفته و به اصناف واگذار کردند که در نتیجه روز به روز وضع بدتر شده و نارضایتی مردم رو به گسترش بود. ما با توجه به اینکه دیدیم متولیان نمی‌توانند این کار را انجام دهند جلساتی را با استانداری و شهرداری برگزار کردیم و قرار شد با جرثقیل‌هایی که در طرح ساماندهی نباشند برخورد شود. سه تا چهار شرکت مجوز گرفتند و از چند روز آینده با این موارد نیز برخورد خواهیم کرد و غیرمجاز ها توقیف می‌شوند. براساس قانون مسئولیت حمل بار و مسافر با شهرداری است و ما از وزارت کشور تقاضا داریم مصوبه دولت گذشته را لغو کند.

حمیدی  درپاسخ به پرسشی درباره سطح ترافیک تهران نیز گفت:‌ در حالت عادی گرید ترافیک تهران f است و اگر از A به سمت F  بیاییم متوجه می‌شویم که وضعیتمان چقدر نامناسب است. در این شرایط به محض اینکه بارش برف و باران رخ داده یا در نقطه‌ای از شهر نمایشگاه، حادثه یا ... دیده شود، ترافیک با مشکل مواجه می‌شود و نمی توانیم با ابزار فیزیکی کار انجام دهیم و جلوی خودرو را بگیریم. تصمیمات مدیریتی در ترافیک تاثیر گذار است به طور مثال بازگشایی مدارس باعث افزایش جنب و جوش،مردم و در نتیجه افزایش ترافیک می شود. براساس آنچه که در سامانه ها ثبت شده و قابل رصد است و شرایط کاملا مشخص است.
وی ادامه داد: طرح هایی که قرار می دهند علیرغم اینکه با کارهای کارشناسی تدوین می شود اما گاهی اوقات نتیجه نمی دهد مانند همین طرح اسقاط خودروهای فرسوده که در ابتدا خوب پیشرفت و بعد رها شد و کم‌کم جایش را به پول داد که این درست نیست.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ظرف خیابان‌های ما محدود است و هرچه خودرو وارد شود و در مقابل خارج نشود شهر قفل می شود بجای اینکه ما تقاضای سفر را کم کنیم و به صورت علمی عمل کنیم شهر تهران تبدیل به یک شهر خودرو محور شده است متاسفانه شهرهای دیگر هم کم کم به این وضعیت دچار شده و نگاه خودرو محوری همه شهرها را درگیر کرده است.
 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد خودروها در شهر تهران هشت برابر ظرفیت معابر این شهر است، گفت: متولی خودروهای رها شده در سطح معابر شهرداری تهران است و قانون در این خصوص مشخص است. البته ما هم به شهرداری کمک می‌کنیم، اما توجه داشته باشید در این مورد مشکلات قانونی هم وجود دارد. جابجایی خودروها تبعات هم دارد و ممکن است مالک از آن شکایت کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه خط کشی‌های خیابان‌ها ایراد دارد و متناسب با ابعاد خودروها نیست، گفت: خط‌کشی‌های معابر دو استاندارد آمریکایی و اروپایی دارند با خط کشی اروپایی در سه لاین پنج خودرو می توانند حرکت کنند. عامه مردم نظم و انضباط را دوست دارند اما خط کشی های معابر ما مناسب نیست و باید در این خصوص معاونت حمل و نقل شهرداری هزینه کند.  البته دوستان این موضوع را قبول دارند اما اذعان می‌کنند که اصلاح این خط‌کشی‌ها هزینه بر است.

حمیدی بیان کرد: ما در تهران چهار پیک ترافیک داریم، پیک اول حدود ساعت هفت صبح است که افراد به مدارس و ادارات می‌روند، پیک دوم ساعت ۱۰ صبح و رفتن به سرکار کسبه است، پیک سوم ساعت ۱۴ و تعطیلی ادارات و مدارس و پیک چهارم دم غروب و تعطیلی بازار است، هنر پلیس این است که این پیک‌ها با هم تداخل نداشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محدوده و ساعت اجرا طرح ترافیک نیز گفت:‌  این ساعت مناسب است، کمی ترافیک سنگین می‌شود اما زودتر به پایان می‌رسد و افراد می‌توانند به کارهایشان برسد و جنبه درآمدزایی هم برای شهرداری ندارد. درباره محدوده هم موضوع باید بررسی شود و فعلا تصمیمی نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha