• یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401061310174
  • خبرنگار : 30188

قصه کودکانه چه تاثیری بر روحیه و شخصیت کودکان دارد؟

قصه کودکانه چه تاثیری بر روحیه و شخصیت کودکان دارد؟

داستان‌هایی که برای کودکان گفته می‌شوند، در شخصیت آن‌ها در نوجوانی و بزرگسالی تفاوت شگرفی ایجاد می‌کنند. محققان دریافته‌اند که قصه کودکانه تأثیر زیادی بر درک کودکان از نقش‌های فرهنگی و جنسیتی دارند. قصه کودکانه فقط سواد کودکان را تقویت نمی‌کند؛ بلکه آن‌ها ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و هنجارهای اجتماعی را منتقل می‌کنند که به نوبه خود، درک کودکان از واقعیت را شکل می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از وولک، در این مطلب به مزیت‌های خواندن داستان‌های بچه‌گانه در سنین کودکی می‌پردازیم.

فایده قصه خواندن برای بچه‌ها

بچه‌ها از طریق شخصیت‌هایی که از طریق داستان‌ها با آن‌ها آشنا می‌شوند، یاد می‌گیرند چگونه رفتار، فکر و عمل کنند. اگر قصد دارید در سنین کودکی یادگیری زبان دوم را برای فرزند خود آغاز کنید، قصه‌خوانی از روش‌های مؤثر در یادگیری زبان است. کتاب‌های دوزبانه منبع خوبی هستند و بسیاری از کتاب‌های کودکان به دو زبان فارسی و انگلیسی و... منتشر می‌شوند.

خواندن داستان می‌تواند برای آرامش کودک مثلاً قبل از خواب مفید باشد. قصه‌ کودکانه به فرزندان شما در هر سنی که باشند، این اجازه را می‌دهد تا ناراحتی‌ها و استرس‌های پیش آمده در روز را فراموش کرده و برای مدتی به خیال‌پردازی مشغول شوند. به علاوه به اشتراک گذاشتن قصه کودکانه، قصه صوتی و آواز خواندن هرروزه به رشد کودکان شما کمک خواهد کرد.

چرا قصه‌گویی برای نوزادان و کودکان خردسال مهم است؟

  • قصه‌گویی کودکانه به کودک کمک می‌کند تا صداها، کلمات و آواها را بشناسد و مهارت‌های سوادآموزی اولیه را توسعه می‌دهد.
  • هر داستان کودکانه متفاوت می‌تواند مهارت جدیدی به بچه‌ها یاد دهد.
  • قصه صوتی و مصور، تخیل نوزادان و کودکان را برانگیخته و حس کنجکاوی آن‌ها را تحریک می‌کند.
  • قصه‌گویی به رشد مغز، توانایی تمرکز، دقت و کسب مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان سرعت می‌بخشد.
  • از طریق قصه‌گویی می‌توانید تفاوت بین اتفاقات واقعی و تخیلی را به کودکان بیاموزید.
  • قصه کودکانه به بچه کمک می‌کند تا رویدادها و احساسات جدید را بهتر درک کند.
  • با داستان‌گویی می‌توانید به فرزند خود در مورد جهان، فرهنگ خود و سایر آداب‌ و رسوم و فرهنگ‌ها یاد دهید.

چرا داستان کودکانه در روابط کودکان تأثیر دارد؟

فقط با نگاه کردن به تصاویر کتاب‌ها همراه با فرزندان و صحبت در مورد آن‌ها می‌توانید یک قصه‌گوی خوب باشید. خواندن داستان با کودکان، حتی برای بزرگسالان نیز مفید و لذت‌بخش خواهد بود و باعث ایجاد پیوند و رابطه محکم‌تر والدین با فرزندان می‌شود. بیان داستان‌ چه از طریق کتاب‌های مصور، چه به‌صورت قصه صوتی و آهنگ  می‌تواند یکی از اساسی‌ترین راه‌های ارتباط ما با دنیای کودکان باشد. در ادامه دلایل این موضوع را با بررسی تحقیقات علمی بررسی می‌کنیم.

کمک به شناخت بهتر احساسات خود

نزدیک به 80 سال پیش، لوئیز روزنبلات، محقق شناخته شده ادبیات، بیان کرد که ما خودمان را از طریق زندگی شخصیت‌های داستان‌ها می‌فهمیم. او استدلال می‌کرد که داستان‌ها به خوانندگان کمک می‌کنند بفهمند نویسنده‌ها و شخصیت‌هایشان چگونه فکر و به چه شیوه‌ای عمل می‌کنند.

بهبود شناخت بصری کودک از دنیا

جان برگر رمان‌نویس معروف بیان می‌کند که بچه‌های خیلی کوچک قبل از اینکه صحبت‌کردن، نوشتن یا خواندن را یاد بگیرند، الگوها را تشخیص می‌دهند و به‌صورت بصری دنیای اطرافشان را می‌شناسند. داستان‌هایی که می‌خوانند یا می‌بینند، می‌توانند تأثیر زیادی بر نحوه تفکر و رفتار آن‌ها داشته باشند. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده توسط محقق ویویان واسکز نشان می‌دهد که کودکان خردسال داستان‌هایی را بازی یا ترسیم می‌کنند که در آن، خود بخشی از داستان هستند.

داستان‌سرایی با ترانه و شعر

خواندن و نوشتن تنها راه کمک به رشد زبان و سواد کودک نیست. داستان گفتن، آواز خواندن و داستان‌سرایی با قافیه نیز فعالیت‌های عالی برای مهارت‌های سوادآموزی اولیه کودکان خردسال هستند. این نوع بیان قصه کودکانه سرگرمی زیادی برای کودک فراهم می‌کند و حتی شما نیز از این فعالیت‌ها بیشتر از خواندن لذت خواهید برد.

شما و فرزندتان می‌توانید داستان کودکانه خود را بسازید یا رویدادهای خانوادگی را به شکل داستان‌گونه با شعر بیان کنید. فرزند شما از این طریق کلمات بیشتری را یاد می‌گیرد و مهارت‌های زبانی خود را از آهنگ‌ها، داستان‌ها و مکالماتی که با هم به اشتراک می‌گذارید، توسعه می‌دهد.

داستان‌گویی از طریق قصه صوتی

داستان کودکانه

اگر زمان کافی برای خواندن داستان برای کودک دلبند خود را ندارید، می‌توانید انواع قصه کودکانه صوتی را در سایت‌های قصه‌گویی هم‌چون وولک پخش کنید. داستان‌گویی صوتی کمک می‌کند تا شنیدن، آواز خواندن و داستان‌سرایی برای فرزندتان سرگرم‌کننده‌تر شود. فرزند شما از طریق قصه کودکانه صوتی نحوه بیان حروف، هجاها و صداهای مختلف را به‌درستی یاد خواهد گرفت. در سایت‌های قصه‌گویی همراه با فایل صوتی، تصاویر انیمیشنی نیز وجود دارند که این امکان را به کودک می‌دهد تا علاوه بر شنیدن از دیدن تصاویر نیز لذت ببرد.

قصه‌گویی راهی برای آشنایی کودکان با عواطف و احساسات

داستان کودکانه بخش مهمی از روند رشد کودک را تشکیل می‌دهد. وقتی بچه‌ها قصه کودکانه‌ای را می‌خوانند که حاوی احساسات و عواطف مختلف هستند، روایت داستان به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات خود را بهتر درک کرده و بپذیرند. قصه‌گویی به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند کودکان دیگری هم هستند که همین احساس را دارند و تنها نیستند.

خواندن داستان‌هایی این چنینی به کودک می فهماند که احساسات طبیعی هستند و باید ابراز شوند. علاوه بر این، تماشای پاسخ و واکنش کودکان به احساسات شخصیت‌های داستان‌ها، به شما ایده می‌دهد که کودک در مورد موقعیت‌ها و احساسات خاص چه رفتاری از خود نشان خواهد داد. به عنوان مثال، نحوه پاسخ کودک به شخصیت داستان که احساس غمگینی یا ترس می‌کند، به شما ایده‌ای از نحوه فکر کودک می دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha