• دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401062116226
  • خبرنگار : 71610

توضیحات وزیر خارجه لبنان درباره آخرین تحولات پرونده ترسیم مرزها و مداخله مستقیم بایدن در آن

توضیحات وزیر خارجه لبنان درباره آخرین تحولات پرونده ترسیم مرزها و مداخله مستقیم بایدن در آن

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر پیشرفت در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی، وزیر خارجه لبنان در سخنانی توضیحاتی را در این باره ارائه داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره لبنان، عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان در سخنانی پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور با اشاره به دیدارهای اخیر انجام شده میان مقامات لبنان و آموس هوکشتاین، میانجی گر آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان بیروت و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: بدون شک هوکشتاین پیشنهادات جدیدی را مطرح کرده است؛ اما ما نمی‌توانیم آنها را بیان کنیم.

بو حبیب درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ورود مستقیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به پرونده ترسیم مرزها نیز تصریح کرد: بایدن با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد و از وی خواسته است که این توافق را تکمیل کند.

وی در این باره ادامه داد: آنگونه که طرف آمریکایی گفته است آنها همچنین متقاعد شده‌اند که توافق نهایی طی این ماه یا ماه آتی میلادی حاصل شود.

وزیر خارجه لبنان همچنین افزود: پیشرفت‌هایی در این راستا صورت گرفته است؛ اما در حال حاضر به پایان راه نرسیده‌ایم.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان لبنان و مسئول پیگیری امور ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی نیز صبح امروز (دوشنبه) در سخنانی تایید کرد که مقامات لبنان مختصات شناورهای دریایی برای ترسیم خط دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی را از هوکشتاین تحویل گرفته‌اند.

المیادین شامگاه یکشنبه به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرده بود: آموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی مختصات محل قرار گرفتن شناورهای دریایی برای ترسیم خط آبی را به مقامات لبنان تحویل داده است.

 این منبع گفت: این مختصات آخرین موردی است که باید مورد مذاکره قرار بگیرد و هوکشتاین درصدد است تا طی هفته آتی پیشنهاد کاملش را در این پرونده ارائه کند.

لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند.

مذاکرات غیر مستقیم میان بیروت و تل‌آویو اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف آغاز شده و پنج دوره برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود.

اخیرا منابع لبنانی اعلام کردند که لبنان و رژیم صهیونیستی به توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی نزدیک شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha