• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401061612874
  • خبرنگار : 50569

تولیت آستان قدس رضوی:

باید تبلیغ را به گونه‌ای انجام دهیم که فهم و درک مردم آن را بپذیرد

باید تبلیغ را به گونه‌ای انجام دهیم که فهم و درک مردم آن را بپذیرد
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید تبلیغ را به گونه‌ای انجام دهیم که فهم و درک مردم آن را بپذیرد، در غیر این صورت وهم در دین گسترش پیدا می‌کند و این در حالی است که امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی امروز، ۱۶ شهریور ماه، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان که در محل این نمایندگی برگزار شد، اظهار کرد: شما طلاب عزیز برای ما از دو جهت بسیار محترم و قابل تکریم هستید، زیرا شما علاوه بر سربازان ولی‌عصر(عج) مهمان امام‌ رضا(ع) نیز هستید و همواره قدر این نعمت بزرگ را می‌دانید. اینکه مجاور امام رضا(ع) شده‌اید را نباید یک امر عادی دانست.

وی اضافه کرد: بسیاری از علما و بزرگان دینی ما آرزو داشتند که در ‌جوار امام رضا(ع) باشند و اگر فرصتی برایشان پیش می‌آمد تا در جوار امام رضا(ع) باشند این فرصت را از دست نمی‌دادند، به گونه‌ای که بسیاری از مراجع و بزرگان طی سال چندین ماه را در مشهد مقدس و در جوار امام مهربانی‌ها سپری می‌کردند. از این‌رو همجواری با این امام رئوف را هیچگاه یک امر عادی ندانید، چراکه این لطف و عنایت خاص خداوند به شماست که موجب حضور شما از نقاط مختلف در این شهر شده است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امیدوارم ما نیز قدردان این نعمت بزرگ باشیم و خداوند نیز این شایستگی را به ما عنایت کند که بتوانیم از تشعشعات نورانی این مضجع شریف بهره‌ ببریم. همواره بدانید که هیچکس از اینجا نا امید باز نمی‌گرد، چراکه که امام رضا(ع) امام مهربانی‌هاست. البته که همه معصومین دارای تمامی فضیلت‌ها هستند اما در میان آن‌ها پیامبر اکرم(ص) و امام رضا(ع) به صفت مهربانی بیشتر شناخته شده‌اند.

مروی خاطرنشان کرد: بزرگواری امام رضا(ع) به گونه‌ای است که امام صادق(ع) با آن عظمت، جلال و مقامی که داشتند به فرزندشان امام کاظم(ع) می‌فرمایند که عالم آل محمد(ص) یکی از فرزندان توست و ای کاش زنده باشم و این فرزند تو را درک کنم. در حقیقت امام صادق(ع) با آن عظمتی که داشتند آرزوی درک محضر امام رضا(ع) را می‌کنند و امیدوارم که خداوند نیز به ما کمک کند تا قدردان این نعمت بزرگی که امام صادق(ع) در خصوص ایشان اینگونه بیان می‌کنند، باشیم؛ اما به واقع که قدردانی از این نعمت بزرگ در توان ما نیست و باید خداوند عنایت درک را به ما عطا کند.

وی اظهار کرد: لذا حضور شما در مشهد به واسطه عنایتی است که امام رضا(ع) داشته است، بنابراین باید قدردان فرصتی باشید که در اختیار شما قرار گرفته است. در واقع هر کسی شغلی دارد و به میزان اهمیت شغلش، مسئولیت سنگینی نیز بر عهده دارد. شغل طلبگی نیز هدایت انسان‌هاست و هیچ امر و اشتغالی از هدایت انسان‌ها مهم‌تر و ارزشمندتر نداریم.

هدایت، امری مهم و والا نزد خداوند

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به کلمه هدایت در سوره مبارکه حمد، بیان کرد: در سوره مبارکه حمد که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گوهر نفیس در گنجینه عرش الهی است، ما یک درخواست از خداوند داریم و آن، درخواست هدایت است. به واقع اگر مقوله‌ای مهم‌تر از هدایت وجود داشت قطعا خداوند آن را در این سوره مبارکه قرار می‌داد و بندگانش را امر می‌کرد که هدایت را از خدای متعال بخواهند، پس وقتی این موضوع در این سوره مبارکه قرار داده شده، مشخص می‌شود که امری مهم‌تر و بالاتر از هدایت نزد خداوند وجود ندارد.

مروی خاطرنشان کرد: در واقع به همان میزان که هدایت مهم است وظیفه و مسئولیت ما نیز سنگین‌تر و مهم‌تر می‌شود و می‌توان گفت که هدایت انسان‌ها نیز یکی از این وظایف سنگین است که بر عهده اهل بیت(ع) بوده. البته که این کار شما دارای پاداش است اما این پاداش، یک پاداش مادی نیست.

اخلاص، یکی از مهم‌ترین شرایط هدایت انسان‌ها

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود اخلاص را یکی از مهم‌ترین شرایط هدایت انسان‌ها دانست و افزود: اولین شرط قرارگیری در این مسیری که شما در آن قرار گرفته‌اید، اخلاص است. بزرگان، فقها و عالمان تاثیرگذار ما با اخلاص و تهذیب نفسی که داشتند به آن مراتب بالایی دست یافتند و همواره این اخلاصشان بود که آن‌ها را بزرگ کرد و به اوج رساند. از این‌رو اخلاص، شرط اول موفقیت ما در مسیر هدایت انسان‌هاست و همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند «با عمل خود مردم را به دین و معرفت هدایت کنید نه با زبان».

وی اظهار کرد: همواره بدانید که این توفیقات جز پیوند با خداوند متعال برای هیچکس حاصل نمی‌شود و بزرگان ما از جمله شیخ عباس قمی از چنین ویژگی برخوردار بودند و همواره اخلاص و کار برای خدا را همیشه مورد توجه قرار می‌دادند و بر همین اساس کار می‌کردند و در این مسیر گام بر می‌داشتند.

برای تبلیغ دین از مطالب مستند و هم‌راستا با درک مردم استفاده شود

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: شما طلاب باید در تبلیغ دین دقت کنید و توجه داشته باشید که هر مطلبی را برای مردم بیان نکنید، زیرا گاهی مطلب و سندی که می‌خواهید بیان کنید درست است اما مردم قدرت درک آن مطلب را ندارند. بنابراین مطالبی که بنا دارید برای تبلیغ دین بیان کنید علاوه بر مستند بودن باید با درک مردم نیز هم راستا باشد.

مروی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به حجم وسیعی از فضاهای مجازی، مطالب هم به سرعت در سراسر دنیا منتشر می‌شود، بر همین اساس باید توجه داشته باشیم که چیزی را نگوییم که موجب وهم دین شود. همچنین نباید مطلب اضافی در مورد ائمه(ع) بگوییم، زیرا ائمه عنایت خاص خدا را دارند و با نسبت دادن چیزی به آن‌ها باعث بسط مطالب جعلی خواهیم شد.

وی اظهار کرد: در حقیقت ما باید تبلیغ را به گونه‌ای انجام دهیم که فهم و درک مردم آن را بپذیرد، در غیر این صورت وهم در دین گسترش پیدا می‌کند و این در حالی است که امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: امروزه دشمنان اسلام از تمامی ابزار در جهت نابودی اسلام، استفاده می‌کنند؛ با اینکه می‌دانند نمی‌توانند اصل قرآن و اسلام را از بین ببرند سعی می‌کنند محتوا را مورد هجمه قرار دهند.

مروی عنوان کرد: از این‌رو با توجه به اینکه ما در چنین شرایطی قرار داریم باید بدانیم که وظیفه سنگینی در جهت تبیین درست اسلام در حوزه مسائل سیاسی و معرفتی بر دوش داریم. اگر امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نبودند معلوم نبود که سرانجام واقعه کربلا چه می‌شد. در حقیقت جهاد تبیین این ۲ بزرگوار بود که کربلا را ماندگار کرد و بنی‌امیه را از بین برد.

وی خاطرنشان کرد: از این‌رو ما باید مسائل کشور را به درستی تبیین و نقشه‌های دشمنان را برای مسلمانان بیان کنیم تا مردم نیز بدانند به غیر از تکالیف اجتماعی و سیاسی چه وظایف دیگری در این دوران بر عهده دارند. در حقیقت اگر مسلمانان آگاه باشند و به وظایف خود نیز به درستی معرفت پیدا کنند، آثاری از دشمنان اسلام در کشورهای اسلامی وجود نخواهد داشت و این وظیفه طلابی است که از گوشه گوشه دنیا در اینجا حضور پیدا کرده‌اید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha