• یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401062418291
  • خبرنگار : 30188

اهمیت یادگیری و آموزش برنامه‌نویسی

اهمیت یادگیری و آموزش برنامه‌نویسی

استیو جابز معتقد بود که تمام مردم باید برنامه‌نویسی یاد بگیرند، چون برنامه‌نویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید. اهمیت برنامه‌نویسی در دنیای امروز که همه چیز وابسته به تکنولوژی و کامپیوتر است، بالا رفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از کوئرا، عصر، عصرِ تکنولوژی است و دنیا روزبه‌روز بیشتر به سمت داده‌محورشدن پیش می‌رود. در چنین مقطعی از تاریخ، اهمیت برنامه‌نویسی کامپیوتر و داشتن سواد دیجیتال از همیشه بیشتر مشهود است. احتمالاً شما هم بیش از قبل کلمه‌ی برنامه‌نویسی را از این‌ و آن می‌شنوید. در سال‌های اخیر، محبوبیت برنامه‌نویسی به اوج خود رسیده و حالا تقاضا برای یادگیری این مهارت بیش از هر مهارت دیگری است. شیوع ویروس کرونا حتی افراد بیشتری را به سمت دوره‌های آموزش برنامه نویسی (بخصوص آموزش پایتون و آموزش ری اکت) سوق داده است. بسیاری از افراد به یادگیری برنامه‌نویسی رو آورده‌اند تا با افزایش مهارت‌های خود، آینده‌شان را در شرایط ناپایدار اقتصادی تضمین کنند. در این مقاله به اهمیت یادگیری برنامه‌نویسی و معرفی جذاب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی پرداخته‌ایم.

ماشین‌های بدون راننده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء از مواردی هستند که به تازگی در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، وارد شده‌اند. گفتگوهای جدیدی بین مردم رواج پیدا کرده‌ که زبان برنامه‌نویسی به زبان مشترک آینده تبدیل خواهد شد.

با وجود اینکه اتوماسیون و نرم‌افزارها، میلیون‌ها نفر را از کار بیکار کرده‌اند، ولی موقعیت‌های شغلی جدیدی را هم به وجود آورده‌اند. به همین جهت هنوز هم مشاغل فراوانی هستند که کامپیوتر و روبات‌ها از انجام آن‌ها عاجز هستند.

حتی پیشکسوتان در زمینه‌ی پردازش ابری هم از اهمیت و پتانسیل بالای برنامه‌نویسی با خبر هستند. اوایل سال قبل، لیلا سکا مدیر ارشد در Salesforce (شرکت سان‌فرانسیسکویی که در زمینه‌ی پردازش ابری فعالیت می‌کند)، در مصاحبه‌ای با بیزینس انسایدرز اذعان کرد که ندانستن برنامه‌نویسی از بزرگ‌ترین اشتباهات زندگی اوست.

باید این حقیقت را در نظر گرفت که همه‌ی مردم دوست ندارند که توسعه‌دهنده یا مهندس نرم‌افزار بشوند. پیتر ارجنت مؤسس Code Factory در سیدنی، اعتقاد دارد، کسانی برنامه‌نویسی را به عنوان هدف دنبال می‌کنند که ایده‌ای برای کوتاه‌کردن یا ساده‌کردن فرآیندهای کاری خود دارند.

می‌توان نتیجه گرفت که فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌ای مشغول به کار هستید؛ آیا حساب دان هستید یا پیمان‌کار، آیا هنری هستید یا آموزگار! دانستن برنامه‌نویسی سبب برتری شما نسبت به دیگران می‌شود.

باهوش‌تر می‌شوید و متفاوت از دیگران فکر می‌کنید

این موضوع ثابت شده است که یادگیری برنامه‌نویسی می‌تواند به شما کمک کند در موضوعات دیگری که در حال مطالعه یا یادگیری آنها هستید بهتر عمل کنید. در حین برنامه‌نویسی، شما می‌آموزید که چگونه یک مشکل را به مراحل کوچکتری تقسیم کنید و از زبانی استفاده کنید که کامپیوتر می‌تواند آن را درک کند.

در انجام این کار، شما طرز تفکر مشخصی درباره مواجهه با مشکلات بدست می‌آورید و حجم زیادی از اطلاعاتی که برای حل مسئله به آن نیاز دارید را پردازش می‌کنید. به عبارت دیگر، شما یاد می‌گیرید که نسبت به حل مسائل دید بزرگتری داشته باشید.

در درجه اول باید یاد بگیرید که چطور فکر کنید، قبل از اینکه واقعا ً چیزی را حل کنید. یادگیری برنامه‌نویسی چیزی بیش از یادگیری یک زبان کامپیوتری است، در واقع برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند با دید یک رایانه برای حل یک مسئله اقدام کنید، در نتیجه شما مهارت‌هایی را می‌آموزید که در حل مسائل زندگی شما موثر است.

کسب درآمد بیشتر

موفقیت مالی یک هدف مهم برای بسیاری از افراد است و یادگیری برنامه‌نویسی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در آن داشته باشد. مهم نیست که شغل و حرفه قبلی شما چه بوده است؛ در هر حال مهارت‌های برنامه‌نویسی مفید هستند.

فرصت‌های شغلی در مورد یادگیری برنامه‌نویسی در بخش قبل مورد بحث قرار گرفت، فرصت‌های نامحدودی برای سرمایه‌گذاری مالی در این بخش‌ها وجود دارد. همچنین اگر می‌خواهید برای خودتان و به تنهایی کار کنید، مهارت‌های برنامه‌نویسی همچنان می‌تواند کمک بزرگی باشد.

توسعه‌دهندگان بسیاری وجود دارند که از توانایی کدنویسی خود برای شروع یک کسب و کار و یا ایجاد وب سایت‌های مختلف برای افراد دیگر استفاده می‌کنند. از طرفی از این مهارت‌های برنامه‌نویسی برای پیشبرد بسیاری از ایده‌ها می‌توان استفاده کرد. بسیاری از بنیانگذاران استارتاپ‌های موفق حداقل مهارت‌هایی را در برنامه‌نویسی دارند.

افزایش خلاقیت

متخصصین اعتقاد دارند که کدنویسی یا برنامه‌نویسی، بیشتر بر پایه‌ی فنون خلاقیت است تا علوم کامپیوتری. در حقیقت برنامه‌نویسان (توسعه‌دهندگان) همانند هنرمندان، خالق و سازنده‌ی یک اثر هستند و نتیجه‌ی کار آن‌ها مرتبط با طرز بیانشان است. برنامه‌نویسی شما را مجاب به تجربه و آزمایش ایده‌های جدید می‌کند.

تکنیک حل مشکل

دانستن علم برنامه‌نویسی به شما دیدگاه یک مهندس‌ نرم‌افزار را می‌دهد و به شما می‌آموزد که چگونه دید کامپیوتری داشته باشید و مشکلات را از آن منظر حل کنید. زبان برنامه‌نویسی بر پایه‌ی منطق، الگوریتم و ریاضیات است و به شما آموزش می‌دهد که برای حل مشکلات بزرگ، لازم است که آن‌ها را به بخش‌های کوچگتر تقسیم کنید تا آسان‌تر حل شوند.

درک بهتری از تکنولوژی

در عصر حاضر که تکنولوژی در حال بلعیدن همه چیز است، درک بهتر از آن مزیت بزرگی محسوب می‌شود. دانستن تکنولوژی (به طور مثال استفاده‌ی کاربردی از تلفن‌های هوشمند و برنامه‌ها) سبب عوض شدن نگرش انسان به این دنیا می‌شود. کدنویسی نه تنها به شما طریقه‌ی ساخت یک برنامه را شرح می‌دهد، بلکه شما را از سرعت بالای توسعه تکنولوژی آگاه می‌سازد و به شما می‌آموزد چرا یک برنامه ساخته شده است؟ چرا سازندگان، این برنامه را ساخته‌اند و چرا دیگران این موقعیت را برای ساخت این برنامه درک نکرده‌اند؟

زندگی اجتماعی شما را بهبود می‌بخشد

یادگیری برنامه‌نویسی، زندگی اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا می‌تواند زمینه ارتباط برقرار کردن با سایر نقاط جهان و همچنین افراد نزدیک شما را فراهم بیاورد. شما توانایی ایجاد برنامه‌ها و وب سایت‌هایی را دارید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و می‌خواهید به اشتراک بگذارید.

در نتیجه این خود راهی برای ارتباط با دیگران است. وقتی برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرد، مجهز به ابزارهایی برای ساخت برنامه‌هایی می‌شوید که علایق و یا اعتقادات شما را به اشتراک می‌گذارند که ممکن است بر پایه یک خدمت، محصول و یا یک ایده باشد.

انعطاف‌پذیری در یادگیری برنامه‌نویسی و انجام پروژه‌های مختلف حتی می‌تواند مرزهایی فیزیکی را هم بشکند. افراد زیادی وجود دارند که تجربه‌های زیادی در این باره دارند و برای انتقال این تجربه به نقاط مختلف سفر می‌کنند.
انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha