• چهارشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401062317737
  • خبرنگار : 71129

درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان / ابراز نگرانی مسکو

درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان / ابراز نگرانی مسکو

یکی از منابع امنیتی تاجیکستان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، در جریان حمله خمپاره ای از سوی قرقیزستان یک گارد مرزی کشته و دو تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع اعلام کرد: در نتیجه حمله خمپاره‌ای در مرز "کخ" یک گارد مرزی تاجیکستان کشته و دو تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

خبرگزاری‌های روسی به نقل از سرویس مرزی قرقیزستان گزارش دادند که تیراندازی امروز بین نگهبانان در حال گشت زنی در مرز قرقیزستان و تاجیکستان رخ داد.

در حالیکه در سال‌های اخیر درگیری‌های مکرر در امتداد مرز به وقوع پیوسته، این جدیدترین تیراندازی به دنبال درگیری روز سه‌ شنبه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که مرگبارترین آنها از سال ۲۰۲۰ بود.

خبرگزاری دولتی نووستی روسیه نیز گزارش کرد، سرویس مرزی قرقیزستان گفت که نگهبانان تاجیکستانی پس از درخواست برای ترک مواضع خود در امتداد مرز اقدام به تیراندازی کردند و نگهبانان قرقیزستانی نیز به این تیراندازی پاسخ دادند.

کمیته امنیت ملی قرقیزستان امرو (چهارشنبه) اعلام کرد، اوضاع در مرز با تاجیکستان همچنان و با وجود توقف تیراندازی‌ها پر تنش است.، این کمیته اعلام کرد: تا ۱۲:۴۰ به وقت محلی امروز اوضاع در مرز قرقیزستان و تاجیکستان و در منطقه "بولاک-باشی" همچنان پر تنش است. تیراندازی‌ها متوقف شده اما وضعیت متشنج مانده است.

کمیته امنیت ملی قرقیزستان ادامه داد: در این میان، مذاکرات بین روسای منطقه مرزی قرقیزستان و تاجیکستان ادامه دارد.

یکی از منابع وزارت خارجه روسیه نیز امروز گفت، مسکو نگران وضعیت دو کشور است و از نزدیک تحولات در منطقه مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان را رصد می‌کند.

این منبع همچنین اعلام کرد: ما با نگرانی شرایط موجود را رصد می‌کنیم. امیدواریم مقام‌های محلی اقدامات فوری در بازگرداندن آرامش و کنترل اوضاع انجام دهند.

وی افزود: همچنین دو طرف باید راه حل هایی که مناسب باشد از طریق مذاکره حاصل کنند. مسکو کاملا از این رویکرد حمایت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha