• یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401062719549
  • خبرنگار : 50184

"قباق تپه" کرمانشاه کاوش می‌شود

"قباق تپه" کرمانشاه کاوش می‌شود

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه از برنامه ریزی برای انجام کاوش باستان شناسی در "قباق تپه" بخش کوزران کرمانشاه خبر داد.

حسین خانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قدمت و اهمیت این محوطه باستانی، اظهار کرد: براساس یافته های باستان شناختی، قباق تپه از هزاره سوم پیش از میلاد تا به امروز مورد سکونت بوده و به حیات خود ادامه داده است.

وی افزود: طی دهه‌های گذشته تعدادی از باستان شناسان داخلی و خارجی از مهم بودن این محوطه باستانی خبر داده بودند و از طرفی شواهدی از اهمیت آن بدست آمد و همین امر سبب شد تا بهار سال گذشته گمانه زنی هایی در آن انجام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه سرپرستی گروه کاوش در این محوطه باستانی را دکتر سجاد علی بیگی برعهده داشته، عنوان کرد: در این گمانه زنی ها، بقایای ساخت و سازهای دوره ساسانی، اشکانی، عصر آهن و  عصر مفرغ کشف شد.

وی ادامه داد: پاشنه در حجاری شده دوره آشور نو و دو قطعه شکسته از سنگ یادمان های دوره آشور نو از شاه سارگن دوم از کشفیات مهمی بود که در این محوطه تاریخی بدست آمد.

خانی خاطرنشان کرد: طبق نتایج بدست آمده از این گمانه زنی ها، تپه قباق ظاهرا همواره به عنوان مرکز منطقه غرب دشت کوزران مطرح بوده و از دوره مفرغ تا ساسانی اهمیت داشته است.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت این منطقه، برنامه ریزی کرده ایم که فصل دیگری از کاوش های باستان شناسی را در این منطقه انجام دهیم، بنابراین موضوع در شورای برنامه ریزی فرمانداری کرمانشاه مطرح و حدود یک میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه گفت: به محض تخصیص اعتبار، کاوش های باستان شناسی دراین منطقه از سرگرفته می شود تا به زوایای پنهان دیگری از تاریخ منطقه و کشورمان دست پیدا کنیم.

"قباق تپه" کرمانشاه کاوش می‌شود

"قباق تپه" کرمانشاه کاوش می‌شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha