• دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401062116365
  • خبرنگار : 50491

لایروبی رودخانه‌ها منهای متولی!

لایروبی رودخانه‌ها منهای متولی!

ایسنا/گلستان با وجود آنکه سالانه ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان نیازمند لایروبی هستند اما هر ساله کمتر از ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی می‌شوند؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان علت آن را خلأ قانونی و مشخص نبودن متولی لایروبی رودخانه‌ها می‌داند.

به اذعان کارشناسان عدم لایروبی رودخانه ها یکی از عوامل وقوع سیل در استان های شمالی است؛ موضوعی که برخلاف اهمیت ویژه آن اما همیشه مورد غفلت قرار گرفته و این مسئله مهم در طی مسیر یا اسیر کمبود اعتبارات شده و یا در کشمکش و دعوای بین دستگاهی بر سر وظایف و اختیارات گرفتار شده است.

امید بود تا پس از سیل سال ۹۸ استان گلستان و آن همه خسارت و ویرانی، مسئولان امر نسبت به اقدامات پیشگیرانه از سیل با نگاه ویژه‌تر و حساس‌تری برخورد کنند چراکه در آن زمان هم یکی از علل مهم وقوع سیل در استان عدم لایروبی رودخانه ها اعلام شده بود اما متأسفانه با وجود تحمیل خسارت جبران‌ناپذیر ناشی از وقوع سیل اما به نظر هنوز هم برنامه مدون، مشخص و نظام مند در خصوص لایروبی رودخانه ها وجود ندارد.

البته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان گره عملیات لایروبی رودخانه های گلستان را در خلأ قانونی می داند و معتقد است؛ در حوزه لایروبی رودخانه ها یکی از اشکالات عمده ای که هنوز مرتفع نشده این است که متولی لایروبی رودخانه ها در قوانین و مقررات هنوز مشخص نشده است.

۱۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان پیرند/ استان‌های دیگر برای لایروبی به کمک گلستان می‌آیند

سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اعتبارت لایروبی و مرمت آب بندان ها به وزارت جهاد کشاورزی محول شده که لایروبی نقاط مختلف استان به تدریج در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حالت معمول شرکت آب منطقه ای در خارج از شهرها و شهرداری ها در درون شهرها و دهیاری ها در داخل روستاها عملیات لایروبی را انجام می دهند، ابراز کرد: در استان گلستان بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد که حدود یک هزار و ۸۰۰ کلومتر از این مقدار رودخانه های پیر هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان با اشاره به اینکه رودخانه های پیر برای دفع رسوبات نیازمند کمک هستند و وضعیت آنها مانند رودخانه های جوان و بالغ نیست، بیان کرد: این رودخانه ها هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند البته به طور متوسط هر سال باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شوند تا در مدت سه سال به یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر برسد.

به گفته حسینی، لایروبی رودخانه ها به دلیل نداشتن متولی قانونی در کل کشور خیلی مورد اقبال قرار نگرفته است، در سطح استان گلستان هم در ۱۲ سال اخیر تمام لایروبی های انجام‌شده توسط آب منطقه ای، شهرداری ها و دهیاری ها و غیره سالانه بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر نبوده این در حالی است که هر سال به ۶۰۰ کیلومتر لایروبی نیاز داریم.

وی تأکید کرد: امسال هم لایروبی انجام شده توسط شرکت آب منطقه ای گلستان نهایت به ۱۰۰ کیلومتر برسد که با اقدامات سایر دستگاه ها در این بخش، باز هم کافی نیست البته امسال با ابتکار انجام شده توسط استاندار گلستان مقرر شد استان های دیگر در این حوزه به کمک گلستان بیایند و در مدت معین بخشی از نقاط موردنیاز استان در این حوزه را تأمین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha