• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401061511520
  • خبرنگار : 71021

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

یک فعال میراث فرهنگی از حفاری‌های غیرمجاز روی یک حمام تاریخی در بافت تاریخی تهران به بهانه ساخت‌وساز شهری خبر داد.

در محله نعمت‌آباد تهران، انتهای کوچه‌ای که به نام «عمو حسن» معروف است، کوچه‌ دیگری قرار دارد که به آن «حمام» می‌گویند، نامی که احتمالا برگفته از یک حمام قاجاری است و حالا، لایه‌های تاریخی آن با تیشه حفارانی که احداث ساختمانی چند مرتبه را بهانه‌ کرده‌اند، زخمی شده است.

دور محوطه‌ای که حفاری درحال انجام است، حصارکشی شده است. اطراف این محوطه که در منطقه ۱۹ شهرداری تهران واقع شده، هیچ تابلویی که مشخصات پیمانکار سازه و اطلاعات این ساختمان را ثبت کرده باشد، دیده نمی‌شود. در پشت حصار چند چاه به عمیق شش و ۱۰ متر حفر شده است. میثم دلفانی ـ کارشناس ارشد باستان‌شناسی، کارشناس بافت تاریخی و فعال میراث فرهنگی ‌ـ که تصاویری از این حفاری‌ها را در اختیار ایسنا قرار داده است، براساس مشاهداتش این احتمال را مطرح کرد که حفاری‌ها روی سازه یک حمام تاریخی درحال انجام است.  ‌

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

این کارشناس بافت تاریخی به ایسنا گفت: وقتی ساختمانی درحال ساخت است معمولا پلاکی در نزدیکی آن نصب می‌شود که اطلاعات پیمانکار و سازه روی آن ثبت شده است، ولی اطراف این محوطه که درحال حفاری‌های غیرمجاز و مشکوکی است، چنین پلاکی مشاهده نمی‌شود. هرچند افرادی که آنجا مشغول کار بودند گفتند که از شهرداری مجوز ساخت دارند و قرار است ساختمانی حدودا چهار طبقه ساخته شود، اما از میراث فرهنگی مجوزی نداشتند. محوطه حفاری‌شده نزدیک قلعه تاریخی نعمت‌آباد و در بافت تاریخی قرار دارد و نقطه‌ای که در حال حفاری است، به گفته محلی‌ها در گذشته یک حمام تاریخی بوده است. با این شرایط، باید برای هر نوع عملیاتی در چنین بافتی، از میراث فرهنگی استعلام و مجوز گرفته شود.

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

کارشناس بافت تاریخی و فعال میراث فرهنگی تهران درباره چاه‌های حفر شده، گفت: تعدادی چاه داخل محوطه‌ای که حصارکشی شده حفر شده است، یکی از چاه‌ها با زباله پر شده و ظاهرا به لایه‌ای نرسیده و پوچ بوده است. با فاصله‌ای از آن چاه، گمانه دیگری زده‌اند و چاهی به عمق بیش از ۱۰ متر حفر شده که داخل آن انباری ایجاد کرده‌اند که دستگاه تخلیه هوا هم نصب شده است. در بستری از آن محوطه قبلا یک لایه آسفالت کشیده شده است که در زیر آن، لایه‌های تاریخی به وضوح قابل تشخیص است. در اطراف این چاه‌ها، آجرهای ۲۰ در ۲۰ نیز مشاهده می‌شود که در جریان حفاری خارج شده است.

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

این فعال میراث فرهنگی گفت: شواهد و اظهارات افرادی که آنجا کار می‌کردند نشان می‌دهد که حفاری غیرمجاز در لایه‌های تاریخی و باستانی تهران درحال وقوع است، به همین خاطر موضوع را با مستندات به میراث فرهنگی تهران و مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران اطلاع دادم و قرار شد بررسی‌های لازم را انجام دهند، اما هنوز از بررسی‌ها و پاسخ میراث فرهنگی خبری نشده است.

حفاری غیرمجاز و مشکوک وسط تهران!

دلفانی گفت: مشاهدات و مستندات نشان می‌دهد که در آن محوطه کار ساختمانی انجام نمی‌شود. حفر دو چاه وسط یک محوطه تاریخی چه معنی‌ایی می‌دهد؟ تخریب لایه‌های باستانی چه معنی‌ایی می‌تواند داشته باشد؟ آجر و تمام لایه‌های تاریخی را تخریب کرده‌اند، بعید است ساخت‌وساز شهری در کار باشد.

تصاویر و ویدئوی منتشر شده در این گزارش، یکشنبه ۱۳ شهریورماه در اختیار ایسنا قرار گرفت، که با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته به کمیته بافت تاریخی شهرداری تهران و همین‌طور اداره میراث فرهنگی تهران، تا مشخص شدن نتیجه بررسی استعلام‌ها و مجوزها، در انتشار آن تأمل شد که ‌تاکنون این نتیجه اعلام نشده است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۱۳:۰۳

معلومه دیگه گنج اونجاست

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۱۹:۰۴

شاید گنج همینجاست

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۱۰:۴۰

ضرغامی خوابه یا ....

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۱۴:۰۱

یعنی تا این حد جسارت دارند وسط روز روشن حفاری می کنند. یگانه‌های نظامی و انتظامی و قوه قضاییه خوابت تشریف دارند لطفاً آهسته حرکت کنید بیدار نشوند.

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۰۶:۰۹

خواب تشریف ندارند ، در کوچه و خیابان در حال گشت هستند تا ببینند چه کسی یه تار موش بیرونه ، بگیرن و ببرن

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۱۴:۲۲

مزاحم نشید، بذارید به کارشون برسن.

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۱۵:۲۲

۱ مشت خاک بریزی دم در شهرداری از در و دیوارت بالا میره که چخبره چطور با این کاری نداشتن البته همه جواب میدونیم

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۱۸:۲۳

صددرصد با هماهنگی بوده

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۲۱:۰۳

واسه گنج دارن میکنن

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۲۳:۰۵

ای بابا کسانی که اینقدر جسارت دارند که در پایتخت در شهر جلوی چشم میلیونها نفر اقدام به حفر چند چاه اکتشافی کرده اند و از جزییات مشخص است که گنج هم پیدا شده آجرها صدای شیشه و کاشیهای باستانی از ده چاه ده متری نشان بودن گنج است و به نظر شما چه کسی چنین جراتی دارد که در پایتخت بیست میلیون نفری جلوی چشم میلیونها انسان دست به چنین اقدامی بزند نشان چیست؟؟ بعدش هزار هزار گنج ایران به غارت رفت این یکیم روش هر کس چنین جراتی دارد یعنی حکومتم جلودارش نیست قدرتی نمیتواند جلویش را بگیرد اما احتمالا را بگیرن پس بیخیال

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۲۳:۴۲

بسی جای تاسف و تامل.....

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۰۱:۵۹

... ملت خواب رفته ، خوب معلومه اونجا گنج هستش و شهردار و شهرداری هم شریک گنج . طرف ۳ هزار متر باغ میگه باغچه یعنی چی . اگر ی کارمند با حقوقش ی ماشین چینی بتونه بخره تمام کاسبها باید بنز سوار بشن . کاسب نون شب نداره بخوره ، بجاش کارمندهای عزیز دولت ۳ تا ماشین ، ویلای شمال ، ۳ تا آپارتمان نوساز از کجا می آورند . ریشه فاسد نباشه برگ درخت کرم نمی گذاره

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۰۶:۰۰

اگه میراث فرهنگی ادعا میکنه که اونجا بافت تاریخی بوده ،طبق فیلم و عکس که خودشون گرفتن ،پس چرا کف کار آسفالته.اونموقع که آسفالت میشد میراث کجا بود.که الان موقع کندن رسیده.مخصوصا که تو این جور محله ها که همسایه ها چشم پیشرفت همسایه دیگه رو ندارن ،به خاطر اینکه بخوان چوب لای چرخ هم محلی شون بزارن سریع زنگ میزنن ارگان های مختلف که کار طرف بخوابه

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۷ ۰۹:۲۲

بانظرت موافقم دمت گرم

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۰۹:۳۵

شما برو یجایی که جزء میراث فرهنگی هست ... ببین میراث فرهنگی چجوری 3دقیقه ای میاد بالاست الان چندروزه که اینا اعلام کردن کسی نیومده پس خودی هستن مشکل نداره

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۱۰:۳۰

گنجش چندتا سنگ پا وتشت وآفتابه و... خاکشم پراز چرک درگذشتگان تاریخه مریضیه 😁

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۱۴:۰۱

تنها گنجش منبع مسیه احتمالیشه اگر درگذشته جداش نکرده باشن با لوله های مسی

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۶ ۱۴:۱۴

اینا دنبال زیر خاکی هستن

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۷ ۰۲:۵۷

برادر اگه میخوای به جواب برسی،ببین صاحب زمین به کجا وصله،تمام

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۷ ۱۰:۰۲

کار نهادهاییه که با تحریم های آمریکا پول بهشون نرسیده، با اجازه خودشون و بقیه نهادها دنبال عتیقه فروشی هستند

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۷ ۱۱:۳۸

این همه آقایون خوردن و بردن . یخورده هم دیگران ببرن چه اشکالی داره. اگه پیدا کردن نشوجان

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۲۰ ۰۸:۴۸

هرکی جاشو بلده بره در بیاره الکی نظر ندین خودتون هم یه جایی رو بلد بودین حتما در می آوردین.